Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_04809 - Openbaar domein. Project Spoorpark Draakplaats-Luitenant Naeyaertplein - Projectdefinitie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04809 - Openbaar domein. Project Spoorpark Draakplaats-Luitenant Naeyaertplein - Projectdefinitie - Goedkeuring 2020_CBS_04809 - Openbaar domein. Project Spoorpark Draakplaats-Luitenant Naeyaertplein - Projectdefinitie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG VESPA publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG VESPA betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.

Het projectgebied omvat zowel nieuw openbaar domein, op de terreinen van Infrabel, dat bevoegdheid is van het college, als lokaal openbaar domein, ter plaatse van Omheining Statie van Borgerhout en de ventwegen aan weerszijden van de Plantin en Moretuslei, dat bevoegdheid is van de districten.

Argumentatie

AG VESPA maakt de projectdefinitie op voor het aanstellen van een ontwerpteam.

De herontwikkeling van het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein omvat verschillende onderdelen, op vlak van openbaar domein, infrastructuur en vastgoed aan de randen om het park te verankeren in haar omgeving

  • Openbaar domein:
    • park inclusief fiets- en voetgangersverbinding;
    • plein aan station Antwerpen-Oost;
    • publieke ruimte aan zwembad en sporthal.
  • Infrastructuur:
    • hergebruik bestaande helling Zuid (als deel van beschermd stadsgezicht) vanaf Draakplaats;
    • lange termijnvisie voor nieuwe spoortunnel ter hoogte van station Antwerpen-Oost;
    • hergebruik perron 1 en bedding voormalige sporen 1 en 2 van spoorbrug over Plantin en Moretuslei;
    • nieuwe helling Noord binnen bestaand spoorlichaam tussen Plantin en Moretuslei en Luitenant Naeyaertplein.
  • Vastgoed
    • uitbreiding private tuinen Tweelingenstraat;
    • herbestemming tramloods (als deel van beschermd stadsgezicht) en verbeteren van de interactie tussen de gesloten gevel en de naastgelegen publieke ruimte;
    • herbestemming treinloods(en) en/of nieuwe bebouwing;
    • herbestemming station Antwerpen-Oost en/of nieuwe bebouwing Plantin en Moretuslei Zuid;
    • nieuwe ontwikkeling Plantin en Moretuslei Noord;
    • reorganisatie sporthal en zwembad in functie van openwerken gesloten gevel en interactie naar publieke ruimte.

Het voorliggende schetsontwerp uit 2009 blijft het uitgangspunt, maar is te verfijnen en te actualiseren. De opdracht voor dit spoorpark zet in op twee eindproducten:

  • een ontwerp publieke ruimte tot en met begeleiding van uitvoering van de onderdelen openbaar domein en infrastructuur;
  • een stedenbouwkundig kader in schetsontwerp, inclusief het ontwerpend onderzoek naar de vastgoedonderdelen (volumestudies, programmascenario’s, faseringsvoorstellen, morfologisch en typologisch onderzoek).

In deze opdracht voor het spoorpark zijn zes werksporen met elkaar verweven, welke verder uitgewerkt worden in de projectdefinitie:

  • het ontwerp van de publieke ruimte en het stedenbouwkundig kader, inclusief faseringsvoorstellen;
  • de coördinatie van de opmeting en technische studies die parallel met het ontwerp verlopen;
  • ontwerpend onderzoek ter ondersteuning van het ontwerpend onderhandelen door de opdrachtgever met Infrabel, Agentschap Wegen en Verkeer, bewoners en/of eigenaars Tweelingenstraat, erfgoeddiensten, …
  • ontwerpend onderzoek ter ondersteuning van de programmastrategie door de opdrachtgever voor de (eventueel tijdelijke) invulling van het vastgoed;
  • ontwerpend onderzoek ter ondersteuning van de financiële haalbaarheidsstudies op vlak van vastgoed door de opdrachtgever;
  • het aanleveren van inhoud leveren voor de communicatie en participatie en de aanwezigheid bij publieksmomenten georganiseerd door de opdrachtgever.

Omwille van de complexiteit van de opdracht wordt een multidisciplinair ontwerpteam gezocht, bestaande uit volgende disciplines:

  • publieke ruimte en landschap – als trekker voor het ontwerp publieke ruimte;
  • ingenieurskunde – ter ondersteuning voor het ontwerp publieke ruimte;
  • stedenbouw – als trekker voor het stedenbouwkundig kader;
  • architectuur – ter ondersteuning van het stedenbouwkundig kader.
Daarnaast zijn de versterking van het ontwerpteam met een erfgoeddeskundige en een groenexpert een pluspunt, maar geen noodzakelijke selectievoorwaarde.

