Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_04553 - Omgevingsvergunning - OMV_2019150670. Appelmansstraat 26. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04553 - Omgevingsvergunning - OMV_2019150670. Appelmansstraat 26. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_04553 - Omgevingsvergunning - OMV_2019150670. Appelmansstraat 26. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019150670

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Albatros met als adres Plantijn en Moretuslei 12 bus 4 te 2018 antwerpen (belgie)

Ligging van het project:

Appelmansstraat 26 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8sectie H nr. 1237E6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          21/11/2017: proces-verbaal (11002_2017_5326) met stand van zaken ter controle naar aanleiding van een vraag tot ophef van aanvankelijk proces verbaal met nummer 11002_2017_3311;

-          28/07/2017: weigering (20171296) voor het regulariseren van reclame vlak en haaks op de gevel;

-          17/05/2017: proces-verbaal (11002_2017_4142) van rechtzetting van het aanvankelijk proces-verbaal met PV-nummer 11002_2017_3311;

-          03/02/2017: proces-verbaal (11002_2017_3311) van vaststelling met inbreuk voor het uitvoeren van werken en wijzigen van de hoofdfunctie zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;

-          17/04/1970: vergunning (18#53024) voor een appartementsgebouw;

-          17/04/1970: vergunning (18#53025) voor afbraak.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: meergezinswoning met handelsgelijkvloers en parking achteraan op niveau -1 en gelijkvloers, met kantelend vlak;

-          bouwvolume: gesloten bebouwing van 8 bouwlagen, waarvan de bovenste een teruggetrokken bouwlaag, onder plat dak;

-          gevelafwerking: prefab witte en zwarte kwarts met aluminium buitenschrijnwerk enbruin gerookt glas.

 

Huidige toestand

 

-          functie:

  • gelijkvloers: winkelruimte met achteraan bergingen, behorende tot de winkelruimte;
  • parking enkel achteraan niveau -1;
  • appartementen op de verdiepingen;

-          inrichting:

  • het kantelend vlak dat toegang verleende naar de twee parkeerniveaus werd uitgevoerd als een vaste helling naar niveau -1;
  • de toegang naar parkeerniveau 0 werd dichtgemaakt en mee opgenomen in het bouwvolume van de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume en gevelafwerking: ongewijzigd.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en inrichting:

  • gelijkvloers: winkelruimte met achteraan bergingen, behorende tot de winkelruimte;
  • parking enkel achteraan niveau -1;
  • appartementen op de verdiepingen;

-          bouwvolume en gevelafwerking: ongewijzigd.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          functiewijziging op het gelijkvloers van garage naar bergruimte bij het handelspand op het gelijkvloers.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 april 2020

17 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

10 april 2020

22 april 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 april 2020

22 april 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

10 april 2020

20 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 27 Open ruimte:
    §1 bij een functiewijziging moet minstens 20% van het perceel onbebouwd zijn;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er worden 4 autostalplaatsen gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag voorziet het regulariseren van de functiewijziging op het gelijkvloers van 4 autostaanplaatsen naar opslagruimten bij de winkelruimte. Het is niet duidelijk wanneer deze functiewijziging werd doorgevoerd. Volgens de beschrijvende nota werden er nooit parkeerplaatsen voorzien op het gelijkvloers. Er werden hiertoe geen bewijsstukken toegevoegd. De vergund geachte toestand betreft wel degelijk een garage voor 4 autostaanplaatsen.

 

Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen centrum/Centraal Station.

Principieel is het uitbreiden van de handelsfunctie functioneel inpasbaar in de omgeving. Hier gaat het om een omvorming van een garage naar bergingen. Door het supprimeren van alle parkeerplaatsen op het gelijkvloers wordt de parkeerbehoefte van het gebouw deels afgewenteld op het openbaar domein, wat niet toegelaten kan worden.


Enkel wanneer deze ruimte op de tussenverdieping in functie is van een kwalitatieve invulling, voor het vergroten van de handelsruimte, zou het verdwijnen van deze parkeerplaatsen in principe gemotiveerd kunnen worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Er werden geen geveltekeningen toegevoegd aan de aanvraag. Op basis van de plannen wordt wel vastgesteld dat het wegneembaar hek langs de straat niet meer aanwezig is. Dit is in strijd met artikel 14 van de bouwcode aangezien de insprong dieper is dan 2 meter.

 

Om nadelige effecten hebben op het gebruik van de openbare ruimte te vermijden, mogen de hekken op de rooilijn niet worden verwijderd. De nis moet ’s nachts kunnen worden afgesloten.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Ondanks de gevraagde functiewijziging op het gelijkvloers, wordt er geen open ruimte voorzien op het perceel conform artikel 27 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

Het gelijkvloers is vergund als handelsruimte met parking. De parking wordt gebruikt als bergingen.

De parking op -1 en de bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.

Het handelsgelijkvloers blijft hetzelfde, de vergunde parking verdwijnt.

 

Er verdwijnen door de verbouwing 4 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 4

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen op het gelijkvloers.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

 

De aanvraag bevat geen bewijs dat de vergunde parkeerplaatsen en het kantelend vlak nooit werden uitgevoerd. Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht te worden naar een kwalitatieve oplossing op eigen terrein, waarbij het grootst aantal nuttige parkeetplaatsen worden voorzien op het gelijkvloers en in de kelder. De aanvraag dient te worden geweigerd.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening. 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

10 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 juli 2020

Verslag GOA

19 mei 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.