Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_CBS_02084 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019116072. Royerssluis en omgeving. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02084 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019116072. Royerssluis en omgeving. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_02084 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019116072. Royerssluis en omgeving. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd op 26 september 2019 bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Op 25 oktober 2019 verzocht het departement Omgeving het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om een openbaar onderzoek te organiseren. Op 28 oktober 2019 verzocht de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om een advies uit te brengen en het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen. 


Op 13 december 2019 verleende het college van burgemeester en schepenen een voorwaardelijk gunstig advies, zie bijlage. 


Op 31 januari 2020 werd in het Omgevingsloket een wijzigingsverzoek ingediend door de aanvrager, naar aanleiding van de bespreking van de omgevingsvergunningsaanvraag op de GOVC. 

Op 7 februari 2020 heeft het departement Omgeving het wijzigingsverzoek aanvaard.

Op 10 februari 2020 werd het college door de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzocht opnieuw een advies uit te brengen. 


Voorliggend verslag behandelt het wijzigingsverzoek.

 

Projectnummer:

OMV_2019116072

Gegevens van de aanvrager:

Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als adres Thonetlaan 102 bus 2 te 2050 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als adres Thonetlaan 102 bus 2 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Voor het grondgebied Antwerpen: Royerssluis en omgeving, 2030 Antwerpen

Voor het grondgebied Beveren: Koestraat zonder nummer, 9120 Beveren

Kadastrale gegevens:

sectie C nrs. 300E, 843C, afdeling 7sectie G nrs. 1329B, 1330D, 1330/2 , 1331Y, 1331Z, 1332/29 L, 1332/30 E, 1332/31 K, 1332/59 , 1332/19 B, 1332/30 F, 1332/58 , 1332/31 H, 1338/27 B, 1338/5 V, 1338/9 , 1338/25 A, 1338/12 A, 1338/14 A, 1338/11 , 1338/5 X, 1338/20 A, 1338/5 S, 1338/5 Y, 1338/22 E, 1338/5 R, 1338/7 C, 1338/13 A, 1338/5 W, 1338/23 A, 1350C, 1352/3 , 1352/22 , 1352/21 , 1352/18 , 1352/20 A, 1352/19 A, 1352/7 K, 1352/7 H, 1455/13 F, 1455/13 E, 1455G, 1455/7 C, 1455/14 , 1467/3 N, 1467/11 C, 1467/11 D, 1476, 1479/3 C, 1479/3 D, 1479Z, 1479Y, 1479/8 , 1479A2, 2416F, 2416E, 2419A, 2419D en 2419B

Inrichtingsnummer:

20180205-0073 (Renovatie Royerssluis Antwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

renovatie van de Royerssluis en omgeving

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Zie bijgevoegd collegebesluit van 13 december 2019.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Zie bijgevoegd collegebesluit van 13 december 2019. 

Argumentatie

Wegenwerken

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

 

De gemeenteraad heeft op 28 januari 2020 de volgende beslissing genomen over de zaak van de wegen.

 

Omschrijving beslissing gemeenteraad

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen, aan de opname ervan in het openbaar domein en aan de nieuwe rooilijnen zoals voorgesteld op de bijgevoegde plannen en dit onder volgende voorwaarden:

- de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie zijn strikt na te leven;

- de voorwaarden uit het advies van Waterlink zijn strikt na te leven;

- de bouwheer staat in voor het beheer en exploitatie van de 2 gele bakestenen wachtershuisjes, in geen geval staat stad Antwerpen in voor het beheer ervan, de eigendom blijft bij de bouwheer;

- de signalisatie en fietspadmarkeringen moeten verder worden afgestemd met stad Antwerpen.

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Zie bijgevoegd collegebesluit van 13 december 2019..

 

Omgevingstoets

Beoordeling wijzigingsverzoek

Het wijzigingsverzoek gaat voornamelijk in op reeds uitgebrachte adviezen en biedt een antwoord op voorgestelde voorwaarden en bezwaren. Voor wat betreft het advies van het college gaat het wijzigingsverzoek in op twee zaken, die (mondeling) zijn besproken met stadsdiensten namelijk:

