Terug
Gepubliceerd op 30/09/2020

2020_CBS_07950 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Site Fort VI, 2610 Wilrijk - Raamovereenkomst huren van zes kleedkamerunits en drie douche-units. Verlenging looptijd raamovereenkomst. Rechtzetting wijziging. Wijziging opdracht 2. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07950 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Site Fort VI, 2610 Wilrijk - Raamovereenkomst huren van zes kleedkamerunits en drie douche-units. Verlenging looptijd raamovereenkomst. Rechtzetting wijziging. Wijziging opdracht 2. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_CBS_07950 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Site Fort VI, 2610 Wilrijk - Raamovereenkomst huren van zes kleedkamerunits en drie douche-units. Verlenging looptijd raamovereenkomst. Rechtzetting wijziging. Wijziging opdracht 2. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Volgens de contractuele bepalingen bedraagt de uitvoeringstermijn 24 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de levering van de units. De aanvangsdatum was 5 oktober 2017, waardoor de initiële contractuele einddatum werd bepaald op 4 oktober 2019. 

Op 14 juni 2019 (jaarnummer 4989) werd een verlenging van de uitvoeringstermijn door het college toegekend voor een periode van 8 maanden. Deze verlenging had ingang op 5 oktober 2019. De contractuele einddatum werd hierdoor verschoven naar 4 juni 2020. Het college keurde voor deze verlengde huurperiode een bedrag goed van 16.320,00 EUR + 3.427,20 EUR (21% btw) = 19.747,20 EUR, inclusief 21% btw.

1. Rechtzetting wijziging opdracht 1:

Het bedrag van 16.320,00 EUR exclusief 21% btw werd niet met de nodige zorgvuldigheid berekend. In het besluit werd gesteld dat de contractuele huurprijs binnen bestek GAC/2017/4882 per week 510,00 EUR, exclusief btw bedraagt.

Contractueel wordt er echter geen huurprijs per week betaald, maar huur per kalendermaand. Deze prijs is vast en onafhankelijk van het aantal kalenderdagen in de maand. Deze vaste huurprijs per maand bedraagt 2.828,63 EUR, exclusief 21% btw. 

De effectieve meerkost voor de verlenging van 8 maanden bedraagt 22.629,04 EUR, exclusief 21% btw, ofwel 8 maal de maandelijkse huurprijs van 2.828,63 EUR, exclusief 21% btw. 

Overzicht rechtzetting wijziging opdracht 1 - 05/10/2019 tot en met 04/06/2020

Omschrijving

Bedrag in EUR, exclusief 21% btw

Totaal goed te keuren bedrag voor verlenging huurtermijn wijziging 1

22.629,04 EUR

Reeds goedgekeurd bedrag voor verlenging huurtermijn

16.320,00 EUR

Nog goed te keuren bedrag, exclusief 21 % btw

6.309,04 EUR

21 % btw

1.324,90 EUR

Nog goed te keuren bedrag, inclusief 21% btw

7.663,94 EUR, inclusief 21% btw

Het totaal nog goed te keuren bedrag voor wijziging opdracht 1 bedraagt 6.309,04 EUR + 1.324,90 EUR (21% btw) = 7.663,94 EUR, inclusief 21% btw.

2. Wijziging opdracht 2:

Door de huidige coronacrisis en de daarmee gepaard gaande maatregelen en beperkingen, konden de onderhandelingen en het onderzoek naar de voorwaarden voor een nieuwe concessieovereenkomst onvoldoende grondig worden voorbereid. De nieuwe concessieovereenkomst met KFCO Beerschot-Wilrijk vzw zal voor de ganse site (velden inclusief gebouwen) worden afgesloten, met uitzondering van de zone rond de atletiekpiste. Momenteel echter heeft de club enkel een concessieovereenkomst voor de cafetaria’s op deze site. Het bestuur zal, in het kader van de ontwikkeling van deze stedelijke site, voor het afsluiten van een nieuwe concessie een ruimtelijk kader met stedenbouwkundige randvoorwaarden uitwerken, dat zal opgenomen worden in de nieuwe, te onderhandelen concessieovereenkomst. Deze onderhandelingen zullen afgerond worden in december 2020. De huur van deze kleedkamer- en douche-units is een tijdelijke oplossing en is noodzakelijk voor de werking van deze site. Vanaf januari 2021 zal de club zelf instaan voor het bieden van omkleed- en douche-infrastructuur, in overeenstemming met de afspraken voor de verdere ontwikkeling van de ganse site.

