De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 juni 2020 | 4 juli 2020 | 19 | 0 | 1 | 22 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Er werden geen bezwaren ingediend met betrekking op de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
In het document 'GaG_informatie_ten_behoeve_van_de_gemeenteraadsbeslissing_aangaande_gemeentewegen_20200527' werden alle financiële gevolgen met betrekking tot het decreet op de gemeentewegen opgenomen.
1. Min- en meerwaarden
In deel 4. Bijlage: Verslag van de min- en meerwaarden van de landmeter-expert worden de min- en meerwaarden als gevolg van de gemeenteraadsbeslissing vastgelegd. In de overzichtstabel van de landmeter werd een totaal van alle min- en meerwaarden van alle eigenaars in het projectgebied opgenomen. Specifiek met betrekking tot de eigendommen van stad Antwerpen kan volgend overzicht worden gemaakt.
De dienst Financiën/Boekhouding/Algemene Boekhouding dient volgende aanpassingen door te voeren aan perceelsnummers en/of vastgoednummers, vastgoedklasse en bedrag volgens onderstaande tabel:
Totale Meerwaarde | Totale Minwaarde | Beschrijving min- en meerwaarde door afschaffing wegenis: aandeel stad | Min- en voor stad Antwerpen | Toe te voegen aan perceelsnummer/ vastgoednummer | Vastgoedklasse | |
Noordscheldeweg | 7.927,20 € | 0,00 € | Geen min- en meerwaarde voor stad Antwerpen | 0,00 euro | ||
Noordkasteel-Oost | 1.426,50 € | 0,00 € | Geen min- en meerwaarde voor stad Antwerpen | 0,00 euro | ||
Noordkasteel-Zuid | 1.025,10 € | 0,00 € | Lot 2C (7m²) meerwaarde voor de stad door afschaffing weg | + 6.30 Euro | Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 1332/59 deel | 220 |
Bredastraat | 46.688,00 € | 21.787,20 € | Lot 2 (77m²) meerwaarde voor de stad | + 77,00 Euro | 20607102 | 220 |
Denderstraat | 130.385,70 € | 0,00 € | Lot 3A meerwaarde voor AG VESPA en Stad Antwerpen | + 2,70 Euro | Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 367K9 deel | 220
|
Denderstraat |
|
| Lot 3B meerwaarde voor AG VESPA en Stad Antwerpen | + 34.020,00 Euro | Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 367K9 deel | 220
|
Denderstraat |
|
| Lot 3C meerwaarde voor AG VESPA / Stad Antwerpen | + 39.132,00 Euro
| Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 367K9 deel | 220
|
Slachthuislaan | 147.690,90 € | 0,00 € | Lot 1 meerwaarde voor Stad Antwerpen | + 401,10 Euro | Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 367A10 deel | 220
|
Slachthuislaan |
|
| Lot 3 meerwaarde voor AG VESPA / Stad Antwerpen | + 60.345,00 Euro | Kad sec 7 afd. Sec G. Nr 367K9 deel | 220
|
Charles de Costerlaan | 463.542,00 € | 0,00 € | Lot 1 meerwaarde voor Stad Antwerpen | + 157.550,00 Euro | 20502396 | 220 |
Charles de Costerlaan |
|
| Lot 2 meerwaarde voor Stad Antwerpen | +14.088,00 Euro | 20502396 | 220 |
Charles de Costerlaan |
|
| Lot 3 meerwaarde voor Stad Antwerpen | + 100.000,00 euro | 20502396 | 220 |
Vaartkaai | 0,00 € | 213.555,60 € | Geen min- en meerwaarde voor stad Antwerpen | 0,00 euro | ||
Totaal | 798.685,40 € | 235.342,80 € |
| +405.622,10 euro |
|
|
2. Onderhoudsraming
De globale kostenraming van de jaarlijkse kosten voor onderhoud van de nieuwe wegenis werden opgenomen in het document 'GaG_informatie_ten_behoeve_van_de_gemeenteraadsbeslissing_aangaande_gemeentewegen_20200527'.
