Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_04906 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanvullend verkeersreglement. Vrachtverkeer. Maatregelen voor verhogen verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04906 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanvullend verkeersreglement. Vrachtverkeer. Maatregelen voor verhogen verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring 2020_CBS_04906 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanvullend verkeersreglement. Vrachtverkeer. Maatregelen voor verhogen verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De ingreep, waarbij een rechtsafslagverbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton op het kruispunt van de Bredabaan (N1) naar de Deurnsebaan (N160) ingevoerd wordt voor het verkeer vanuit het zuid-westen op kilometerpunt 46k120, beantwoordt aan het standpunt ingenomen door het district Merksem en het college gezien dit gevraagd werd in de collegiale brief die op 17 januari 2020 gestuurd werd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Daarin is er wel sprake dat dit verhaal ook ruimer bekeken moest worden (ontlasten Bredabaan van vrachtverkeer en langs Albertkanaal sturen).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) heeft het voorstel onderzocht en geeft gunstig advies.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het college keurde in zitting van 17 januari 2020 (jaarnummer 463) de collegiale brief goed waarbij aan het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd werd om een afslagverbod in te stellen voor zwaar verkeer op het kruispunt van de Bredabaan en de Deurnsebaan.

Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt nu advies over het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan, waarbij een rechtsafslagverbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton op het kruispunt van de Bredabaan (N1) naar de Deurnsebaan (N160) wordt ingevoerd voor het verkeer vanuit het zuid-westen op kilometerpunt 46k120. Deze maatregel wordt ingevoerd omdat de rijcurve voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton dat rechts afslaat te scherp is.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college geeft gunstig advies voor het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  

Taak 
SW/MOB                overmaken van stedelijk advies aan AWV                      

Bijlagen

  • 1831 - N1 rechtsafslagverbod +3,5t MB.DOCX
  • Ontwerpbesluit_ nieuw_2020_CBS_00463 - Vrachtverkeer Bredabaan - Maatreg....pdf