Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Jinnih Beels, schepen;
Annick De Ridder, schepen;
Claude Marinower, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Karim Bachar, schepen;
Peter Wouters, schepen;
Tom Meeuws, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Serge Muyters, korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07962 - Responsabiliseringsbijdrage - Aanpassing budgettaire verwerking Vlaamse tussenkomst in de responsabiliseringsbijdragen in de meerjarenplannen/begrotingen van de stad en de betrokken entiteiten - Goedkeuring
Motivering
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 56, §3, 3° van het decreet lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Argumentatie
Bij deze noodzakelijke aanpassing werd vertrokken vanuit volgende uitgangspunten:
- Momenteel zijn er nog een aantal onzekere variabelen. In dit dossier zal er steeds per budgetronde een cijfermatige bijsturing moeten gebeuren;
- Alle aanpassingen moeten budgetneutraal zijn zowel voor de betrokken entiteiten als de stad/OCMW. Er wordt geen bijkomende beleidsruimte gecreëerd;
- Langs uitgavenzijde blijven de cijfers van Ethias-pensioenstudie 2019 voorzien. In geval van fundamentele afwijkingen tussen de Ethias-pensioenstudie 2019 en de effectieve kosten is een evaluatie noodzakelijk;
- Ethias blijft tussenpersoon tussen de groep stad Antwerpen en de Federale pensioendienst (uitzondering: lokale politie Antwerpen);
- De entiteiten bouwen geen belegde reserves (lange termijnreserves) op binnen Ethias;
- De gebudgetteerde responsabiliseringsbijdragen worden thesauriematig volledig uitbetaald in twaalfden aan de entiteit, de entiteit stort deze bedragen meteen door aan Ethias (uitzondering: PZA aan FPD);
- De verschillen tussen de bijdragen en de effectieve betaling aan FPD worden op het reservefonds bij Ethias gedragen.
Volgende aanpassingen dienen in de praktijk te gebeuren in de aanpassingen meerjarenplan van stad/OCMW en van de betrokken entiteiten (voor PZA en BZA is dit vanaf budgetopmaak 2021):
Bij de betrokken entiteiten:
- De voorziene ontvangst vanuit de stad en uitgave aan Ethias, op basis van de ramingen uit de Ethias-pensioenstudie 2019, blijven behouden;
- In het lopende jaar wordt de Vlaamse tussenkomst ingeschreven als ontvangst binnen de entiteit en als uitgave aan de stad.
- Voor de overige jaren wordt steeds 50% van de ramingen uit de Ethias-pensioenstudie 2019 als Vlaamse tussenkomst ingeschreven als ontvangst binnen de entiteit en als uitgave aan de stad.
Bij Stad/OCMW:
- Voor het lopende jaar wordt langs ontvangstenzijde de Vlaamse tussenkomst gebudgetteerd op basis van de laatst gekende Vlaamse cijfers;
- Voor de overige jaren wordt uitgegaan van 50% van de ramingen uit de Ethias-pensioenstudie 2019;
- De ontvangsten uit de Vlaamse tussenkomst worden enkel aangewend voor de financiering van de pensioenen;
In de praktijk:
- Het saldo tussen de verwachte 50%-ontvangst op basis van de ramingen uit de Ethias-pensioenstudie 2019 en de cijfers van de Vlaamse tussenkomst wordt verrekend via de koopsom van de stad aan het reservefonds bij Ethias.
- Het saldo uit 2020 wordt in 2021 verrekend via de koopsom.
- Bij eventuele verschillen tussen de geraamde Vlaamse tussenkomst voor een bepaald jaar en de effectieve afrekening van dat bepaald jaar, zal in het daarop volgende jaar een correctie gebeuren op het bedrag te verrekenen aan de koopsom op basis van de effectieve uitbetaling Vlaamse tussenkomst voor het vorige (afgeronde) jaar.
Bovenstaande impliceert een nauwgezette opvolging en jaarlijkse bijsturingen via de aanpassingen in het meerjarenplan/budgetopmaak/- wijziging van stad/OCMW en betrokken entiteiten.
Aanleiding en context
In het Vlaamse regeerakkoord 2019 - 2024 werd opgenomen dat Vlaanderen voor 50% zou tussenkomen in responsabiliseringsbijdragen die de steden/OCMW's en de betrokken entiteiten dienen te betalen. In het stedelijk meerjarenplan 2020-2025 werd deze tussenkomst van 50% langs ontvangstzijde ingeschreven voor Stad/OCMW en de betrokken entiteiten (AG SO, Zorgbedrijf, BZA en PZA)
en berekend op ramingen van de responsabiliseringsbijdragen uit een Ethias-pensioenstudie van 2019. Langs uitgavenzijde werden de responsabiliseringsbijdragen op basis van dezelfde studie voor 100% ingeschreven.
In de lopende aanpassing van het meerjarenplan van de stad/OCMW en van de betrokken entiteiten (voor PZA en BZA is dit in de budgetopmaak 2021) dienen aanpassingen te gebeuren omdat:
- uit nieuwe informatie blijkt dat Vlaanderen haar tussenkomst van 50% vanaf 2020 rechtstreeks aan de betrokken entiteiten zal storten;
- de door Vlaanderen geraamde tussenkomst afwijkt van 50% tussenkomst gebaseerd op de ramingen uit de Ethias-pensioenstudie van 2019.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen keurt bovenstaande aanpassing van de budgettaire verwerking van de Vlaamse tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage in het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen beslist om tijdens de looptijd van het meerjarenplan 2020-2025 steeds de geraamde uitgaven van de responsabiliseringsbijdragen uit de Ethias-pensioenstudie 2019 te hanteren, tenzij toekomstige pensioenstudies fundamenteel anders uitwijzen.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen keurt goed dat eventuele saldi tussen de geraamde bedragen van de Vlaamse tussenkomst en de geraamde bedragen op basis van de Ethias-pensioenstudie 2019 verrekend worden op de koopsom van de pensioenen.
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Artikel 5
Het college geeft opdracht aan:
FI\meerjarenplan | om deze werkwijze te verwerken in de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en toekomstige nieuwe ramingen en afrekeningen nauwgezet op te volgen |
FI\meerjarenplan | om de betrokken entiteiten in te lichten over deze werkwijze en instructies te geven hoe ze dit nu (en in de toekomst) in hun aanpassingen van het meerjarenplan/begrotingen moeten verwerken |