De bedrijfseenheden Stadsontwikkeling en Stadsbeheer zullen volgende bedragen opnemen in de desbetreffende meerjarenplanning.
|
Jaarlijkse onderhoudsraming grijs
|
Jaarlijkse onderhoudsraming groen
|
Noordscheldeweg |
nvt |
nvt |
Noordkasteel-Oost |
nvt |
nvt |
Noordkasteel-Zuid |
nvt |
nvt |
Bredastraat |
33.904,20 euro |
225,42 Euro |
Denderstraat |
nvt |
nvt |
Slachthuislaan |
nvt |
nvt |
Charles de Costerlaan |
113.903,15 Euro |
24.175,25 EUro |
Vaartkaai |
34.303,50 Euro |
1.806,83 Euro |
Totaal |
182.110,85 Euro |
26.207,50 Euro |
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2020034861 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als contactadres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als contactadres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Veelvuldige locaties gelegen op het grondgebied Antwerpen en Beveren (www.oosterweelplannen.be) |
Kadastrale gegevens: | Veelvuldige percelen gelegen op het grondgebied Antwerpen en Beveren (www.oosterweelplannen.be) |
Inrichtingsnummer: | 20200416-0023 (NID), 20200416-0022 (KZR1), 20200416-0020 (STLO) en 20200416-0021 (OWK) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen en exploitatie van de Oosterweelverbinding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De voorliggende aanvraag omvat de verdere uitbouw van de Oosterweelverbinding, omvattende:
Toelichting van de stad Antwerpen
Het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding wordt als een belangrijke stap vooruit beschouwd voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Antwerpse regio. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en realiseert de eerste fase van overkappingen. Op die manier wordt er gewerkt aan een betere mobiliteit voor Vlaanderen en Antwerpen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
Sinds de ondertekening van het Toekomstverbond in maart 2017, waarbij de overheid en de actiegroepen het geweer van schouder veranderden en de rechtbank wisselden voor de werkbank, zijn grote stappen vooruit gezet. De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met intendant Alexander D’Hooghe intensief samen gewerkt aan de plannen voor de Oosterweelverbinding. De stad mocht daarbij getuige zijn van de grote verbeteringen die er werden doorgevoerd aan het ontwerp, zowel aan het snelwegontwerp en de uitwisselingscomplexen als aan de realisatie van eerste overkappingen en de doorkijk naar de volledige overkapping.
Het indienen van deze omgevingsvergunningsaanvraag voor twee doelstellingen van het Toekomstverbond luidt daarmee een volgende fase in, met name die van realisatie en uitvoering van het sluiten van de Antwerpse ring en het bouwen van de eerste overkappingen en het aanleggen van de bijhorende ringparken. De stad Antwerpen is dan ook dankbaar voor de grote investeringen die Vlaanderen doet in deze nieuwe infrastructuur en de bijhorende landschappelijke inrichting om de leefbaarheid te vergroten.
De andere doelstellingen van het Toekomstverbond (een noordelijke ring rond Antwerpen voor zwaar en doorgaand verkeer, investeringen in een ambitieuze modal split en een verdere samenwerking in een vervoersregio, met het routeplan 2030 als leidraad) zijn daarbij samensporend en intussen ook opgestart. Een aantal onderdelen vinden hun vertaling in voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag, andere onderdelen moeten de komende maanden en jaren verder worden uitgewerkt. Het stadsbestuur zal dit blijven opvolgen en op de agenda plaatsen van de stedelijke meerjarenplanning, alsook op Vlaams niveau. Het minder-hinderpakket voor de lange werfperiode voor de bouw van de Oosterweelverbinding kan hier als katalysator werken.