Tot op heden heeft de concessiehouder geen oplossing kunnen bieden. Om de continuïteit van het sportseizoen te garanderen is het noodzakelijk de huurperiode nogmaals te verlengen voor een periode van 7 maanden. Deze periode loopt van 5 juni 2020 tot en met 4 januari 2021. Nadien staat de concessiehouder zelf in voor het bieden van omkleed-en douche-infrastructuur.

Overzicht wijziging opdracht 2 - 05/06/2020 tot en met 04/01/2021

OmschrijvingBedrag in EUR
Maandelijkse huurprijs2.828,63 EUR/maand
Verlengde huurperiode7 maanden
Totale huurprijs, exclusief 21% btw19.800,41 EUR
21% btw4.158,09 EUR
Totale huurprijs, inclusief 21% btw23.958,50 EUR


De meerkost voor deze bijkomend verlengde huurtermijn bedraagt 19.800,41 EUR + 4.158,09 EUR (21% btw) = 23.958,50 EUR, inclusief 21% btw. De termijnverlenging bedraagt 7 maanden.

3. Overzicht totale wijziging opdracht:

OmschrijvingBedrag in EUR, exclusief 21% btw
Gunningsbedrag
77.420,66 EUR
Wijziging opdracht 1
22.629,04 EUR
Wijziging opdracht 2
19.800,41 EUR
Totaal wijziging opdracht
42.429,45 EUR
Procentuele verhouding wijziging - opdrachtbedrag
54,80%
Gegunde uitvoeringstermijn
24 maanden
Bijkomende uitvoeringstermijn
15 maanden
Procentuele verhouding wijziging uitvoeringstermijn - gegunde uitvoeringstermijn
62,50%


De totale wijziging van de opdracht bedraagt 42.429,45 EUR, exclusief 21% btw. Dit verhoudt zich als 54,80% ten opzichte van het gegunde opdrachtbedrag van 77.420,66 EUR. De uitvoeringstermijn wordt met 62,50% verlengd, zijnde 15 bijkomende maanden op 24 maanden. 

Het plaatsen van een nieuwe opdracht bleek bij wijziging opdracht 1 echter niet wenselijk en zou bijkomend tot een aanzienlijke prijsstijging geleid hebben. De installatie, het transport, de afbraak en aansluitingen op nutsleidingen, geraamd op 6.000,00 EUR, exclusief btw, zijn kosten die dan tweemaal betaald zouden worden. 

Verder dient gesteld te worden dat de verlenging van de huurperiode het voorwerp van de opdracht geenszins wezenlijk wijzigt: de originele uitvoeringstermijn was geen gunningscriteria, er werden geen bijkomende levering, diensten of werken gevraagd, er zijn geen gegunde eenheidsprijzen gewijzigd noch nieuwe artikels toegevoegd aan de meetstaat. Tot slot werd in de opdrachtdocumenten de post 'huur per maand van volledige installatie' uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheden. 

Gezien voorgaande zijn zowel artikels 38/1 als 38/5 van toepassing op deze wijziging. De kostenstijging gepaard gaande met een heraanbesteding wordt voldoende aangetoond en conform artikel 38/5 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd ongeacht de waarde indien de wijziging als niet-wezenlijk moet worden beschouwd.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/5 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien de wijziging, ongeacht de waarde ervan, als niet-wezenlijk moet worden beschouwd. 

