Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019135503 |
Gegevens van de aanvrager: |
Dhurata Picari met als adres Jan Welterslaan 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Jan Welterslaan 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28sectie A nr. 215S |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
oprichten van een garage in de tuin |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/06/2018: proces verbaal (11002_2018_6718_VPV) voor het bouwen van een garage en wijzigen van de scheidingsmuren zonder voorafgaande omgevingsvergunning;
- 18/10/1961: vergunning (627#20746) voor het plaatsen van een hofmuurafsluiting;
- 16/06/1960: aanvraag (627#19780) voor het bouwen van een garage in ‘een zone voor koeren en hovingen’ werd zonder gevolg geklasseerd;
- 24/06/1959: vergunning (627#18698) oprichten woning.
Vergunde toestand
- meergezinswoning in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers appartement met een hofmuur met poort van 2,50 m hoog rond de zijtuin;
Huidige toestand
- meergezinswoning in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers appartement met een hofmuur met poort van 2,90 m hoog rond de zijtuin;
- op de achtergrens en rechter laterale grens werd een garage gebouwd;
- de werken om deze garage te verhogen en te vernieuwen werden na het proces verbaal van 2018 stilgelegd.
Gewenste toestand
- meergezinswoning in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers appartement met een hofmuur met poort van 2,90 m hoog rond de zijtuin;
- verhoogde garage in de achtertuin.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van:
- afbreken van de bestaande garage;
- bouwen van een nieuwe garage op dezelfde plaats onder plat dak;
- verhogen van de scheidingsmuren rond de garage van 2,35 m tot 2,90 m hoog;
- isoleren van de garage langs de buitenkant;
- afwerken van de garage:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat naast de regularisatie van een tuinmuur en de aanleg van verhardingen het slopen van een bestaande garage en het opnieuw opbouwen van een garage op dezelfde plaats waarbij de scheidingsmuren worden verhoogd. De aanvraag beoogt slechts een verbouwing met behoud van de bestemming in kwestie waardoor in betreffende woongebied de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Op het voorliggende perceel is een garage achteraan nooit vergund. De bouwpolitie vermeldde op 16 juni 1960 dat “bij onderzoek van het ontwerp er werd vastgesteld dat voornoemde constructie (garage) zich in de zone bevindt voor koeren en hovingen, alwaar geen garages toegelaten worden krachtens de huidige stedenbouwkundige voorschriften”. Op 18 oktober 1961 werd wel een vergunning geleverd voor ‘het plaatsen van een hofmuurafsluiting met inrijpoort’. Een garage werd hier niet ingetekend en in de laatst vergunde toestand is er geen sprake over een garage.
De aanvrager breekt de bestaande (niet vergunde) garage af en plaatst een nieuwe garage in de voorliggende aanvraag. Het plaatsen van een in de achtertuin gelegen garage is niet wenselijk. Vanuit goede ruimtelijke ordening en meer specifiek een goede waterhuishouding wordt namelijk gestreefd naar een bouwvrije groene tuinzone achter de gevel. De voorliggende aanvraag voorziet op 4,24 m achter de gevel in deze zone, die volledig verhard is met klinkers, een garage. Hier is dus geen sprake van een kwalitatieve, groene en waterdoorlatende tuinzone. De garage en verharding in de voorliggende aanvraag dragen bij aan de totale verharde oppervlakte en verminderen de kwaliteit van de achtertuin sterk.
Bovendien heeft de garage slechts een diepte van 4,69 meter en is de poort schuin geplaatst, wat het in- en uitrijden bemoeilijkt. Een comfortabele garage dient een diepte te hebben van minstens 5 m, waarbij de poort evenwijdig staat met de achterzijde van de staanplaats.
Verder wordt ook een groot gedeelte van de voortuin en nagenoeg de gehele achtertuin verhard. Volgens artikel 27 van de bouwcode dienen voortuinen vrij te zijn van verhardingen en constructies waarbij enkel strikt noodzakelijk toegangen, zoals toegangspaden en opritten, verhard mogen worden. Achtertuinen dienen zoveel mogelijk groen en onverhard gehouden te worden. In de voorliggende aanvraag is dit dus helemaal niet het geval.
Omwille van het bovenstaande worden de garage en de bijkomende verharding vanuit stedenbouwkundig oogpunt als negatief beschouwd. Het ophogen van de scheidingsmuren tegenover de laatst vergunde toestand is bijgevolg niet relevant meer waardoor geadviseerd wordt om de gehele aanvraag te weigeren.
Echter een parkeerplaats in de zij-/achtertuin, in open lucht op grasdals of karrenspoor (zoals aanpalende servitudeweg) is wel aanvaardbaar mits de overige verhardingen in de tuinzone (voor/zij/achter) verwijderd worden. Hierdoor ontstaat er een grotere leeftuin en kan er op eigen terrein geparkeerd worden. Hierbij valt het aan te bevelen de tuinmuur mee te verwijderen en te vervangen door een levendige haag tegen het voetpad en de achtergrens van de tuin. Een beperkt terras met kleine afmeting is mogelijk.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van het hoofdgebouw blijven ongewijzigd. Het schrijnwerk van de garagepoort wordt voorzien in wit PVC. De nieuwe scheidingsmuren worden voorzien van een gevelbekleding in leien met een grijze kleur. De gewenste materialen zijn neutraal en bijgevolg aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en met een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 maart 2020 |
Verslag GOA |
17 februari 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.