De voorbije jaren is onder leiding van de intendant hard gewerkt aan een gedragen Oosterweelverbinding (onderbouw) met daaraan gekoppeld een eerste fase van 18 leefbaarheidsprojecten. Daarnaast werd begin 2019, via een parallel ontwerptraject (de zogenaamde scrumsessies) onder leiding van de intendant, een gedragen oplossing uitgewerkt voor drie zones, namelijk de omgeving van de aansluitingscomplexen (ASC) Oosterweelknoop, Groenendaallaan en Schijnpoort. In dit ontwerp met maximale overkappingen, gaan leefbaarheid en bereikbaarheid hand in hand. Dit gedragen ontwerp werd voor ASC Oosterweelknoop en Groenendaallaan verwerkt in deze omgevingsvergunningsaanvraag. Het parallel ontwerptraject voor ASC Schijnpoort is lopende. Mogelijke verbeteringen in de omgeving Schijnpoort/Dam/Ten Eekhove volgend uit dit traject kunnen via eventuele latere omgevingsvergunningsaanvragen worden beoordeeld.
De ontwerpen van de Ringparken (bovenbouw) zijn daarnaast een nog te doorlopen proces en de uitvoering ervan zal onderwerp zijn van mogelijke volgende vergunningsaanvragen. Opmerkingen op het totaalproject worden wel in overweging genomen op basis van de hoofdlijnen van het project.
Daarom focust de stad Antwerpen binnen huidige aanvraag voornamelijk op het raakvlak tussen deze nieuwe infrastructuur (snelwegontwerp in opdracht van Vlaanderen als wegbeheerder) en de stad (het onderliggende wegennet, veelal met de stad als wegbeheerder). Uitgangspunt is een actieve, bereikbare en leefbare stad waarbij het verkeer op een veilige manier wordt afgewikkeld en de infrastructuur ruimtelijk zodanig wordt ingepast dat een leefbare kwalitatieve ringzone ontstaat.
Kader
De voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag Oosterweelverbinding kadert in de ruimere visie van het Masterplan 2020 Antwerpen dat een globale aanpak van de Antwerpse mobiliteitsproblematiek beoogt. De doelstellingen van het Masterplan zijn het garanderen van de bereikbaarheid van stad en haven, het verhogen van de verkeersveiligheid en het herstellen van de leefbaarheid.
Om dit te verwezenlijken besliste de Vlaamse Regering op 24 september 2010 om de Ring rond Antwerpen (R1) te sluiten met twee tunnels, één zinktunnel onder de Schelde en één cut & cover tunnel tussen de Oosterweelknoop en de bestaande Ring. De realisatie van de Oosterweelverbinding (afgekort OWV) wordt juridisch en planologisch mogelijk gemaakt door het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Oosterweelverbinding’ (2006) en ‘Oosterweelverbinding – wijziging’ (2015). Voorliggend project sluit aan op het reeds vergunde project “Infrastructuurwerken Linkeroever”.
Op 15 maart 2017 werd het Toekomstverbond gesloten, het akkoord tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen rond de gezamenlijke doelstelling om de mobiliteit en de leefbaarheid in de Antwerpse regio te verbeteren. Na het sluiten van het Toekomstverbond werd er met alle stakeholders verder ontworpen aan de voorkeursvariant (ring voor de stad + overkapping) voor de Oosterweelverbinding. In het kader van deze opdracht werd door de intendant een ambitienota opgemaakt en werden ontwerpteams aangesteld die voor het hun toegewezen deelgebied een aantal concrete leefbaarheidsprojecten voor de zones rond de R1 uitwerkten. In juni 2018 maakte de Vlaamse Regering een selectie uit de 31 voorstellen. De 18 in juni 2018 geselecteerde leefbaarheidsprojecten werden gegroepeerd tot 8 projectclusters (waarvan 7 Ringparken en de Scheldebrug) en 4 studies.