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
Goedkeuring bestek GAC/2017/4882. Raamovereenkomst huren zes kleedkamerunits en drie douche-units voor de site Fort VI. Gunning. Goedkeuring. college  29 september 2017 8517
Sport. Kleedkamerunits en douche-units voor de site Fort VI - Deelopdracht op basis van raamcontract GAC/2017/4882 - Goedkeuring college 9 februari 2018 1187
Bestelbons - Week 5 - Goedkeuringcollege1 februari 2019913
Stedelijk bedrijfsvastgoed Sport. Site Fort VI, 2610 Wilrijk - Raamovereenkomst huren van zes kleedkamerunits en drie douche-units. Wijziging opdracht 1 - Goedkeuring

college14 juni 20194989


In zitting van 29 september 2017 (jaarnummer 8517) keurde het college de opdracht "Raamovereenkomst huren zes kleedkamerunits en drie douche-units voor de site Fort VI volgens bestek GAC/2017/4882" goed voor een bedrag van 77.420,66 EUR + 16.258,34 EUR (21% btw) = 93.679,00 EUR inclusief 21% btw aan Jan Snel Belgium nv, Stationsplein 1, 9100 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer BE 0414.293.433. 

In zitting van 14 juni 2019 (jaarnummer 4989) keurde het college een termijnverlenging van 8 maanden goed voor opdracht GAC/2017/4882.

Op 14 juni 2019 (jaarnummer 4989) keurde het college de wijziging van opdracht 1 goed.

Algemene financiële opmerkingen

Bij gunning werd een bedrag van 6.663,54 EUR, exclusief 21% btw, in bestelbon vastgelegd. In dat besluit wordt aangegeven dat de bijkomende vastleggingen met orderbons zullen verrekend worden. 

Voor deze opdracht hebben de volgende vastleggingen plaatsgevonden:

Bestelbonnummer
Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
Goedkeurder
Fase
Aangerekend bedrag in EUR, exclusief 21% btw
Beschikbaar bedrag in EUR, exclusief 21% btw
Opmerking
4005244297
6.663,54 EUR
College
Gunning
6.663,54 EUR
0,00 EUR

4005262459
33.943,56 EUR
College
Vastlegging huurgelden  - volledig jaar 2018
33.943,32 EUR
0,00 EUR

4105038446
2.828,61 EUR
Budgethouder

2.828,61 EUR
0,00 EUR

4105038445
2.828,61 EUR
Budgethouder

2.828,61 EUR
0,00 EUR

4005318063
28.286,30 EUR
Collegelijst
Vastlegging huurgelden - 10 maanden 2019
28.286,42 EUR
0,00 EUR

4005345267
16.320,00 EUR
College
Wijziging opdracht 1
17.091,66 EUR
0,00 EUR
Bestelbon overschreden met 771,66 EUR, exclusief 21% btw
4105047306
2.828,63 EUR
Budgethouder

2.828,63 EUR
0,00 EUR

4105047305
2.627,98 EUR
Budgethouder

2.627,98 EUR
0,00 EUR

4005407936
4.080,00 EUR
Budgethouder

4.080,00 EUR
0,00 EUR

4005410188
8.545,83 EUR
Budgethouder

2.848,61 EUR
5.697,22 EUR

4105051091
1.617,22 EUR
Budgethouder

1.617,22 EUR
0,00 EUR

4105051205
2.848,61 EUR
Budgethouder

2.848,61 EUR
0,00 EUR

TOTAAL
113.418,89 EUR, exclusief 21% btw


108.493,21 EUR, exclusief 21% btw
5.697,22 EUR, exclusief 21% btw


Het totale vastgelegde bedrag in bestelbonnen bedraagt 113.418,89 EUR, exclusief 21% btw.
Het totaalbedrag van alle facturen voor deze opdracht bedraagt 108.493,21 EUR, exclusief 21% btw.
Er is een openstaand bedrag van 5.697,22 EUR, exclusief 21% btw.