-         Conform de milderende maatregelen voorgesteld in het goedgekeurde project-MER werd in het advies onder de aandacht gebracht dat de snelheid van vrachtverkeer beperkt dient te worden door middel van signalisatie en new jerseys nabij de Hogere Zeevaartschool. Het is echter niet de bedoeling om in de definitieve situatie new jerseys rondom de zone van de Hogere Zeevaartschool aan te leggen. De nieuwe situatie zal veel veiliger en leesbaarder zijn, en de maximale snelheid wordt vastgelegd op 50km/u, zoals voorzien in de aanvraag. De definitieve omgevingsaanleg in de omgeving van de Hogere Zeevaartschool met eventuele (geluidswerende) aanleg van beplanting, kan bovendien nog wijzigen in de in voorbereiding zijnde aanvraag voor de Oosterweelknoop door Lantis. In de conclusie in het advies van het schepencollege is omtrent de aanleg ter hoogte van de Hogere Zeevaartschool geen voorwaarde geformuleerd. De aanvrager wenst echter toch verduidelijkt te zien in het advies van het college dat in de definitieve aanleg geen new jerseys geplaatst moeten worden ter hoogte van de Hogere Zeevaartschool, wat inderdaad niet de bedoeling is;

-         Als voorwaarde werd opgelegd dat inzake de fietspaden bepaalde markeringen dienen aangepast te worden. Echter blijkt dat deze voorwaarde niet correct geformuleerd staat. De stad vraagt dan ook om tegen dat de definitieve fietspaden worden aangelegd, opnieuw samen te zitten om de gewenste markeringen volgens op dat ogenblik meest recente inzichten te bespreken. Deze stelling werd ook bevestigd in het gemeenteraadsbesluit waarin staat dat de signalisatie en fietspadmarkeringen verder moeten worden afgestemd met de stad Antwerpen.

 

Een derde punt is volgens het wijzigingsverzoek nog steeds hangende, maar wordt besproken in een apart overleg dat gepland is op 13 maart 2020. Het betreft de voorwaarde waarin de bouwheer wordt opgelegd in te staan voor het beheer en exploitatie van de twee gele bakstenen wachtershuisjes. Deze voorwaarde zou strijdig zijn met eerder gemaakte afspraken waarin werd overeengekomen dat AG VESPA (het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten van de stad) het beheer van deze gebouwen ging opnemen. De voorwaarde kan in afwachting van dergelijk overleg reeds worden geherformuleerd.

 

Bij herneming van het advies van het college van 13 december 2019 werd tot slot opgemerkt dat er een redactiefout sloop in de voorwaarde met betrekking tot de gevraagde afstemming met de stad Antwerpen in verband met de aanleg van de groenzones. Er wordt van de gelegenheid tot het verstrekken van een nieuw advies gebruik gemaakt deze tevens recht te zetten.

 

Voor het overige kan het advies van het college van 13 december 2019 integraal en ongewijzigd behouden blijven wat betreft de stedenbouwkundige handelingen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Er werd een nieuwe bemalingsnota opgesteld om tot een meer realistisch debiet te komen. Het aangepaste aangevraagde debiet voor de bemalingen bedraagt maximaal 477.088 m³/jaar en 10.312 m³/dag voor wat respectievelijk rubrieken 53.2.2.b.2 en 53.11.1 betreft, in plaats van de eerder aangevraagde debieten van 506.000 m³/jaar en 20.400 m³/dag.

Op 9 januari 2020 werden drie diepe peilbuizen ter hoogte van de Royerssluis bemonsterd om de kwaliteit van het grondwater te controleren. Met uitzondering van enkele zware metalen (chroom, nikkel en zink) overschrijden de gemeten concentraties de detectielimiet niet. De gemeten concentraties van deze zware metalen zijn lager dan het indelingscriterium van bijlage 2.3.1 van VLAREM II. Aangezien er geen verhoogde concentraties zijn gemeten in het grondwater, er met een gesloten bouwkuip gewerkt wordt en het lekdebiet lager is dan eerder aangegeven, is de verwachting dat er geen verhoogde concentraties aanwezig zullen zijn in het grondwater en dat het dus niet nodig is de lozing van het bemalingswater te vergunnen als bedrijfsafvalwater. Bijgevolg vraagt de exploitant rubriek 3.6.3.3 niet langer aan.

In het wijzigingsverzoek stelt de exploitant dat mazout, stookolie en diesel niet onder rubriek 17.3.2.3.2.b, maar wel onder rubriek 17.3.2.1.1.2 zijn ingedeeld.

 

Voor het overige kan het advies van het college van 13 december 2019 behouden blijven wat betreft de ingedeelde inrichtingen of activiteit.

 

Advies van het college

Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning. De voorwaarden opgenomen in het collegebesluit van 13 december 2019 worden integraal overgenomen, uitgezonderd de voorwaarde in verband met de fietsmarkering en met betrekking tot het beheer van de wachtershuisjes, van dewelke de formulering is aangepast. 