Projectclusters 1 tot en met 4 en 8 (Ringpark Noordkasteel, Ringpark Groenendaal, Ringpark Lobroekdok, Ringpark Het Schijn en Ringpark West) zijn onlosmakelijk verbonden met het project Oosterweelverbinding. Deze projectclusters bevatten een aantal eerste overkappingen en bestaan uit het infrastructuurontwerp of de onderbouw en het landschapsontwerp of de bovenbouw. Voor het gedeelte onderbouw is Lantis ontwerper en aanbestedende partij. Voor het gedeelte bovenbouw is de stad Antwerpen de aanbestedende overheid. Het gedeelte onderbouw maakt deel uit van deze omgevingsvergunningsaanvraag. Wat betreft de bovenbouw is in deze omgevingsvergunningsaanvraag ook reeds door Lantis een eerste voorstel voor invulling opgenomen.
Voor de projectclusters 1 tot en met 4 vond dit voorjaar een minicompetitie tussen de vooraf geselecteerde studieteams uit Ontwerpen over de ring. In de zomer van 2020 worden de opdrachten, voor deze vier Ringparken, om het conceptontwerp uit de vorige fase verder uit te werken tot een gedetailleerd landschapsontwerp, gegund. Vanaf september zullen de studieteams starten met de opmaak van een voorontwerp voor de Ringparken. In hun opdracht zit een gedeelte ‘ontwerpend onderhandelen’ waarin de studieteams suggesties aan Lantis kunnen doen voor elementen van de onderbouw die een impact zouden kunnen hebben op de ruimtelijke kwaliteit van de bovenbouw. Indien dit wijzigingen aan het huidige ontwerp noodzaakt, zal hiervoor een nieuwe aanvraag tot omgevingsvergunning worden ingediend.
Op 13 maart 2020 bevestigde de Vlaamse Regering, in het kader van de Oosterweelverbinding, het engagement om de plannen voor de onderbouw (Oosterweelverbinding) en de plannen voor de bovenbouw (leefbaarheidsprojecten) op elkaar af te stemmen. Ze bevestigde tevens haar engagement in het Toekomstverbond voor bereikbaarheid en leefbaarheid.
Projectclusters 5, 6 en 7 (Ringpark Groene Vesten, Ringpark Zuid en de Scheldebrug) zijn gelegen buiten het projectgebied van de Oosterweelverbinding en bijgevolg niet inbegrepen in huidige aanvraag tot omgevingsvergunning. Opmerkingen en bezwaren met betrekking tot deze clusters zullen binnen huidige aanvraag enkel geëvalueerd worden in zoverre ze betrekking hebben op het totaalproject.
Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag omvat in hoofdzaak de ontworpen toestand en de grotere ingrepen die enkel nodig zijn tijdens de uitvoeringsfase van het project. Mogelijke latere omgevingsvergunningsaanvragen hieromtrent zullen de toepasselijke procedure volgen. Gezien de omvang, complexiteit en techniciteit van het project enerzijds, en het gegeven dat de werfinrichting nog niet is gekend anderzijds, is het opdelen van het project in verschillende deelprojecten of omgevingsvergunningsaanvragen redelijk verantwoord. Opmerkingen en bezwaren met betrekking tot de vergunningsplichtige ingrepen tijdens de uitvoeringsfase zullen binnen huidige aanvraag enkel geëvalueerd worden in zoverre ze betrekking hebben op het totaalproject.
Het project
De Oosterweelverbinding vervolledigt de Antwerpse Ring (R1) door middel van tunnels. Het project omvat een nieuwe Scheldetunnel die de aansluiting maakt met de Infrastructuurwerken Linkeroever, een nieuw op- en afrittencomplex (aansluitingscomplex) op Rechteroever ter hoogte van het voormalige dorp Oosterweel (de Oosterweelknoop) en twee tunnelverbindingen tussen dit nieuwe aansluitingscomplex en de R1. Deze tunnels sluiten aan op de R1 ter hoogte van het aansluitingscomplex Groenendaallaan en van de noordelijke kop van het Lobroekdok. Het project omvat tevens de vernieuwing van de R1 tussen de aansluiting met E34/E313 en de Burgemeester Jozef Masurebrug in Merksem. Het viaduct van Merksem wordt afgebroken en de autosnelweg zal er verdiept worden aangelegd. Ter hoogte van Hof Ter Lo, Schijnpoort, de noordelijke kop van het Lobroekdok en de omgeving Groenendaallaan wordt de Ring overkapt. De kruising met het Albertkanaal is eveneens voorzien als een tunnel.