De randvoorwaardennota van Infrabel wordt verwacht tegen de zomer 2020. Voor de realisatie van de publieke ruimte van het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein wordt gestreefd naar eind 2024. Het project is dan ook gebonden aan een strakke planning en een ontwerpteam dient zo snel mogelijk aangesteld te worden.

Parallel aan het aanstellen van een ontwerper wordt een cultuurhistorisch onderzoek van het hele projectgebied gedaan. Dit cultuurhistorisch onderzoek zal de ontwerper, maar ook de opdrachtgever en de erfgoeddiensten inzicht verlenen in de bouwhistoriek en de waardenstelling op cultuurhistorisch vlak, als input naar het verdere ontwerpproces.

Inspraak

Het schetsontwerp uit 2009 is onder invloed van inspraak van de buurt bijgesteld in 2010. Voor het opstellen van de projectdefinitie is er geen inspraak georganiseerd. Bij de verdere uitwerking van het project wordt in de verschillende fases teruggekoppeld met de buurt. Dit zowel in het schetsontwerp, het voorontwerp als het definitief ontwerp. Na goedkeuring van de projectdefinitie wordt eveneens de buurt geïnformeerd over de volgende stappen.

Aanleiding en context

Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2233) en 26 april 2019 (jaarnummer 3647) keurde het college het voorstel goed om een aanvraag voor projectsubsidie stadsvernieuwing in te dienen voor het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein.

AG VESPA heeft een projectsubsidie van 2.146.809,00 euro verkregen van het Stadsvernieuwingsfonds voor de realisatie van dit deel van het spoorpark tussen de Draakplaats en het Luitenant Naeyaertplein.

Voor dit deel van het spoorpark werd reeds door het ontwerpteam de Smet-Vermeulen – Palmboom en van den Bout een schetsontwerp in 2009 neergelegd als uitloper van de conceptsubsidie Nieuw Zurenborg.

Het project werd in 2009 niet gerealiseerd omdat Infrabel toen nog geen intentie had om haar terreinen te verlaten. Vandaag werkt Infrabel wel concreet aan een verhuisoperatie waarbij alle spooractiviteiten in het projectgebied verplaatst worden. Daarmee komt de volledige zone tussen de Draakplaats en de Plantin en Moretuslei vrij voor ontwikkeling als onderdeel van het spoorpark. Infrabel bereidt daartoe een randvoorwaardennota voor tegen de zomer 2020.

AG VESPA is momenteel in onderhandeling met De Lijn over de aankoop van de stelplaats op de site Nieuw Zurenborg. Ook de aankoop van het dienstgebouw en de tramloods aan de Draakplaats langsheen het potentiële spoorpark zit mogelijks mee in het voorstel.

Aansluitend aan het projectgebied is een private ontwikkeling (Zurenborgpoort) in realisatie door projectontwikkelaar Antonissen Development Project (ADP). In het kader van de stedenbouwkundige ontwikkelingskosten (SOK) werd door de stad Antwerpen met de ontwikkelaar een overeenkomst gesloten waarvan de bepalingen mee opgenomen zijn in de afgeleverde omgevingsvergunning. ADP zal daarbij instaan voor een aantal investeringen in de omgeving waaronder 210.249,00 euro voor de heraanleg van het plein aan het station Antwerpen-Oost, dat binnen de projectcontour van het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein valt.

Het college heeft op 3 april 2020 (jaarnummer 3084), in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG VESPA gegeven voor de begeleiding van een lijst van stadsprojecten, waaronder het project Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein.

De projectdefinitie voor het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein werd voor advies voorgelegd aan de districtsraden Antwerpen en Borgerhout.

Algemene financiële opmerkingen

In het meerjarenplan 2020-2025 is een budget van 2.146.809,00 euro ingeschreven op 2WNS020201PA3715/5291630000/224.

Het project wordt gesubsidieerd door het Vlaamse Stadsvernieuwingsfonds, de subsidiefiche is SBT11100/5291630000/224/2WNS020201PA3715/2SA050610.