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-         De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

-         De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

-         De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten;

-         De gedenkplaat ter aandenken van de aanleg en plechtige opening van de oorspronkelijke Royerssluis te voorzien nabij de zuidelijke toegang van de sluis, in de omgeving van de sluismeesterwoning;

-         Een voorstel voor de inrichting van de noordoostelijke en zuidoostelijke groenzone dient voorafgaand aan de aanleg verder worden afgestemd met de stad Antwerpen; bij de inrichting is rekening te houden met ondergrondse constructies, leidingen en gereserveerde leidingstroken, overrijdbare zones voor uitzonderlijk transport, inritten en toegangen voor hulpdiensten, enzovoort;

-         De voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie zijn strikt na te leven;

-         De voorwaarden uit het advies van Waterlink zijn strikt na te leven;

-         Het beheer van de wachtershuisjes moet verder worden afgestemd met stad Antwerpen; dit advies kan niet gezien worden als instemming van de stad tot beheer hiervan;

-         De wegsignalisatie en (fietspad)markeringen van wegen moeten verder worden afgestemd met de stad Antwerpen;

-         De 3 meerpalen welke deel uitmaken van de beschermde site van het Droogdokkenpark en verwijderd worden voor de aanleg van tijdelijke wegenis, moeten nadien op zelfde locatie teruggeplaatst worden en dezelfde werking als op heden kunnen garanderen.

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

De exploitant dient alle nodige maatregelen te nemen om stofvorming te beperken zodat stofhinder naar de omgeving voorkomen wordt. De omliggende bedrijfsterreinen, het verkeer en het scheepvaartverkeer mogen in geen geval nadelige effecten ondervinden ten gevolge van stof.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

10 februari 2020

Start 1e openbaar onderzoek

3 november 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

2 december 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 januari 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

7 februari 2020

Ontvangst tweede adviesvraag

10 februari 2020

Start 2e openbaar onderzoek

14 februari 2020

Einde 2e openbaar onderzoek

14 maart 2020

Uiterste adviesdatum

11 maart 2020

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen.

Dit verzoek werd aanvaard. De wijzingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

 

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. De resultaten van het eerste openbare onderzoek werden reeds opgenomen in het advies van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2019. Het tweede openbaar onderzoek, naar aanleiding van het wijzigingsverzoek, loopt nog tot 14 maart 2020.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 november 2019

2 december 2019

1

0

0

0

14 februari 2020

14 maart 2020

*

*

*

*

* Op het moment van opmaak van deze beoordeling waren er nog geen bezwaarschriften.


Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag. De voorwaarden opgenomen in het collegebesluit van 13 december 2019 worden integraal overgenomen, uitgezonderd de voorwaarde in verband met de fietsmarking en met betrekking tot het beheer van de wachtershuisjes, van dewelke de formulering is aangepast. 


Stedenbouwkundige voorwaarden

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten;

- De gedenkplaat ter aandenken van de aanleg en plechtige opening van de oorspronkelijke Royerssluis te voorzien nabij de zuidelijke toegang van de sluis, in de omgeving van de sluismeesterwoning;

- Een voorstel voor de inrichting van de noordoostelijke en zuidoostelijke groenzone dient voorafgaand aan de aanleg verder worden afgestemd met de stad Antwerpen; bij de inrichting is rekening te houden met ondergrondse constructies, leidingen en gereserveerde leidingstroken, overrijdbare zones voor uitzonderlijk transport, inritten en toegangen voor hulpdiensten, enzovoort;

- De voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie zijn strikt na te leven;

- De voorwaarden uit het advies van Waterlink zijn strikt na te leven;

- Het beheer van de wachtershuisjes moet verder worden afgestemd met stad Antwerpen; dit advies kan niet gezien worden als instemming van de stad tot beheer hiervan;

- De wegsignalisatie en (fietspad)markeringen van wegen moeten verder worden afgestemd met de stad Antwerpen;

- De 3 meerpalen welke deel uitmaken van de beschermde site van het Droogdokkenpark en verwijderd worden voor de aanleg van tijdelijke wegenis, moeten nadien op zelfde locatie teruggeplaatst worden en dezelfde werking als op heden kunnen garanderen.


Bijzondere milieuvoorwaarde

De exploitant dient alle nodige maatregelen te nemen om stofvorming te beperken zodat stofhinder naar de omgeving voorkomen wordt. De omliggende bedrijfsterreinen, het verkeer en het scheepvaartverkeer mogen in geen geval nadelige effecten ondervinden ten gevolge van stof.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies te bezorgen aan de instantie die het advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.