Deze werken vormen een verbetering ten opzichte van de bestaande toestand op vlak van mobiliteit en leefbaarheid:
De project-MER
Het project-MER Oosterweel onderzoekt de milieu-impact van verschillende varianten van de Oosterweelverbinding. Dit project-MER is een verplichte procedurele stap voor de aanvraag van de omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding.
Het milieueffectenrapport (project-MER) voor de Oosterweelwerken op Rechteroever is door het team MER van het departement Omgeving op 18 december 2019 goedgekeurd, voorafgaand aan het indienen van onderhavige omgevingsvergunningsaanvraag. Het project-MER werd dus tijdens de opmaakprocedure ook onderworpen aan inspraak. Daarbij konden derden hun opmerkingen uiten over het basisalternatief en alle uitvoeringsalternatieven. Een combinatie van verschillende alternatieven hebben uiteindelijk geleid tot een “geoptimaliseerd voorkeursontwerp”, waarvoor een effectenbeoordeling werd opgemaakt.
Er rust op de vergunningverlenende overheid de verplichting om in de vergunningsbeslissing te motiveren hoe er rekening wordt gehouden met het project-MER en de opmerkingen/commentaren die over het project-MER werden uitgebracht (artikel 4.1.7, lid 1 decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (hierna: DABM)), met in begrip van de keuzes voor een bepaald alternatief of een voorgenomen actie, de aanvaardbaarheid van de mogelijke gevolgen voor mens en milieu en de in het project-MER voorgestelde maatregelen (artikel 4.1.7, lid 2 DABM).
Gemeentewegen onderhavig aan artikel 31 OVD
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 10 juni 2020 | 3 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 17 juni 2020 | 1 juli 2020 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 17 juni 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 17 juni 2020 | 11 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit/ oosterweelverbinding | 17 juni 2020 | 25 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 17 juni 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen vervat in deze aanvraag, maakt deel uit van een groter project, namelijk de Oosterweelverbinding. Enkele gemeentewegen worden aangepast in functie van de realisatie van de Oosterweelverbinding.
De aanvraag bevat volgende rooilijnplannen (RP) en grafische plannen tot opheffing van een gemeenteweg (GP):
Voor een gedetailleerde beschrijving van de aan te leggen, te wijzigen, te verplaatsen of op te heffen gemeentewegen wordt verwezen naar de nota, door de aanvrager gevoegd bij het aanvraagdossier ‘GaG_informatie_ten_behoeve_van_de_gemeenteraadsbeslissing_aangaande_gemeentewegen_20200527’ en als bijlage gevoegd bij dit besluit.
Het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding wordt als een belangrijke stap vooruit beschouwd voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Antwerpse regio. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en realiseert de eerste fase van overkappingen. Op die manier wordt er gewerkt aan een betere mobiliteit voor Vlaanderen en Antwerpen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht. Uitgangspunt is een actieve, bereikbare en leefbare stad waarbij het verkeer op een veilige manier wordt afgewikkeld en de infrastructuur ruimtelijk zodanig wordt ingepast dat een leefbare kwalitatieve ringzone ontstaat.
De voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag Oosterweelverbinding kadert op haar beurt in de ruimere visie van het Masterplan 2020 Antwerpen dat een globale aanpak van de Antwerpse mobiliteitsproblematiek beoogt. De doelstellingen van het Masterplan zijn het garanderen van de bereikbaarheid van stad en haven, het verhogen van de verkeersveiligheid en het herstellen van de leefbaarheid. Voorliggend project sluit aan op het reeds vergunde project “Infrastructuurwerken Linkeroever”.
