Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019140285 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Anneleen Kegels met als adres Generaal Capiaumontstraat 28 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Uitbreidingstraat 562-564 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 22sectie A nr. 15H8 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een functiewijziging van een deel van het magazijn naar kantoor |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/07/1960: vergunning (957#207) voor het aanbouwen van machinekamer voor de lift;
Vergund geachte toestand
- appartementsgebouw met 7 bouwlagen;
- geen vergunning beschikbaar met betrekking tot het volume van de aanbouw;
- er werd onvoldoende informatie aangeleverd om aan te tonen of het volume achteraan voor 1979 gebouwd werd. Bijkomend is op de aangeleverde luchtfoto’s van na 1979 een gedeeltelijke open ruimte zichtbaar.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 120661) van de wijk Zurenborg als bouwkundig erfgoed Vlaanderen;
- bescherming (ID: 120661) van de wijk Zurenborg als beschermd stads- of dorpsgezicht;
- vaststelling (ID: 217225) van een appartementsgebouw in art-decostijl als bouwkundig erfgoed Vlaanderen.
- hoofdgebouw appartementsgebouw met 7 bouwlagen:
- achterliggend magazijn:
Gewenste toestand
- het hoofdgebouw en doorgang maken geen deel uit van de aanvraag;
- inrichting van de gelijkvloerse verdieping achteraan:
- volume:
Inhoud van de aanvraag
- het hoofdgebouw en doorgang maken geen deel uit van de aanvraag;
- regulariseren van de gelijkvloerse aanbouw en inrichten van een patio van 22,5 m²;
- inrichten van een kantoor met magazijn achteraan het gelijkvloers.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
8 januari 2020 |
27 januari 2020 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
8 januari 2020 |
3 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
8 januari 2020 |
11 februari 2020 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
7 januari 2020 |
9 januari 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
7 januari 2020 |
22 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
7 januari 2020 |
16 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
7 januari 2020 |
3 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
7 januari 2020 |
22 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
7 januari 2020 |
7 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Kenmerkend in dit bouwblok, voor de tuinzone, zijn tuinen;
De minimale vrije hoogte onder de houten balken bedraagt 2,58m;
De kantoorruimte bezit geen aparte afvalberging van 4m²;
De oppervlakte van het perceel is circa 470m². Er wordt circa 23m² open ruimte gecreëerd;
De open ruimte werd als een verharde ruimte ingericht en niet met zoveel als mogelijk groen;
Er worden geen fietsstalplaatsen voor de kantoorfunctie voorzien;
Er worden geen autostalplaatsen voor de kantoorfunctie voorzien;
Het dak van het gelijkvloerse bouwvolume werd niet voorzien als groendak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft het toevoegen van een kantoorfunctie bij een appartementsgebouw.
De functie op zich is aanvaardbaar op een gelijkvloers van het appartementsgebouw. Het kantoor bevindt zich echter achteraan het perceel in de tuinzone waarbij slechts een open ruimte van circa 23m² voorzien wordt. Dit is niet aanvaardbaar.
De gelijkvloerse bebouwing is niet kenmerkend in de omgeving. Kenmerkend zijn grotere tuinen.
De aanpassingen zijn in functie van een magazijn/atelier wel aanvaardbaar.
De functiewijziging wordt bijgevolg uitgesloten.
Cultuurhistorische aspecten
De ingrepen in het magazijn (binnenpatio, dakkoepels, nieuw schrijnwerk) doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van de voorbouw en van de beeldwaarde van het beschermde stadsgezicht.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de functiewijziging zal worden uitgesloten en bijgevolg de vergunning geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Uitsluitingen
De functiewijziging naar kantoor.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de omgevingsambtenaar. De van oudsher gekende of vergunde nijverheid, het ‘ambacht’, is aan evoluties onderhevig, zeker in een binnenstedelijke context.
Het is zo dat de (maak-)industrie die nog complementair gezien wordt aan het wonen, steeds vaker gedefinieerd wordt als ‘kantoorachtige’, gelet ook op de digitale evolutie.
Het college vindt het daarom niet noodzakelijk om de integrale functiewijziging uit te sluiten. In voorwaarden zal worden opgelegd dat de kantoorfunctie ondergeschikt moet zijn aan de bedrijvigheid, concreet in termen van een beperking van de kantooroppervlakte.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 maart 2020 |
Verslag GOA |
17 februari 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. De oppervlakte ingenomen door kantoor mag niet meer dan de helft bedragen van de totale vloeroppervlakte van de gelijkvloerse ruimtes aangeduid op het plan
van het gelijkvloers als magazijn, kantoor/atelier.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.