Terug
Gepubliceerd op 28/09/2020

2020_CBS_07865 - Omgevingsvergunning - OMV_2020042487. Della Faillelaan 62. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07865 - Omgevingsvergunning - OMV_2020042487. Della Faillelaan 62. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07865 - Omgevingsvergunning - OMV_2020042487. Della Faillelaan 62. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020042487

Gegevens van de aanvrager:

Jacques en Marie-Alix Delen - Somville met als adres Della Faillelaan 62 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Della Faillelaan 62 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 12 sectie M nrs. 65E3, 66K3 en 66E3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vergunning (20183529) voor het uitbreiden van een woning;

-          14/08/2013: vergunning (3562#8249) voor het bouwen van een serre en tuinaanleg;

-          07/08/1997: vergunning (86#8719827) voor het verbouwen van een bestaande woning;

-          02/07/1984: vergunning (18#64637) voor het verbouwen van een woning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak.

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          bouwdiepte van 12,59 m;

-          voorgevel afgewerkt met donkerrode gevelsteen, rode dakpannen, rood genuanceerde leipannen, houten dakkapel, blauwe hardsteen en houten buitenschrijnwerk met houten luiken.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met conciërgewoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          bouwdiepte van 20,09 m;

-          voorgevel afgewerkt met rode gevelsteen, houten vakwerk, crepi in gebroken wit, rode dakpannen, rood genuanceerde leipannen, houten dakkapel, blauwe hardsteen en houten buitenschrijnwerk met houten luiken.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van een eengezinswoning;

-          bouwen van een conciërgewoning;

-          slopen van het bestaande zwembad;

-          plaatsen van een nieuw zwembad;

-          heraanleggen en verharden van de voor- en zijtuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

24 april 2020

19 mei 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

24 april 2020

19 mei 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

24 april 2020

19 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

24 april 2020

20 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 Open ruimte: enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten: in de voortuin is er meer verharding voorzien dan enkel de strikt noodzakelijke met name de nieuwe inrit naar de garage en de strikt noodzakelijke toegangspaden tot de woning. Tevens wordt er in de voortuin een autostalplaats voorzien.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het uitbreiden van een eengezinswoning. Links achter de bestaande eengezinswoning wordt een uitbreiding inclusief een conciërgewoning. Voor het conciërgegedeelte wordt een bijkomende inkomdeur voorzien. Het is vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet aanvaardbaar deze eengezinswoning om te vormen naar een meergezinswoning. De conciërgewoning is duidelijk ondergeschikt aan de grote woning, dit wordt bijkomend door de architect verduidelijkt in de beschrijvende nota. Het pand dient een eengezinswoning te blijven. De eengezinswoning en de conciërgewoning vormen bijgevolg één en ondeelbaar geheel. Dit wordt in voorwaarde bij deze vergunning opgenomen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het uitbreiden van een eengezinswoning. Het bestaande volume krijgt hierbij een duidelijk hoger dak dat vooraan geaccentueerd wordt door een puntdak met ingevuld houten vakwerk. De bestaande kroonlijsthoogte (6,04 meter) blijft behouden en de nok wordt voorzien met een hoogte van 12,6 meter. Ook achteraan het hoofdvolume wordt een uitbreiding voorzien met een puntdak (tot 10,14 meter). Achteraan het dak wordt een inpandig terras voorzien.

 

Links achteraan de bestaande eengezinswoning wordt een uitbreiding voorzien over twee bouwlagen met bijkomend een zadeldak. De bestaande totale voorgevelbreedte (inclusief klein volume links achteraan) betreft circa 16 meter. Na toevoeging van het nieuwbouwvolume wordt dit uitgebreid tot circa 36 meter. De totale bouwdiepte wordt uitgebreid van circa 13 meter tot circa 20 meter. Het bouwvolume van de woning wordt hierdoor verdubbeld. De nieuwe bebouwde oppervlakte komt overeen met de (niet uitgevoerde) vergunning uit 2019. Gelet op de vele grote vrijstaande villa’s in de Della Faillelaan kan gesteld worden dat de volume-uitbreiding inpasbaar is in het straatbeeld.

 

Het grootste deel van het nieuwe zadeldak heeft een nokhoogte van 10,12 meter en een kroonlijsthoogte van 5,6 meter. Het gedeelte vooraan de aanbouw wordt voorzien als een puntdak met ingevuld houten vakwerk. Dit beschikt net zoals het hoofdvolume over een kroonlijsthoogte van 6,04 meter en een nokhoogte van 12,6 meter. Hierdoor vormt de aanbouw en het hoofdvolume een harmonieus geheel.

 

Visueel-vormelijke elementen

De puntdaken in de voorgevel en een groot deel van de eerste verdieping worden voorzien in een houten vakwerk dat ingevuld wordt met gebroken witte pleister. De overige delen van de voor- en zij-gevels worden voorzien in rood metselwerk. De gevelopeningen worden gewijzigd. Het nieuwe schrijnwerk wordt voorzien in hout naar oorspronkelijk model en indeling.

 

De daken en dakkapellen worden voorzien in rood genuanceerde leipannen. De façade van de dakkapellen worden voorzien in houten vakwerk.

