De stad Antwerpen nam de voorbije jaren de rol van incubator op zich door ondernemingen de kans te geven om in te tekenen op de projectoproepen ‘Marktplaats voor Mobiliteit.’ Deze projectoproepen stimuleerden ondernemers of samenwerkingsverbanden om hun oplossingen op korte termijn te ontwikkelen op maat van Antwerpen en de specifieke voorliggende uitdaging op het vlak van mobiliteit en congestie.
Om de ambities van het Masterplan 2020 en het Routeplan 2030 te behalen, werden startende marktpartijen gesteund in hun ontwikkeling en groei naar innovatieve mobiliteitsdiensten. Deze houding van de stad Antwerpen heeft zich vertaald in een meer duurzame modal split en een stijging van het aantal duurzame en innovatieve mobiliteitsdiensten. De keuze van verschillende mobiliteitsaanbieders om Antwerpen als groundzero te gebruiken om hun product te ontplooien, als één van de eerste locaties in Europa, getuigt van de vruchtbare voedingsbodem die gecreëerd werd door de ondersteunende houding van de stad Antwerpen.
De mobiliteitsmarkt in Antwerpen bereikte ongeziene hoogtes maar door de huidige gezondheidscrisis, COVID-19, ondervindt de sector ook nieuwe obstakels.
De stad Antwerpen wil voorkomen dat de reeds bereikte modal split na de coronacrisis verloren gaat in het voordeel van de auto. Daarom dienen de mobiliteitsalternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit opnieuw aantrekkelijk te worden gemaakt. Doel is om daarnaast ook de traditionele vervoersmodi zoals fietsen en wandelen extra te ondersteunen. Uiteindelijk moet ook de trend van flexwerken en thuiswerken maximaal worden behouden bij ondernemingen. Het is nu aan de stad Antwerpen om zich aan te passen en de rol van stimulator op te nemen. Daarom wil de stad Antwerpen, via deze projectoproep, het aanbod van marktpartijen met mobiliteitsdiensten of -oplossingen voor bedrijven in de Antwerpse regio (re)activeren en ondersteunen om zodoende een optimale bereikbaarheid te bewerkstelligen van hun werknemers. Doel is om de gunstige modal split te vrijwaren in voordeel van actieve, duurzame of minder verplaatsingen. Binnen de huidige context dient het projectvoorstel op een flexibele manier antwoord te bieden aan de hygiënemaatregelen vooropgesteld door de overheid in kader van COVID-19.
Deze oproep richt zich dus uitsluitend naar marktpartijen met een business to business (B2B) aanbod voor bedrijven in de regio Antwerpen. Het toelagereglement voor de projectoproep, goedgekeurd door de gemeenteraad en gewijzigd op 25 september 2017 (jaarnummer 535) blijft hierbij onveranderd van kracht. De richtlijnen, in bijlage, geven hierbij meer duiding over de specifieke aard en timing van deze B2B-projectoproep.
De projectvoorstellen kunnen worden ingediend tot en met uiterlijk 3 augustus 2020. Een bijeenkomst van de beoordelingscommissie is voorzien eind augustus 2020. De samenstelling van de beoordelingscommissie zal in een afzonderlijk besluit ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd. Het verslag van de beoordelingscommissie zal aan het college worden voorgelegd. Het college beslist welke projecten ondersteund zullen worden door de stad Antwerpen.
Op het einde van de samenwerking wordt een eindevaluatie voorzien, waarbij de aanwending van de toelage wordt nagekeken en wordt onderzocht hoe het project verankerd kan worden zonder verdere ondersteuning van de stad Antwerpen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Onder de koepel van ‘Slim naar Antwerpen’ wordt er de komende jaren ingezet op de vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio. Binnen de uitvoering van de 'zachte maatregelen' keurde het college op 26 augustus 2016 (jaarnummer 07529) de aanpak voor de 'Marktplaats voor mobiliteit' goed. Hierdoor kunnen mobiliteitsaanbieders, voor zowel personenmobiliteit als logistieke transporten, een partnerschap aangaan en/of intekenen op een projectoproep van Slim naar Antwerpen.
Sinds september 2016 werden er reeds drie algemene projectoproepen gelanceerd. Waardoor er in totaal reeds 79 verschillen projecten werden ingediend waarvan er 44 werden geselecteerd door het college voor verdere ondersteuning door Slim naar Antwerpen.
Op 25 januari 2019 (jaarnummer 00723) keurde het college de projectoproep-MaaS goed. Deze nieuwe projectoproep richtte zich specifiek op "Mobility as a Service", afgekort MaaS, toepassingen.
Met dit besluit wordt nu goedkeuring gevraagd voor de lancering van een nieuwe projectoproep. Deze nieuwe projectoproep richt zich specifiek op marktpartijen met mobiliteitsdiensten of oplossingen met een business to business (B2B) aanbod voor bedrijven in de regio Antwerpen.
Het toelagereglement voor de projectoproep, goedgekeurd door de gemeenteraad en gewijzigd op 25 september 2017 (jaarnummer 00535) blijft hierbij onveranderd van kracht.
In het budget 2020 wordt voor de projectoproep in totaal 100.000,00 EUR voorzien en in het budget 2021 en 2022 wordt respectievelijk 60.000,00 EUR voorzien, mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Marktplaats voor Mobiliteit: |
100.000,00 EUR |
budgetplaats: 5153500000 |
niet van |
Marktplaats voor Mobiliteit: |
60.000,00 EUR |
budgetplaats: 5153500000 |
niet van |
Marktplaats voor Mobiliteit:
projectoproepB2B |
60.000,00 EUR | budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 6496600 |
niet van |
Het college keurt de lancering, op 5 juni 2020, van de projectoproep B2B "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed.