Terug
Gepubliceerd op 28/09/2020

2020_CBS_07994 - Wijk-Werken - Inzet Wijk-Werken op werkvloeren Stad Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07994 - Wijk-Werken - Inzet Wijk-Werken op werkvloeren Stad Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07994 - Wijk-Werken - Inzet Wijk-Werken op werkvloeren Stad Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Binnen het grondgebied Antwerpen is er nood aan bijkomende werkplekken, specifiek voor de doelgroep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij ook voldoende omkadering kan worden voorzien voor de betrokken medewerkers. Hier wil de stad Antwerpen een rol in spelen en extra Wijk-Werkers inzetten op de werkvloeren van de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen wil inzetten op leefloners, meer bepaald op vrouwen en werkarme gezinnen die baat hebben aan een voortraject omwille van:

  • gebrek aan kinderopvang;
  • nood aan opbouwen werkritme;
  • taal.

Gezien de beoogde doelgroep is het nodig ondersteuning te voorzien voor deze groep. Werkhaven is de meest geschikte en omkaderde werkvloer om te starten met leefloners binnen Wijk-Werken. Voorziene werkplekken binnen Werkhaven zijn:

  • strijk- en naaiatelier;
  • onderhoud;
  • logistiek.

Na een succesvol traject Wijk-Werken kan een leefloner doorstromen naar een openstaande artikel 60 vacature, ook binnen de stad Antwerpen, als dit past in het traject naar werk. Aangezien Wijk-Werken enkel aanvullend wordt ingezet aan de bestaande trajecten, betekent dit een extra investering voor Werkhaven. Rekening houdend met de werklast van één instructeur/begeleider, wordt gekozen voor een proeftuin van 15 Wijk-Werkers, met focus op vrouwen en werkarme gezinnen. Als de proeftuin binnen Werkhaven succesvol blijkt, kan dit project naar andere werkvloeren uitgebreid worden.

De EVA Wijk-Werken Antwerpen investeert middelen voor de personeelskost van de instructeur en de logistieke kost (aankoop werkmateriaal- en kledij). De stad Antwerpen investeert middelen voor de aankoop van Wijk-Werkcheques, waarmee de prestaties van de Wijk-Werkers zullen worden vergoed. De vergoeding van de Wijk-Werker gebeurt door middel van Wijk-Werkcheques. Edenred werd door VDAB aangesteld als enige uitgiftemaatschappij van Wijk-Werkcheques.

Juridische grond

In het kader van de zesde staatshervorming werd het PWA overgedragen aan de gewesten. Binnen dit stelsel werden werkzoekenden ingeschakeld om activiteiten uit te oefenen die niet of moeilijk in het gewone arbeidscircuit kunnen worden uitgevoerd.

In Vlaanderen is het PWA-stelsel hervormd naar Wijk-Werken. Op 7 juli 2017 vond de definitieve goedkeuring plaats van het decreet Wijk-Werken. De vzw Wijk-Werken Antwerpen bestaat sinds 2017 als een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) in privaatrechtelijke vorm van de stad Antwerpen. Het vormt de voortzetting van de vroegere vzw PWA.

Aanleiding en context

Wijk-Werken is een activeringsmaatregel die zich richt op uitkeringsgerechtigden en leefloners die nood hebben aan een zeer geleidelijke opstap in hun traject naar werk. Zij kunnen nog niet halftijds aan de slag in een job of werkplekleren, maar zijn wel in staat om zelfstandig een aantal taken uit te voeren op een reële werkvloer met de nodige omkadering.

Wijk-Werken is in eerste instantie gericht op competentiebehoud en indien mogelijk ook competentieontwikkeling. De focus ligt op generieke competenties, soft skills of arbeidsattitudes genoemd. Zowel de stad Antwerpen (leefloners) als VDAB (uitkeringsgerechtigden) kunnen toeleiden naar Wijk-Werken.