 

Ter hoogte van het gelijkvloers wordt er in de voor- en oost-gevel een luifel voorzien in genuanceerde leipannen met houten kolommen. Dit wordt maximaal afgestemd op de ritmiek van de gevelopeningen. In de zijgevel wordt een houten garagepoort voorzien.

 

Achteraan het bestaande volume wordt een uitbreiding voorzien naar analogie van de uitbreiding in de voorgevel. Het puntdak de terrassen en de gevel van deze uitbreiding wordt voorzien in een houten vakwerk dat ingevuld wordt met gebroken witte pleister. Ter hoogte van de voorgevel wordt hier en grot raam voorzien. Ook bij de aanbouw wordt een groot deel van de achtergevel voorzien in houten ingevuld houten vakwerk. De overige delen worden voorzien in rood metselwerk.

 

De architectuur en stijlkeuzes worden alzijdig doorgetrokken. Het ontwerp is inpasbaar binnen de context van de Della Faillelaan. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Het project werd eveneens voorgelegd aan de Kwaliteitskamer. Het advies is gunstig en luidt als volgt:

“Het project betreft de uitbreiding van een villa gelegen in de Della Faillelaan. Hiervoor werd in 2018 een vergunning afgeleverd, waarvan nu een nieuwe uitwerking voorligt.

Het bestaande volume wordt uitgebreid met een gelijkaardig volume zodat één ruime villa in cottage-stijl ontstaat. Het onderscheid tussen oude en nieuwe volume is niet meer leesbaar.

De kwaliteitskamer gaat hiermee akkoord.”

 

Cultuurhistorische aspecten

Het bestaande pand heeft geen noemenswaardige erfgoedwaarde. De uitbreiding en de gevelwijzigingen hebben geen bijkomende impact op de erfgoedwaarden in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omwille van het gewijzigde zwembad werd een advies gevraagd met betrekking tot de milieuaspecten:

“De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande woning aan de Della Failelaan 62 in 220 Antwerpen. Met uitzondering van de heraanleg van het zwembad, hebben de werken geen milieurelevantie. Voor het zwembadkuip, is het niet uitgesloten dat er een bronbemaling van het grondwater nodig zal zijn. Bijgevolg wordt de aandacht van de initiatiefnemer er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2). Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart.

De aandacht van de initiatiefnemer wordt er eveneens op gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4m –mv). Tenslotte wordt de initiatiefnemer gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van de stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen.”

 

Omwille van de verharding en het aanwezige groenvolume werd het advies gevraagd aan de stedelijke dienst stadsbeheer – groen en begraafplaatsen:

“Het extreem verharden met dolomiet zal tot wortelschade leiden voor de te behouden bomen. Er wordt infiltratie voorzien onder bestaande te behouden plantgoed dat door de aanpassing zal verdwijnen. De nieuwe inrit zal ook schade leveren aan de straatbomen. Grote oppervlaktes dolomiet brengen veel stof mee en laten na enkele jaren geen water meer door, ook zullen zich er putten in voorkomen door draaiend verkeer. wij verkiezen porfier boven dolomiet aangezien dit een recuperatiemateriaal is, toch verkiezen we hier eerder grasbetontegels.
De wijzigingen kunnen aanvaard worden, indien opgelegd wordt het verlies aan groenvolume heraan te planten en de regels van de wet Della Faille te respecteren.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons aan bij het advies van de stedelijke groendienst. De voorwaarden uit dit advies maken integraal deel uit van deze vergunning.

Bovendien is het ontwerp in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten zijn. Dit wordt eveneens in voorwaarde opgenomen bij deze vergunning. Volgend op voorgaande voorwaarde wordt de parkeerplaats in de voortuin uitgesloten van vergunning.

 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de verharding in de voortuin moet worden beperkt tot de nieuwe inrit naar de garage en de strikt noodzakelijke toegangspaden tot de woning zoals bepaald in artikel 27 van de bouwcode;

2.      de woning moet een eengezinswoning blijven (één en ondeelbaar);

3.      het volledige perceel moet voldoen aan de Conventie Della Faille;

4.      het verlies aan groenvolume moet opgetekend en heraangeplant worden op eigen perceel;

5.      het advies van de dienst milieuvergunningen strikt te volgen en een vergunning voor de bemaling te bekomen

6.      een retourbemaling te voorzien conform artikel 42 van de Bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Uitsluitingen

het voorzien van een autostalplaats in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning. (zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan nieuwe toestand)

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 april 2020

Volledig en ontvankelijk

24 april 2020

Start openbaar onderzoek

12 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

10 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 oktober 2020

Verslag GOA

15 september 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 mei 2020

10 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de verharding in de voortuin moet worden beperkt tot de nieuwe inrit naar de garage en de strikt noodzakelijke toegangspaden tot de woning zoals bepaald in artikel 27 van de bouwcode;

2.      de woning moet een eengezinswoning blijven (één en ondeelbaar);

3.      het volledige perceel moet voldoen aan de Conventie Della Faille;

4.      het verlies aan groenvolume moet opgetekend en heraangeplant worden op eigen perceel;

5.      het advies van de dienst milieuvergunningen strikt te volgen en een vergunning voor de bemaling te bekomen

6.      een retourbemaling te voorzien conform artikel 42 van de Bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

het voorzien van een autostalplaats in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning. (zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan nieuwe toestand)

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.