De werken vormen een verbetering ten opzichte van de bestaande toestand op vlak van mobiliteit en leefbaarheid:
Het belang van de Oosterweelverbinding verantwoordt de aanpassing van de gemeentewegen die aan bod komen in dit besluit. Enkele algemene richtlijnen en ambities worden hieronder per thema toegelicht en resulteren in een aantal voorwaarden die opgelegd zullen worden.
Wegontwerp, mobiliteit en (verkeers)veiligheid
Maximaliseren comfort en (sociale) veiligheid voor fietsers
De nadruk ligt op het verbeteren van het comfort en de veiligheid (zowel sociale veiligheid als verkeersveiligheid) van de fietsers. In functie van de modal shift is één van de hoofddoelstellingen immers om verplaatsingen met de fiets zo veel mogelijk te stimuleren, zowel binnen de stad, als van en naar de stad, als het woon-werkverkeer naar de haven.
Volgende algemene richtlijnen en ambities worden hiervoor geformuleerd:
De fietspaden moeten waar het mogelijk is:
Volgende voorwaarden worden geformuleerd:
Maximaliseren comfort en (sociale) veiligheid voor voetgangers
Ook voor voetgangers zijn veilige en comfortabele voetpaden, oversteken en aansluitingen met bestaande wandelpaden en functies van belang. Hiervoor worden dezelfde algemene richtlijnen ambities toegepast op infrastructuur voor voetgangers. Ook hiervoor wordt verwezen naar de van toepassing zijnde draaiboeken (openbaar domein) en het vademecum.
Maximaliseren comfort en (sociale) veiligheid voor gebruikers van het openbaar vervoer
Volgende algemene richtlijnen en ambities worden geformuleerd om de kansen voor openbaar vervoer te maximaliseren:
Materialisatie
Wat betreft de materialisatie van fietspaden, voetpaden en de ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer worden volgende voorwaarden opgesomd:
Landschapsontwerp en inpasbaarheid
Minimaliseren verharding en maximalisering vergroening
Voor het maximaal behoud van groen en het minimaliseren van verharding worden volgende algemene richtlijnen en ambities geformuleerd:
Volgende voorwaarden worden geformuleerd:
Leefbaarheid
De impact van het project op het milieu werd onderzocht in het plan-MER en project-MER Oosterweelverbinding. De stad werd bij dit proces nauw betrokken en kreeg regelmatig de kans om advies te geven op het project-MER.
Water
De stad heeft regelmatig te kampen met wateroverlast, maar ook droogte is steeds vaker een probleem. De stad Antwerpen heeft haar ambities met betrekking tot water enerzijds in het Waterplan (goedgekeurd door het college in september 2019) opgenomen en anderzijds liet de stad vanuit de ambitie om van de stad een klimaatrobuuste stad te maken ook een droogtestudie uitvoeren.
In het project wordt ingezet op hergebruik en infiltratie. Er werd onderzocht waar dit binnen het project mogelijk is. Voor de hoofdwegen en polderconstructies zijn de hergebruiksmogelijkheden beperkt. Voor de andere oppervlaktes wordt er maximaal geïnfiltreerd.
Binnen de Ringparken zijn er echter mogelijkheden om water te infiltreren en hergebruiken. Lantis zal hiervoor samen met de stad Antwerpen naar win-win situaties zoeken.
Met betrekking tot het water(systeem) worden volgende algemene richtlijnen en ambities geformuleerd:
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Start openbaar onderzoek | 5 juni 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 4 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 28 september 2020 |
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen Bredastraat, Noordkasteel-Oost, Noordkasteel-Zuid, Denderstraat, Slachthuislaan, Noordscheldeweg, Charles de Costerlaan en Vaartkaai (zoals opgetekend op bijgevoegde plannen) en aan de bijgevoegde rooilijnplannen en grafische plannen tot opheffing van een gemeenteweg:
onder volgende voorwaarden:
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de raming van min- en meerwaarden van gronden ten gevolge van de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' zoals opgemaakt door de beëdigd landmeter-expert en gevoegd bij dit dossier.