Het oude PWA stelsel (Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap) kende een relatief sterke en stabiele doelgroep. De voorziene omkadering en de huidige werkplekken zijn aangepast aan de PWA doelgroep, die ook actief blijft door een overgangsmaatregel. Deze zittende doelgroep vraagt weinig begeleiding en is zelfredzaam. Ze nemen bestaande werkplekken in door een overgangsmaatregel.

Het managementteam van de stad Antwerpen nam op 26 februari 2020 (jaarnummer 64) kennis van de inzet van wijk-werken op de werkvloeren van de stad Antwerpen. Het directiecomité van de EVA Wijk-Werken Antwerpen, met vertegenwoordigers van de stad Antwerpen en VDAB, verklaarde zich op 30 juni 2020 akkoord met de inzet van Wijk-Werken op werkvloeren van de stad Antwerpen. In afwijking van de beslissing van het management team, zal de stad Antwerpen tussenkomen in de kosten voor het project, voor wat betreft de aankoop van de wijk-werkcheques, op grond van een formele afspraak tussen de stad Antwerpen en VDAB binnen het directiecomité van de EVA waarin beide partners zijn.

Algemene financiële opmerkingen

De stad Antwerpen investeert 95.000,00 EUR voor het aankopen van de Wijk-Werkcheques en het inschrijvingsrecht bij de uitgiftemaatschappij Edenred. Er is voldoende budget voorzien op 2LWS090401A00000/ 5318500000/ 613 voor de aankoop van de wijkwerkcheques en op 2LWS090401A00000/ 5318500000/ 6141 voor het inschrijvingsrecht. 

Voor de aankoop van materiaal en kledij voorziet de stad 24.500,00 EUR. Deze kosten zullen integraal aan de EVA vzw Wijk-werken doorgefactureerd worden. De uitgaven en ontvangsten worden op de volgende budgettaire dimensies verrekend: 

Uitgaven: 2LWS090401A00000/5318500000/6141

Ontvangst: 2LWS090401A00000/5318500000/746 

De loonkost van een instructeur wordt eerst door de stad gedragen en wordt voor maximaal 76.000,00 EUR teruggevorderd van de EVA vzw Wijk-werken. De uitgaven en ontvangsten worden op de volgende budgettaire dimensies verrekend: 

Uitgaven: 2LWS099901A00000/5318500000/6202

Ontvangst: 2LWS099901A00000/5318500000/746

De uitgaven en ontvangsten worden verwerkt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS09 - Sociale economie
2LWS0904 - Sociaal engagement van ondernemers versterken
2LWS090401 - Tewerkstellingsplaatsen voorzien voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de inzet van Wijk-Werken op werkvloeren van de stad Antwerpen goed. 

Artikel 2

Het college keurt bijgevoegde gebruikersovereenkomst met de vzw Wijk-Werken Antwerpen goed en machtigt schepen Meeuws om deze overeenkomst namens het college te ondertekenen. 

Artikel 3

Het college keurt de vastlegging voor een bedrag van 95.000,00 EUR aan Edenred Belgium nv,  Vorstlaan 165/9, 1160 Oudergem, ondernemingsnummer 0407 034 269, voor de aankoop van Wijk-Werkcheques goed.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:


Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Edenred Belgium nv

Vorstlaan 165/9

1160 Oudergem

OND: 0407 034 269

IBAN: BE21 0689 0814 0703

94.992,50 EUR

Budgetplaats: 5318500000

Budgetpositie: 613

Functiegebied: 2LWS090401A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern

Begrotingsprogramma: 2SA060550

Budgetperiode: 2000

4005415018

Edenred Belgium nv

Vorstlaan 165/9

1160 Oudergem

OND: 0407 034 269

IBAN: BE21 0689 0814 0703

7,50 EUR

Budgetplaats: 5318500000

Budgetpositie: 6141

Functiegebied: 2LWS090401A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern

Begrotingsprogramma: 2SA060550

Budgetperiode: 2000

4005415018