Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020027102 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Sven Karlberger met als contactadres Avenue Louise 367 te 1050 Elsene |
Ligging van het project: |
Meir 99 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 197M |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbrengen van reclame op een steigerdoek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/09/2018: voorwaardelijke vergunning (20182171) voor het verbouwen en herinrichten van een winkelpand en herpositionering van het gevellogo;
- 31/12/2002: vergunning (86#20470 en 86#8722910) voor het restaureren en verbouwen van een handelspand.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met winkel op de gelijkvloerse verdieping;
- art-decostijl;
- 4 bouwlagen en entresol onder plat dak.
Huidige toestand
- bescherming (ID: 6059) van Coutellerie-Orfèverie Tilquin als monument;
- vaststelling (ID: 5527) van Coutellerie-Orfèverie Tilquin als bouwkundig element.
Gewenste toestand
- reinigen van de gevel;
- steigerdoek tijdens werken van 8 meter op 14 meter;
- 3 meter van straatniveau tot steigerdoek blijft vrij voor toegang tot winkel en vitrine.
Inhoud van de aanvraag
- aanbrengen van reclame op een steigerdoek tijdens het uitvoeren van gevelwerken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
10 april 2020 |
29 april 2020 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
10 april 2020 |
6 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een (tijdelijk) publicitair steigerdoek tijdens gevelwerken. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand functioneel inpasbaar blijft.
Visueel-vormelijke elementen
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname van het pand in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, kan een reclamedragend zeildoek slechts worden toegestaan, indien de publiciteit op dit steigerdoek maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaat. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand conform artikel 32 van de bouwcode.
Dergelijke publiciteit kan enkel worden geplaatst in functie van gevelwerken. De duurtijd van de gevelwerken wordt niet vermeld in de aanvraag.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand betreft een winkelpand en meergezinswoning opgetrokken in art deco stijl in 1933.
Het pand is beschermd als monument sinds 02/03/1983 omwille van de historische en artistieke waarde. Het pand is vastgesteld als bouwkundig erfgoed sinds 14/09/2009.
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijke uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Gelet op de aard van de werken werd er advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg.
Het advies kan als volgt worden samengevat:
“Het pand is beeldbepalend in deze omgeving door zijn volume, de schaal, de korrel en de architectuur. De voorgevel wordt gereinigd. Tijdens de werkzaamheden zal een steigerdoek met reclame geplaatst worden. Het is aan het Agentschap Onroerend Erfgoed, bevoegd voor het wettelijk beschermd patrimonium, om dit af te toetsen en een toelating te verlenen.
De stedelijke dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed met betrekking tot de eventueel opgelegde voorwaarden. Voor het plaatsen van het steigerdoek dient de regelgeving ter zake toegepast.”
Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is ongunstig. Het volgende werd opgenomen in het advies:
“Uit onze behandeling van het dossier blijkt dat de handelingen afbreuk doen aan de bescherming en dat het dossier onvolledig is om een weloverwogen advies te geven.
Het Agentschap Onroerend erfgoed heeft een afwegingskader Publiciteit in en aan beschermd erfgoed opgemaakt. Dit afwegingskader maakt duidelijk met welke principes men rekening moet houden bij het aanbrengen van publiciteit in en aan beschermd erfgoed. Een aparte vorm van publiciteitsnoden zijn publicitaire werfdoeken en -afsluitingen. De publiciteit op werfstellingen kan maar moet beperkt blijven tot max 30% van de oppervlakte van het werfdoek. Hierbij wordt wel aanbevolen om de rest van het werfzeil te bedrukken met info over het gebouw bv. een doorsnede, een gevelaanzicht, ….
De huidige aanvraag voorziet over de gehele gevel publiciteit met uitzondering van het gelijkvloers. De aanvraag voldoet niet aan de principes van het afwegingskader Publiciteit in en aan beschermd erfgoed. De omvang en grootte van de publiciteit is ontsierend en houdt geen rekening met de erfgoedwaarden van het beschermde pand. Deze motivering geeft aan dat de gevraagde handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende
normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met:
- actief behoudsbeginsel (art. 6.4.1 Onroerenderfgoeddecreet);
- passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet).
Voor volgende handelingen is het dossier onvolledig: reiniging en schilderwerken aan de voorgevel. In het dossier ontbreken namelijk:
- een nauwkeurige beschrijving van de werken en van de noodzaak ervan;
- een gedetailleerde beschrijving van de uitvoeringstechniek en van het materiaal dat gebruikt wordt;
- informatie over de staat van het goed.”
De aanvraag is strijdig met de regelgeving Onroerend Erfgoed, omdat de aanvraag onvoldoende informatie bevat voor het Agentschap om de noodzaak van de werken te beoordelen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de omgeving, de ruimtelijke kwaliteit mag niet in het gedrang komen. Om lichthinder te beperken voor onder meer de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften (bouwcode, niet-zaakgebonden reclame) en met de regelgeving Onroerend Erfgoed (omdat de aanvraag onvoldoende informatie bevat voor het Agentschap Onroerend Erfgoed om de noodzaak van de werken te beoordelen).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
10 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 juli 2020 |
Verslag GOA |
26 mei 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.