Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
26 februari 2020 |
27 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Provincie Antwerpen |
26 februari 2020 |
17 april 2020 |
Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Als doel van dit project wordt vooropgesteld: het verbeteren van het fietscomfort en de verkeersveiligheid in het Laar tussen de Kapelsesteenweg en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug. Het fietspad maakt deel uit van het functioneel fietsroutenetwerk.
Laar is een gemeenteweg met publiek karakter die door stad Antwerpen wordt beheerd. Het is een drukke dubbelrichtingsstraat zonder parkeerstrook en tevens een belangrijke fietsverbinding tussen Merksem, Ekeren en Kapellen. Er heerst een grote fietsintensiteit en een lage voetgangersintensiteit.
Langs de noordelijke zijde van de rijweg liggen een fietspad en een voetpad. Het fietspad is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad zonder schrikstrook variërend in breedte tussen 2,25 meter en 2,42 meter. Het voetpad heeft een breedte van ongeveer 1,90 meter. Plaatselijk versmalt het voetpad tot 1,20 meter. Langs de zuidelijke zijde ligt enkel een voetpad. Ter hoogte van de kruispunten liggen verkeersplateaus.
De fiets- en voetpaden worden vernieuwd. Het dubbelrichtingsfietspad wordt in rode bitumineuze verharding aangelegd en heeft een breedte van 2,50 meter. Er wordt een veiligheidsstrook van 60 cm voorzien tussen rijbaan en fietspad: een boordsteen van 20 cm en een buffer van 40 cm in betonstraatstenen 22/22 cm. De voetpaden worden in betonstraatstenen 22/22 cm aangelegd. Er wordt gestreefd naar voetpaden met een breedte van 1,80 meter. Ter hoogte van de Hof van Delftlaan zal het voetpad versmallen tot 0,81 meter, dit door de aanleg van het fietspad.
Schuin tegenover de Burgemeester Eduard Waghemansburg, ter hoogte van Laar 140, flankeert een groene berm het fietspad. Ter hoogte van deze groene berm zal het fietspad gemengd worden gebruikt: fietsers en voetgangers delen samen de infrastructuur.
Het aantal parkeerplaatsen, de bomenbalans, het rioleringssysteem, de rijbaan en de verkeersplateaus wijzigen niet.
De nieuwe voet- en fietspaden verhogen het comfort en komen de verkeersveiligheid ten goede. De gehanteerde materialen, een rode bitumineuze verharding en grijze betonstraatstenen, zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Deze heraanleg sluit aan op de heraanleg van het fietspad tussen Wielseweg en Burgemeester Eduard Waghemansbrug welk vergund is in 2013. Zo wordt een veilig fietswegennet uitgebouwd.
De aanvraag wijkt af van de verordening voetgangersverkeer. Gelet op het feit dat vermelde tekortkoming eerder beperkt is op de totale schaal van het geheel (op de volledige lengte van ± 750 meter is er over een afstand van slechts ± 40 meter, zijnde iets meer dan 5%, een breedte van slechts 81 cm beschikbaar en over een afstand van ± 110 meter, 15% dus, een zeer beperkt tekort, namelijk 1,39 meter– slechts 11 cm minder dan de norm) en dat de straat in kwestie een doorgangsstraat betreft die nagenoeg geen voetgangersverkeer genereert, met enkel een woonfunctie en bijvoorbeeld geen handelszaken, is de beperkte afwijking te verantwoorden. Bovendien ligt er een voldoende breed voetpad aan de overkant van de weg.
Om dit project te kunnen realiseren, is het wenselijk de rooilijn op twee plaatsen te wijzigen, namelijk ter hoogte van het tankstation op de hoek Laar – Kapelsesteenweg en ter hoogte van Laar 140. Het dossier bevat een rooilijnplan ‘BA_SWOU12091_Rooilijnplan’ waarop de wijzigingen zijn aangeduid. Op beide plaatsen is een gedeelte van het voet- en/of fietspad aangelegd op het private perceel. De grond is in gebruik als openbare ruimte, maar ligt op private bedding. Het voet- en fietspad hebben een openbaar karakter en zijn open voor publiek gebruik. De rooilijn wordt gewijzigd waardoor de gemeenteweg verbreedt. Het gedeelte dat wordt heraangelegd wordt binnen de rooilijn gelegd om de toegankelijkheid ervan te vrijwaren en het beheer ervan door de stad mogelijk te houden.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
25 februari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek |
4 maart 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
2 april 2020 |
Start 2e openbaar onderzoek |
15 mei 2020 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
23 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 juni 2020 |
Uiterste beslissingsdatum |
7 oktober 2020 |
Verslag GOA |
15 mei 2020 |
naam GOA |
Gerd Cryns |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
4 maart 2020 |
2 april 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 mei 2020 |
23 mei 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020021173 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen (stadsontwikkeling) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Laar ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 34 sectie E nr. 0 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleg voet- en fietspad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op het bijgevoegd plan 'BA_SWOU12091_Rooilijnplan' en dit onder volgende voorwaarde: