Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_04754 - Omgevingsvergunning - OMV_2020040241. Sterstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04754 - Omgevingsvergunning - OMV_2020040241. Sterstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04754 - Omgevingsvergunning - OMV_2020040241. Sterstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020040241

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Ooms & Partners met als adres Azalealaan 7 te 2970 Schilde en de heer Pieter Ooms met als contactadres Azalealaan 7 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Sterstraat 24 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6sectie F nr. 1387Z

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4 in een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/01/2020: weigering (20192275) verbouwen van een appartement tot een duplex appartement;

-          29/03/1938: vergunning (18#10001) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          30/5/1890: toelating (1890#668) voor twee huizen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 3 woningen;

  • souterrain met bergplaatsen, badkamer en keuken;
  • tweeslaapkamerappartement op de gelijkvloerse verdieping en entresol (mezzanine);
  • tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping;
  • eenslaapkamerappartement op de tweede verdieping;
  • zolderruimten op de derde verdieping.

-          gesloten bebouwing van 3 bouwlagen en een souterrain onder een zadeldak;

-          dakkapel en 1 dakraam rechts in de voorgevel;

-          bouwdiepte circa 19,50 meter;

-          rood baksteenmetselwerk met contrasterende witte natuursteen.

Huidige toestand

-          vaststelling (ID: 300356) van Heren- en burgerhuis in neo-Vlaamserenaissance-stijlals bouwkundig erfgoed;

-          meergezinswoning met 3 woningen;

  • vierslaapkamertriplexappartement op gelijkvloerse verdieping, het souterrain en de entresol (mezzanine);
  • tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping;
  • tweeslaapkamerappartement op de tweede verdieping;
  • zolder op de derde en de vierde verdieping.

-          wijzigingen aan de dakkapel vooraan en bijkomend een dakraam links;

-          dakkapel achteraan toegevoegd tegen rechterperceelgrens;

-          luifel geplaatst tegen entresol.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 4 woningen;

  • een duplexappartement met 1 slaapkamer op de 3de en 4de verdieping (zolder) met een netto-vloeroppervlakte van circa 88 vierkante meter;

-          afvalberging in de kelder;

-          3 dakramen in de voorgevel;

-          vergroting en verplaatsing van 2 dakramen in de achtergevel;

-          grotere dakkapel aan de achterzijde met buitenruimte voor terras van 12 vierkante meter;

-          brandladder aan achterzijde;

-          souterrain, gelijkvloers, eerste en tweede verdieping maken geen deel uit van deze aanvraag;

-          een terras op het plat dak van het appartement op de 2de verdieping van 12m².

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;

-          weghalen van interne dragende muren;

-          bouwen van een grotere dakkapel tegen de rechterperceelgrens;

-          aanleggen van een terras op het plat dak van het appartement op de 2de verdieping van 12m².

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 april 2020

24 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

15 april 2020

17 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

15 april 2020

28 april 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 april 2020

28 april 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 april 2020

13 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 29: Fietstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen
    Er wordt geen fietsenstalling voor 2 fietsen voorzien die vlot bereikbaar zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Sterstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De dakkapel in de achtergevel wordt uitgebreid zodat een schuifraam naar het nieuwe terras kan voorzien worden. Daarnaast beperken de werken zich voornamelijk binnen het bestaande en vergunde volume en beogen ze geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte.

Op de bovenste verdiepingen (3de en 4de verdieping) wordt een bijkomende woning ingericht. Een toename van 3 naar 4 woningen is ruimtelijk aanvaardbaar en overschrijdt de draagkracht van het perceel niet.

 

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Er werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij adviseren de aanvraag gunstig aangezien de voorgestelde wijzigingen niet afleesbaar zijn vanaf het openbaar domein en enkel zichtbaar zijn aan de achterzijde van het gebouw. De belangrijkste erfgoedwaarden (geveluitwerking en typerende indeling) worden niet beïnvloed.

Aan de voor- en achterzijde van het zadeldak worden bijkomende dakramen geplaatst. De achtergevel wordt ter hoogte van de dakverdieping aangepast aan het nieuwe duplexappartement, onder meer door een groot glazen schuifraam en een dakterras te voorzien.

De voorgestelde wijzigingen kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het nieuwe duplexappartement op de derde en vierde verdieping bevat één slaapkamer en is 88 m² groot. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor het duplex-appartement voldoende ruimtecomfort garandeert.

Het appartement wordt achteraan voorzien van een nieuw glazen schuifraam. De lichttoetreding aan de voorzijde is echter beperkter maar voldoet aan de minimale kwaliteitseisen zoals opgelegd in artikel 24 van de bouwcode.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Het gebouw met 3 appartementen wordt verbouwd tot 4 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Een bijkomende wooneenheid genereert zo een parkeerbehoefte van 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden.

 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze worden voorzien in de bestaande fietsenstalling in de kelder. Deze fietsenstalling wordt niet uitgebreid ten opzichte van de huidige toestand en is dus te klein voor de bijkomende fietsen. De fietsenstalling is ook moeilijk bereikbaar (deuren, loodrechte hoeken, smalle gang…).

 

Op de gelijkvloerse verdieping of in de kelder dient ruimte voorzien te worden voor 2 fietsstalplaatsen die vlot bereikbaar zijn.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde maatregelen van Fluvius strikt na te leven;

3.      ruimte voor de stalling van 2 fietsen te voorzien op het gelijkvloers of in de kelder, die vlot bereikbaar is, conform artikel 29 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

15 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juli 2020

Verslag GOA

27 mei 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde maatregelen van Fluvius strikt na te leven;

3.      ruimte voor de stalling van 2 fietsen te voorzien op het gelijkvloers of in de kelder, die vlot bereikbaar is, conform artikel 29 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.