Vastlegging krediet:

Het totale vastgelegde saldo bedraagt 113.418,89 EUR + 23.817,97 EUR (21% btw) = 137.236,86 EUR, inclusief 21% btw. Tot op heden is een bedrag van 108.493,21 EUR, exclusief 21% btw, voor deze opdracht aangerekend.

De facturatie van de huurgelden en de financiële opvolging hiervan zijn bij zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer niet altijd met de nodige zorgvuldigheid uitgevoerd. De huurprijs, inclusief eenmalige kosten van de installatie voor de periode 05/10/2017 tot en met 04/11/2020 zou 111.322,85 EUR, exclusief 21% btw moeten bedragen. Hiervan is slechts 108.493,21 EUR, exclusief 21% btw gevorderd. Dit is te verklaren doordat 1 kalendermaand huur, voor de periode 07/10/2017 tot en met 06/11/2017, nog niet gefactureerd werd door de opdrachtnemer. Verder werd de vaste maandelijkse huurprijs van 2.828,63 EUR, zoals bepaald bij de gunning van de opdracht, niet altijd correct gefactureerd.

Er dienen nog 3 maanden huur betaald te worden: de ontbrekende factuur voor de periode van 07/10/2017 tot en met 06/11/2017 en de huurgelden voor de periode 05/11/2020 tot en met 04/01/2021. Ook de eenmalige kost voor het verwijderen van de units van 2.870,00 EUR, exclusief 21% btw, dient ook nog voldaan te worden. Tot slot dienen de verkeerd gefactureerde bedragen gecorrigeerd te worden. De berekening voor de kredietvastlegging is als volgt:

Omschrijving
Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
Huurgelden (3 maanden aan 2828,63 EUR/maand)
8.485,89 EUR
Eenmalige kost verwijderen units
2.870,00 EUR
Rechtzetting verkeerde facturatie
1,01 EUR
Totaal nog te betalen
11.356,90 EUR
Vastgelegd krediet
5.697,22 EUR
Nog vast te leggen
5.659,68 EUR, exclusief 21% btw
21% btw
1.188,53 EUR
Totaal nog vast te leggen, inclusief 21% btw
6.848,2EUR, inclusief 21% btw


Een bedrag van 5.659,68 EUR + 1.188,53 EUR (21% btw) = 6.848,21 EUR, inclusief 21% btw, dient in bestelbon vastgelegd te worden om de rechtzettingen uit de vorige facturen en de toekomstige huurgelden en eenmalige afbraakkosten te voldoen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050101 - Onderhoud en toegankelijkheid sportinfrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de rechtzetting van de wijziging opdracht 1 goed voor een bedrag van 6.309,04 EUR + 1.324,90 EUR (21% btw) = 7.663,94 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging opdracht 2 goed voor een bedrag van 19.800,41 EUR + 4.158,09 EUR (21% btw) = 23.958,50 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 3

Het college keurt de termijnverlenging van 7 kalendermaanden, voor de periode van 5 juni 2020 tot en met 4 januari 2021, goed.

Artikel 4

Het college keurt de vastlegging krediet goed, voor een bedrag van 5.659,68 EUR + 1.188,53 EUR (21% btw) = 6.848,21 EUR, inclusief 21% btw, op naam van Jan Snel Belgium nv, Stationsplein 1, 9100 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer BE 0414.293.433.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wijziging opdracht 2 - raamovereenkomst voor huur van
zes kleedkamerunits en drie douche-units voor site Fort VI.

Firma Jan Snel Belgium nv
Stationsplein 1
9100 Sint-Niklaas

Ondernemingsnummer: 0414.293.433
Rekeningnummer: BE22413609285147

6.848,21 EUR,
inclusief 21% btw
budgetplaats: 5113500000
budgetpositie: 61419
functiegebied: 2BRS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 2SA070742
budgetperiode: 2000
4005414466

Bijlagen

  • Jan Snel offerte wijziging opdracht 2 raamovereenkomst.PDF
  • Gehandtekende meetstaat.pdf