Terug
Gepubliceerd op 28/09/2020

2020_CBS_07989 - Smaakmeesters - Organisatie culinair festival Smaakmeesters - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07989 - Smaakmeesters - Organisatie culinair festival Smaakmeesters - Goedkeuring 2020_CBS_07989 - Smaakmeesters - Organisatie culinair festival Smaakmeesters - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Smaakmeesters wil de horeca van de Antwerpse binnenstad - middels de focus op drie deelgebieden - onder de aandacht brengen als innoverend en kwaliteitsvol. De ondernemers krijgen van de stad Antwerpen een platform om hun vakmanschap zelf in de verf te zetten en verhalen te vertellen over het bewerken en verwerken van authentieke producten om tot lekkere gerechten en dranken te komen. Smaakmeesters zijn horecaondernemers die dit vakmanschap voorop zetten. Ze hebben een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle producten. Zij kunnen met een sterk verhaal laten zien welke meerwaarde ze creëren in de stad Antwerpen. De zesde editie van Smaakmeesters vindt plaats van zaterdag 3 oktober 2020 en zondag 4 oktober 2020. Deze editie wordt een special edition die maximaal rekening houdt met de geldende coronamaatregelen. Enkele vaste waarden zoals de proevertjes dienden daarom geschrapt te worden. Op 3 en 4 oktober 2020 ontvangen onze Smaakmeesters de bewoners en bezoekers van de stad Antwerpen met een eigen Smaakmeestersuggestie en biedt de stad op een coronaproof manier beleving aan in het toeristisch centrum.

 Het project Smaakmeesters kent drie fasen:

  • rekrutering: tussen juni en september werden interessante kandidaten benaderd om zich kandidaat te stellen en werden tevens alle horecaondernemers in het afgebakende gebied uitgenodigd via de nieuwsbrief van www.ondernemeninantwerpen.be en een persoonlijke mailing. Ondernemers die zich inschrijven, engageren zich om ook daadwerkelijk deel te nemen. 
  • voorbereidings- en activeringsfase: hierin wordt de organisatie en de communicatie verder op punt gezet. Vanaf 18 september 2020 (persconferentie) startte de eigenlijke communicatiecampagne;
  •  evenementfase: op 3 en 4 oktober 2020 worden inwoners en toeristen uitgenodigd om de deelnemende horecazaken in de drie deelgebieden van de Antwerpse binnenstad te komen (her)ontdekken. De Smaakmeesters engageren zich om zoveel mogelijk het project mee in de kijker te zetten.

Voor de organisatie van deze editie van Smaakmeesters werd op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164) Balthazar Events, een evenementenbureau met de nodige culinaire expertise en dito ervaring met bovenlokale culinaire evenementen, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen. Er werd voor deze editie sterk ingezet op beleving die coronaproof kan georganiseerd worden:

  • door het voorzien van onder andere de belevingspakketten Cocktails @Home (in samenwerking met Bellroys) en Secret Cinema @ Home (in samenwerking met Fiera) die thuis kunnen geconsumeerd worden, is het mogelijk om ook bij eventuele strengere coronamaatregelen op het moment dat het evenement plaatsvindt Smaakmeesters te laten doorgaan;
  • de stad Antwerpen voorziet opnieuw kookdemonstraties op de Groenplaats waar de deelnemers in hun potten laten kijken. De stad Antwerpen wil snel kunnen schakelen indien er verstrengde maatregelen zouden gelden tijdens het eerste weekend van oktober. Daarom wordt een livestream-optie achter de hand gehouden om de kookdemonstraties toch te kunnen laten doorgaan, zij het op virtuele wijze;
  • op het Eilandje kunnen bezoekers van het evenement blind gaan proeven van lekkernijen van Sir Anthony Van Dijck;
  • onder de noemer 'dineren op een speciale plek' worden enkele gelukkigen culinair verwend in de leeszaal van het MHKA;
  • er is vervoer voorzien tussen de verschillende strategische kernen zodat bezoekers zich vlot kunnen bewegen tussen de deelnemende zaken;
  • Balthazar Events zorgt mits een wedstrijd met waardebonnen voor een extra stimulans voor de bezoekers om op een later moment terug te komen om de culinaire schatten van de Smaakmeesters te ontdekken.

Voor het evenement Smaakmeesters wordt een communicatiecampagne uitgewerkt en wordt er promotie gevoerd door middel van affiches in het straatbeeld, via de eigen stadsmedia en aangekochte media. De nadruk ligt voor deze editie op de digitale campagne met oa. een website waar alle Smaakmeesters worden voorgesteld. Hiervoor werden extra fondsen voorzien door de stad Antwerpen op 12 juni 2020 door het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 5225).

De deelnemende Smaakmeesters worden voorzien met promotiematerialen om optimaal mee over het project te communiceren. Er wordt zowel ingezet op bewoners, een bredere doelgroep rond Antwerpen en ook op de toeristen die zich tijdens het evenement in de evenementenzone (toeristisch centrum) bevinden. Verder werken we met een aantal mediapartners (GVA, ATV, Nostalgie, Njam en Culinaire Ambiance) die ermee voor zorgen dat het evenement in communicatie optimaal ondersteund wordt. GVA zal ook na het event speciale aandacht wijden aan de deelnemers van Smaakmeesters.

Aanleiding en context

Op 12 juni 2020 (jaarnummer 5225) keurde het college het Compensatiefonds coronavirus, bijkomende steunmaatregelen voor ondernemers, goed.
Op 11 december 2015 (jaarnummer 10322) keurde het college de Communicatieplanning 2016-2019 , actualisering, goed.
Op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164) keurde het college het Bestek GAC_2019_00692, organisatie Smaakmeesters 2019-2020, gunning, goed.
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college het Bestek GAC/2017/5021 - raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen, gunning, goed.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 524) keurde de gemeenteraad de Business en Innovatie - Meting Antwerpse horecakernen 2017, goed.

Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.

Algemene financiƫle opmerkingen

Financieel uitgangspunt van Smaakmeesters is om acties te bundelen die gebudgetteerd zijn binnen de bestaande meerjarenbegroting. Volgende budgetten worden ingezet:

  • evenement, organisatie door Balthazar Events BV: gunning voor editie 2019 en 2020 werd goedgekeurd door het college op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164). Voor de editie 2020 werd niet tijdig een bestelbon opgemaakt. Correctiebon 4105051582 ten bedrage van 95.000,00 EUR wordt via een apart besluit ter goedkeuring voorgelegd aan het college; 
  • evenement, materiaal: 22.000,00 EUR wordt verrekend op 5311500000 / 6141 / 2LWS010303A00000;
  • communicatie: 150.000,00 EUR. De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696) wordt verrekend op 5311500000 / 6141 / 2LWS010303A00000;
  • communicatie: extra 55.000,00 EUR voorzien voor het uitbouwen van een digitaal platform en het uitbesteden van de communicatiecampagne aan een extern bureau uit de pool, goedgekeurd in collegezitting van 12 juni 2020 (jaarnummer 5225) wordt verrekend op 5311500000 / 6141 /  2LWS010303PA5725.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
2LWS010303 - Retail en horeca promoten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van het ondernemers- en publieksevenement Smaakmeesters in de strategische horecakernen Historisch Centrum, Eilandje en Zuid op zaterdag 3 oktober en zondag 4 oktober 2020 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.