Met de onderstaande maatregelen worden de verdiensten van het innovatieve Buy from Startup-programma ingebed in de stedelijke werking en wordt de toegang tot de opdrachten voor (lokale) zelfstandigen en ondernemers in brede zin bevorderd.
Een laagdrempelig aankoopbeleid staat hierbij centraal, kandidaten en inschrijvers moeten met een minimale administratieve inspanning en zelfs met een beperkte kennis van de wettelijke principes rond overheidsopdrachten kunnen intekenen. Ze moeten de focus kunnen leggen op het technische en commerciële luik van hun aanbod.
De volgende maatregelen worden genomen:
1. Het principe om aankopen maximaal te bundelen in allesomvattende en vier jaar lopende raamovereenkomsten, wordt verlaten.
a. Raamovereenkomsten kunnen anders gestructureerd worden op vlak van looptijd en omvang zodat meer marktspelers kunnen deelnemen aan de opdrachten.
b. Door bepaalde opdrachten afzonderlijk te plaatsen kan een meerwaarde gerealiseerd worden voor zowel de stad als voor de economie.
2. De opdrachtdocumenten en andere sjablonen worden bijgestuurd en vereenvoudigd:
a. De gevraagde prestaties worden vooraan en prominent in de opdrachtdocumenten uitgewerkt.
b. Juridisch en ambtelijk taalgebruik wordt tot een strikt minimum beperkt en standaard contractuele bepalingen worden zoveel mogelijk in bijlagen opgenomen.
3. Administratieve handelingen voor de kandidaten en inschrijvers worden herleid tot de essentiële.
a. Elektronische platformen voor het uitnodigen van deelnemers en de indiening van aanvragen tot deelneming en offertes worden enkel gebruikt wanneer de wetgeving in een dergelijke verplichting voorziet. Zo niet, worden laagdrempelige communicatiemiddelen verkozen.
b. Ook het (elektronisch) ondertekenen wordt enkel opgelegd wanneer de wetgeving in een dergelijke verplichting voorziet.
4. Gelet op de impact van de Coronacrisis op de financiële situatie van de zelfstandigen en ondernemers, wordt het gebruik van het selectiecriterium financiële en economische draagkracht om toegang te krijgen tot de opdrachten gematigd.
5. De tijd die verstrijkt tussen het indienen van een offerte en de toewijzing van de opdracht wordt zo kort mogelijk gehouden, zodat de beschikbare capaciteit van deelnemers niet nodeloos lang gereserveerd blijft.
6. In de gevallen waarbij de wetgeving het gebruik van onderhandelingsprocedures toelaat, wordt hieraan steeds de voorkeur gegeven omdat deze procedures een betere afstemming met de markt mogelijk maken.
7. Bij onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking wordt de lokale markt steeds (mee) geraadpleegd. In dit kader worden de lokale zelfstandigen en ondernemers (eventueel in samenwerking met de sectororganisaties) actief bevraagd naar welke opdrachten zij willen meedingen en worden zij periodiek geïnformeerd over de opdrachten die de stad zal plaatsen.
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 02775) nam het college een eerste pakket maatregelen om zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen te ondersteunen in de strijd tegen de Coronacrisis. Op 30 april 2020 (jaarnummer 03911) besliste het college om een aantal bijkomende steunmaatregelen te nemen specifiek voor ondernemers.
Deze steunmaatregelen beogen de cashpositie van de bedrijven, het ondernemerschap en de heropstart van de economische activiteit te versterken. In het genoemde collegebesluit van 20 maart 2020 werd in dit kader aan de stedelijke administratie opdracht gegeven om de verbreding van het Buy from Startups-programma te realiseren.
Daarnaast lanceerde het college met het besluit van 24 april 2020 (jaarnummer 03733) een promotiecampagne voor het bevorderen van lokale aankopen in Antwerpen om zo de Antwerpse ondernemers te ondersteunen.
Het college keurt de maatregelen ter bevordering van de toegang van zelfstandigen en (kleine, middelgrote en lokale) ondernemingen tot de aankopen van de stad Antwerpen goed.