Smaakmeesters wil de horeca van de Antwerpse binnenstad - middels de focus op drie deelgebieden - onder de aandacht brengen als innoverend en kwaliteitsvol. De ondernemers krijgen van de stad Antwerpen een platform om hun vakmanschap zelf in de verf te zetten en verhalen te vertellen over het bewerken en verwerken van authentieke producten om tot lekkere gerechten en dranken te komen. Smaakmeesters zijn horecaondernemers die dit vakmanschap voorop zetten. Ze hebben een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle producten. Zij kunnen met een sterk verhaal laten zien welke meerwaarde ze creëren in de stad Antwerpen. De zesde editie van Smaakmeesters vindt plaats van zaterdag 3 oktober 2020 en zondag 4 oktober 2020. Deze editie wordt een special edition die maximaal rekening houdt met de geldende coronamaatregelen. Enkele vaste waarden zoals de proevertjes dienden daarom geschrapt te worden. Op 3 en 4 oktober 2020 ontvangen onze Smaakmeesters de bewoners en bezoekers van de stad Antwerpen met een eigen Smaakmeestersuggestie en biedt de stad op een coronaproof manier beleving aan in het toeristisch centrum.
Het project Smaakmeesters kent drie fasen:
Voor de organisatie van deze editie van Smaakmeesters werd op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164) Balthazar Events, een evenementenbureau met de nodige culinaire expertise en dito ervaring met bovenlokale culinaire evenementen, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen. Er werd voor deze editie sterk ingezet op beleving die coronaproof kan georganiseerd worden:
Voor het evenement Smaakmeesters wordt een communicatiecampagne uitgewerkt en wordt er promotie gevoerd door middel van affiches in het straatbeeld, via de eigen stadsmedia en aangekochte media. De nadruk ligt voor deze editie op de digitale campagne met oa. een website waar alle Smaakmeesters worden voorgesteld. Hiervoor werden extra fondsen voorzien door de stad Antwerpen op 12 juni 2020 door het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 5225).
De deelnemende Smaakmeesters worden voorzien met promotiematerialen om optimaal mee over het project te communiceren. Er wordt zowel ingezet op bewoners, een bredere doelgroep rond Antwerpen en ook op de toeristen die zich tijdens het evenement in de evenementenzone (toeristisch centrum) bevinden. Verder werken we met een aantal mediapartners (GVA, ATV, Nostalgie, Njam en Culinaire Ambiance) die ermee voor zorgen dat het evenement in communicatie optimaal ondersteund wordt. GVA zal ook na het event speciale aandacht wijden aan de deelnemers van Smaakmeesters.
Op 12 juni 2020 (jaarnummer 5225) keurde het college het Compensatiefonds coronavirus, bijkomende steunmaatregelen voor ondernemers, goed.
Op 11 december 2015 (jaarnummer 10322) keurde het college de Communicatieplanning 2016-2019 , actualisering, goed.
Op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164) keurde het college het Bestek GAC_2019_00692, organisatie Smaakmeesters 2019-2020, gunning, goed.
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college het Bestek GAC/2017/5021 - raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen, gunning, goed.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 524) keurde de gemeenteraad de Business en Innovatie - Meting Antwerpse horecakernen 2017, goed.
Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.
Financieel uitgangspunt van Smaakmeesters is om acties te bundelen die gebudgetteerd zijn binnen de bestaande meerjarenbegroting. Volgende budgetten worden ingezet:
Het college keurt de organisatie van het ondernemers- en publieksevenement Smaakmeesters in de strategische horecakernen Historisch Centrum, Eilandje en Zuid op zaterdag 3 oktober en zondag 4 oktober 2020 goed.