Adviezen

Districtsraad Borgerhout Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad van Borgerhout geeft gunstig advies op de projectdefinitie voor het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein mits naleving van volgende voorwaarden:

  • Het Spoorpark zo wordt geconcipieerd dat het geen extra autoverkeer genereert en dat er geen bijkomende autoparkeerplaatsen worden gecreëerd.
  • Er zowel aan de zijde van het district Antwerpen als aan de zijde van Borgerhout maximaal wordt onthard en wordt gezorgd voor regenwateropvang.
  • Dat de gebouwen die vrijkomen op de site een gemeenschapsfunctie krijgen of een invulling in het kader van de sociale economie.
  • Het project van een lightrail over het Ringspoor niet wordt gehypothekeerd.
  • De volledige zone rond het zwembad van Borgerhout een groene en ontharde invulling krijgt met ruimte om te spelen en te zitten.
  • Het hele traject loopt in nauw overleg met het district Borgerhout, de buurtbewoners en met lokale jeugdpartners als JES en de scouts (scoutshuis in de Wilrijkstraat).
  • De fasering van het project zo wordt voorzien dat de investering gebeurt aan beide zijden van defiets- en voetgangersbrug. Er moet prioriteit gegeven worden aan de voetgangers- en fietsbrug zelf. Er moet absoluut vermeden worden dat het hele budget opgaat aan één zijde van het project want beide buurten hebben nood aan een boost van het publieke domein.
  • Er wordt gezorgd voor een veilige en functionele aansluiting van de fiets- en voetgangersbrugaan het Luitenant Naeyaertplein.
  • De bestaande bomen op de hele site maximaal behouden blijven.


Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie  op voorwaarde dat

  • Een groenexpert binnen het team in de opdrachtomschrijving opgenomen wordt.
  • De haalbaarheidsstudie naar alternatief waternetwerk geherformuleerd wordt.
  • Het ontwerpvraagstuk op de spoorbrug over Plantin Moretuslei scherper geformuleerd wordt, rekening houdende met de huidige spooroverkapping en een eventueel toekomstige lightrail.
  • Referenties naar Trage Wegen, bewegingsscan Borgerhout Extra Muroas, speelweefselplannen Oud-Borgerhout en Oud-Berchem, type-sheets Kind-assen en Rollende routes en ontwerpvraagstuk naar multifunctionele oplossingen toegevoegd worden.
Districtsraad Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

 

De districtsraad van Antwerpen geeft gunstig advies op de projectdefinitie voor het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein op voorwaarde dat: 

  • Er  wordt gekozen voor een echt groene invulling (ook voor het plein voor het station) waarbij het groen klimaat robuust is en geen blijvende irrigatie nodig heeft.
  • Behoud van de bestaande groenbuffer en dus de bomen op de talud, onder alle omstandigheden.
  • Vanaf het plein aan station Oost komt er een uitnodigende onderdoorgang onder de sporen richting Nieuw Zurenborg en naar boven richting spoorpark.
  • Participatie met de ruime buurt en de direct omwonenden.
  • Privacy bestaande bewoning garanderen.
  • Een veilige fietsas wordt voorzien
  • De mogelijkheid tot exploitatie van station Oost in functie van een regionale spoorverbinding blijft gevrijwaard.
  • Omheining der Statie van Borgerhout is een lokale straat. Bij de herinrichting worden de geijkte procedures inzake besluitvorming gevolgd. Het district beslist mee over de inrichting.
  • De erfgoedwaarde van het hele gebied wordt ten volle erkend en zoveel mogelijk toegankelijk gemaakt voor het publiek.
  • De gebruikte materialen voldoen aan de comfortnormen voor voetgangers en fietsers en aan de normen voor intensief gebruik (beleveringen met zware vrachtwagens, evenementen) duurzaamheid en milieuvriendelijkheid inzake productie en vervoersafstand.


Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020201 - Projecten opvolgen tot voltooiing
2WNS020201PA3693 - Spoorpark - Draakplaats tot Luitenant Naeyaertplein

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de projectdefinitie voor het spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200518_Spoorpark_projectdefinitie_bijlage1_omgevingsanalyse.pdf
  • 20200518_Spoorpark_projectdefinitie_bijlage2_schetsontwerp2009.pdf
  • 20200518_Spoorpark_projectdefinitie_bijlage3_presentatie2010.pdf
  • 20200519_spoorpark_Projectdefinitie_v5_CBS.pdf