Terug
Gepubliceerd op 28/09/2020

2020_CBS_07885 - Omgevingsvergunning - OMV_2020027431. Statiestraat 35. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07885 - Omgevingsvergunning - OMV_2020027431. Statiestraat 35. District Berchem - Goedkeuring 2020_CBS_07885 - Omgevingsvergunning - OMV_2020027431. Statiestraat 35. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020027431

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Kadriye Danisman met als adres Statiestraat 78 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Statiestraat 35 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie B nr. 42S6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een handelshuis

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/09/1970: vergunning (961#3106) voor verbouwingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          nevenfunctie handel op het gelijkvloers met woonruimtes op de verdieping;

-          gelijkvloerse bouwdiepte varieert van circa 25 meter tot 23 meter en 8,50 meter voor de verdieping;

-          achteraan bevindt zich een tuin van circa 10 meter diepte;

-          voorgevel in een simili bezetting en aluminium buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          nevenfunctie handel op het gelijkvloers met woonruimtes op de verdieping;

-          gelijkvloers dichtgebouwd, bouwdiepte van 12 meter voor de eerste verdieping en 8,50 meter voor de dakverdieping;

-          voorgevel in witte steenstrips en aluminium buitenschrijnwerk;

-          wijziging van het schrijnwerk in de dakkapel als gevolg van een gewijzigde indeling van de dakverdieping.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          nevenfunctie handel op het gelijkvloers met aansluitend een aangepaste kamer met badkamer voor een mindervalide persoon;

-          woonruimtes met 2 slaapkamers op de verdieping;

-          gelijkvloerse bouwdiepte van 25,50 meter, 16,80 meter voor de eerste verdieping en 8,50 meter bouwdiepte voor de dakverdieping;

-          aangepaste gelijkvloerse voorgevel in witte steenstrips en aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse aanbouw;

-          voorzien van een uitbreiding achteraan de eerste verdieping;

-          gewijzigde interne indeling;

-          aanpassen van de gelijkvloerse voorgevel en achtergevel in functie van de gewijzigde indeling;

-          regulariseren van het gewijzigde schrijnwerk in de dakkapel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

5 augustus 2020

20 augustus 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

5 augustus 2020

3 september 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

5 augustus 2020

3 september 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 22: de inkomdeur moet na afwerking voorzien zijn van een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,90 meter;
  • Artikel 25: er is naast de krukzijde van de inkomdeur geen vrije en vlakke wand-en vloerbreedte voorzien van 0,50 meter;
  • Artikel 26: de deur die toegang verleent tot het aangepast sanitair moet naar buiten draaien;
  • Artikel 30: de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moet  na afwerking minstens 2,35 meter op 2,40 meter zijn. De huidige breedte bedraagt 2,20 meter.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: de inkom ligt dieper dan 2 meter achter de bouwlijn en moet verlicht worden of voorzien van een rolluik;
  • Artikel 38 Groendaken: het platte dak van de eerste verdieping wordt niet volledig omgevormd naar een groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen in de Statiestraat te Berchem in Kernwinkelgebied. Omwille van de gewijzigde gelijkvloerse handelsruimte werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – business en innovatie:

“Het betreft hier een aanvraag voor de verbouwing en uitbreiding van een handelshuis.

Volgens de gegevens van het VKBO is op het adres echter een kerkgemeenschap gevestigd en geen handelsfunctie. Het pand ligt binnen de secundaire zone van een lokaal kernwinkelgebied Berchem Statiestraat - Driekoningenstraat zoals voorzien in de beleidsnota Detailhandel. Het secundaire deel van het lokale kernwinkelgebied bevat een grotere mengeling van handel, horeca, diensten. Er is meer leegstand en er zijn vaker woningen op het gelijkvloers gevestigd.

Voor het dossier wordt voorwaardelijk gunstig gegeven daar het onduidelijk is of het hier gaat om een winkelpand dan wel om een kerkgemeenschap.”

 

De functie werd verduidelijkt in de vergunde, bestaande en nieuwe toestand. Het betreft een eengezinswoning met gelijkvloerse nevenfunctie handel van circa 70m². Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

De restruimte achteraan het gelijkvloers met aansluitende badkamer heeft een oppervlakte van circa 30,5m². Het gaat hier niet om een afzonderlijke woonentiteit, maar om een onderdeel van de woning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande gelijkvloerse aanbouw wordt vervangen, waarbij opnieuw een tuin voorzien wordt met een diepte van circa 10 meter. Dit is in overeenstemming met de bouwdiepte van de vergunde toestand. De bouwdiepte van circa 25,5 meter is in overeenstemming met de vele diepe gelijkvloerse handelsfuncties in de omgeving van de Satiestraat.

 

Vooraan de gelijkvloerse handelsruimte wordt een vitrine voorzien met een diepte van circa 2 meter. Hierdoor wordt de toegang met 2,2 meter teruggetrokken ten opzichte van de voorgevel. Mits de opmerkingen in verband met de verordende voorschriften aangepast worden, kan dit gunstig geadviseerd worden.

 

De bouwdiepte van de eerste verdieping wordt uitgebreid tot 16,8 meter. Binnen de context van de statiestraat is dit inpasbaar. De bouwdiepte van de rechts aanpalende woning bedraagt hier 18,1 meter. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De legende vermeld twee maal een bestaande toestand. Uit de aangeleverde foto’s is af te leiden dat de bovenste legende overeen komt met de werkelijke bestaande toestand. Onderste legende betreft dus de nieuwe toestand.

 

De vitrine en inkom van de handelsruimte worden maximaal beglaasd. De gelijkvloerse voorgevel wordt voorzien in witte steenstrips en aluminium buitenschrijnwerk. Dit is inpasbaar binnen de context van de winkelstraat.

 

De bestaande en gewijzigde achtergevels worden afgewerkt met licht grijze crepi met aluminium buitenschrijnwerk. De kroonlijst wordt voorzien in witte pvc. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel kan dit positief geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het creëren van open ruimte op het perceel alsook het voorzien van een toegang voor de woonfunctie, onafhankelijk van handelsfunctie komt het gebruiksgenot van de woonfunctie ten goede.

Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de inkomsdeur van de handelsruimte moet na afwerking voorzien zijn van een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,90 meter;

3.      naast de krukzijde van de inkomsdeur van de handelsruimte moet een vrije en vlakke wand-en vloerbreedte voorzien worden van 0,5 meter;

4.      de deur die toegang verleent tot het aangepaste sanitair moet naar buiten draaien;

5.      de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moet na afwerking minstens 2,35 op 2,4 meter groot zijn;

6.      de terugspringende inkom van de handelsruimte moet verlicht worden en voorzien worden van een rolluik, conform artikel 14 van de bouwcode;

7.      het platte dak van de eerste verdieping moet voorzien worden als een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 juli 2020

Volledig en ontvankelijk

5 augustus 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 oktober 2020

Verslag GOA

16 september 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de inkomsdeur van de handelsruimte moet na afwerking voorzien zijn van een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,90 meter;

3.      naast de krukzijde van de inkomsdeur van de handelsruimte moet een vrije en vlakke wand-en vloerbreedte voorzien worden van 0,5 meter;

4.      de deur die toegang verleent tot het aangepaste sanitair moet naar buiten draaien;

5.      de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moet na afwerking minstens 2,35 op 2,4 meter groot zijn;

6.      de terugspringende inkom van de handelsruimte moet verlicht worden en voorzien worden van een rolluik, conform artikel 14 van de bouwcode;

7.      het platte dak van de eerste verdieping moet voorzien worden als een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.