Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020076817 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN NOORDKANT met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle |
Ligging van het project: | Papaverstraat 12 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 40 sectie C nrs. 121B8, 121F8, 121X8, 121K8, 121L8, 121M8, 121L7, 121M7 en 121V3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren van gevels van schoolgebouwen (fase 1) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/05/2012: vergunning (20123000) gevelrenovatie;
- 18/07/2001: vergunning (20003627) uitvoeren aanpassingswerken en uitbreidingswerken Papaverstraat 12.
Vergunde toestand
- school met gebouwen van 1 tot 3 bouwlagen onder plat dak aan de straatkant en in binnengebied.
Huidige toestand
- school met gebouwen van 1 tot 3 bouwlagen onder plat dak aan de straatkant en in binnengebied.
Gewenste toestand
- renoveren en wijzigen van de gevels, zowel aan de straatkant als in het binnengebied;
- uitvoering in 3 fasen:
Fase 1 straatgevel, noordgevel, westgevel 2 (uitvoering 2021)
Fase 2 westgevel 1, zuidgevel (uitvoering 2022)
Fase 3 oostgevel 1, oostgevel 2 (uitvoering 2023).
Inhoud van de aanvraag
- renoveren van de gevels van de schoolgebouwen;
- wijzigen van de raamverdelingen en plaatsen van gelakte, aluminium invulpanelen in een grijs-beige tint;
- de gevels in rode baksteen worden grijs-beige geschilderd;
- verhogen van de borstweringen;
- plaatsen van 3 banners aan de straatgevel langs de Papaverstraat.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester | 5 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het renoveren van de gevels van een schoolgebouw. Gezien de bestaande functie niet wordt gewijzigd, is de aanvraag functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag omvat het renoveren van verschillende gevels van een schoolgebouw. De raamverdelingen wordt gewijzigd en de oude invulpanelen worden vervangen door gelakte, aluminium invulpanelen in een grijs-beige tint. De delen van de gevels die zijn uitgevoerd in rode baksteen worden grijs-beige geschilderd. Er wordt gestreefd naar een uniform beeld voor het hele scholencomplex.
Met betrekking tot de gevels die zichtbaar zijn vanop de speelplaats (noordgevel, oostgevel 1 en 2, zuidgevel en westgevel 1 en 2) kan deze gevelafwerking gunstig worden geadviseerd. Ze vormen een aanvaardbare vertaling van de oorspronkelijke gevelritmiek. Bovendien zijn ze niet zichtbaar vanop het openbaar domein en hebben ze geen invloed op de beeldwaarde van de straat.
Met betrekking tot de voorgevel aan de Papaverstraat (straatgevel) wordt de gevelafwerking echter ongunstig geadviseerd. De nieuwe gevel heeft een veel geslotener karakter gekregen en de achterliggende functies keren zich af van de straat.
Door het verdwijnen van de verticale penanten in de voorgevel en het weglaten van de diversificatie ervan ten opzichte van de horizontale belijning, verdwijnt de gelaagdheid en de duidelijk leesbare opbouw van de gevel. Door het ontbreken van die geleding zijn de achterliggende ruimtes minder herkenbaar. De invulling van het gebouw is niet meer duidelijk te lezen in het straatbeeld.
Tevens verdwijnt de uitkragende kroonlijst die de gevel duidelijk beëindigt en ook de inkom van het schoolgebouw is minder duidelijk in de gevel door het slopen van de uitkragende luifel (vergelijkbaar met de kroonlijst).
Het typerende interactie tussen de verschillende elementen, verticaal en horizontaal, verdwijnt en er ontstaat een vervlakking die niet wenselijk is. Aanvullend kan gesteld dat dit probleem zich in veel mindere mate stelt voor de gevels aan het binnengebied waar onder andere de grotere glaspartijen een duidelijker horizontaal/verticaal beeld creëren.
Omwille van voorafgaande punten wordt bijgevolg geadviseerd om de werken aan de voorgevel uit de vergunning uit te sluiten. Een mogelijke oplossing is om de kenmerken van de gevel te behouden, de inkom te accentueren, een bekroning onder de vorm van een kroonlijst te bieden en terug meer contact met de straat te zoeken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag omvat het renoveren van verschillende gevels van een schoolgebouw. In de begeleidende nota wordt aangehaald dat de gevelwerken in drie verschillende fases over meerder jaren worden uitgevoerd in overeenstemming met de budgettaire (subsidie) mogelijkheden.
De eerste fase is gepland in het jaar 2021 en worden enkel de straatgevel, de noordgevel en westgevel 2 uitgevoerd. Voor de tweede fase is de uitvoering gepland in 2022 en omvat de renovatie van de westgevel 1 en zuidgevel. De derde fase is gepland in 2023 en omvat het renoveren van de oostgevel 1 en oostgevel 2.
Aangezien de straatgevel uit de vergunning wordt uitgesloten, kan deze niet in de eerste fase worden uitgevoerd. Deze gevelrenovatie zal door middel van een nieuwe vergunning moeten worden bekomen en in een latere fase moeten worden uitgevoerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
de voorgevel (zijde Papaverstraat) wordt uit de vergunning uitgesloten omwille van het verdwijnen van de kenmerkende gevelopbouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 5 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 oktober 2020 |
Verslag GOA | 15 september 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
de voorgevel (zijde Papaverstraat) wordt uit de vergunning uitgesloten omwille van het verdwijnen van de kenmerkende gevelopbouw.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.