Op basis van de bestaande infrastructuur is het mogelijk om tijdelijk drie kleine parkjes te ontwikkelen. Hierbij wordt rekening gehouden met volgende randvoorwaarden:
Drie pop-up parkjes
Bibliotheekparkje
Ter hoogte van Bibliotheek De Couwelaar is het mogelijk om een groene zone te voorzien. Dit parkje biedt verschillende voordelen:
Fonteinparkje
De fontein is een belangrijke identiteitsbepalend object in de publieke ruimte. Door dit parkje te voorzien, wordt de fontein en het omliggende gras gemakkelijker toegankelijk. Dit parkje biedt een antwoord op de vraag van de buurt om een informele, veilige plaats te voorzien voor jongeren in de buurt, op een aanvaardbare afstand van bewoning.
Pieter De Ridderparkje
Het Pieter De Ridderparkje speelt een belangrijke rol in de leesbaarheid van het verkeersconcept ter hoogte van het kruispunt. In dit parkje worden geen banken voorzien om geluidsoverlast voor de bewoners van de toren te vermijden
Timing
Er wordt gestreefd naar zomer en najaar 2020 voor deze tijdelijke ingreep met een startmoment in augustus, voor de start van het schooljaar. De tijdelijke invulling blijft twee maanden in voege. Het principe laat een eventuele verlenging of vervroeging toe.
Gemengd verkeer
De Frank Craeybeckxlaan is een zone 30 geworden, maar het wegbeeld is hier onvoldoende op aangepast. Gezien de huidige overbreedte van de straat is het mogelijk om het verkeer van beide rijrichtingen op één van de twee baanvakken te brengen. Fietsers worden op een duidelijk zichtbare manier verweven met het andere verkeer.
Implementatie
De drie verschillende parkjes zijn samen noodzakelijk om een leesbare en veilige verkeersstructuur te kunnen aanbieden.
Volgende ingrepen zijn nodig om de tijdelijke inrichting mogelijk te maken:
Parkeren
Om het dubbelrichtingsverkeer mogelijk te maken, worden enkele bestaande parkeerplaatsen tijdelijk opgeheven. Deze parkeerplaatsen worden maximaal gecompenseerd binnen het projectgebied of in de directe nabijheid off-street.
Fietsenstallingen
Er worden tijdelijke fietsenstallingen voorzien en er zal ruimte voorzien worden voor het stallen van verschillende vormen van deelsteps en -scooters.
COVID-19
Deze tijdelijke inrichting voorziet een beperkte bijkomende publieke ruimte in een dense woonwijk. Door de kleinschaligheid zullen deze parkjes een lokaal publiek ten dienste zijn, 'social distancing' vergemakkelijken en geen bovenlokale aantrekkingskracht hebben. Deze parkjes kunnen lokale sociale contacten mogelijk maken conform de sociale afstandsmaatregelen in een buurt waar de voetpaden hiervoor onvoldoende breed zijn.
De tijdelijke inrichting en eventuele invulling van de pop-up parkjes zullen de nodige veiligheidsmaatregelen voorzien om de verdere verspreiding van het sars cov-2 virus te vermijden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Frank Craeybeckxlaan en Te Couwelaarlei zijn lokale straten. Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.
In 2024/2025 worden de Frank Craeybecklaan en de Te Couwelaarlei opnieuw aangelegd als een belangrijke centrale plek in het district Deurne. Om een duidelijk zicht te krijgen op de noden en potenties van de buurt heeft de stad Antwerpen zich geëngageerd om een integraal actieplan op te maken. Hiervoor wordt de stad Antwerpen ondersteund door de Europese Unie, via het URBACT-project ‘Thriving Streets’.
Op 19 maart 2019 (jaarnummer 2725) keurde het college het projectvoorstel goed voor de eerste fase van het URBACT-project Thriving Streets.
Op 17 januari 2020 (jaarnummer 380) keurde het college de partnerschapsovereenkomst goed en engageerde zich hiermee als partner binnen het URBACT-project Thriving Streets.
Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1629) keurde het college het projectvoorstel goed voor de tweede fase van het URBACT-project Thriving Streets.
Eén van de ambities binnen ‘Thriving Streets’ is om meer ruimte te voorzien voor verblijfskwaliteit in het openbaar domein. Om de latente vraag naar bruikbare openbare ruimte te onderzoeken, is het de bedoeling om een tijdelijke inrichting te voorzien tijdens de zomermaanden. Uit ruimtelijk en verkeerskundig onderzoek bleek dat het met beperkte ingrepen mogelijk is om drie pop-up parkjes in te richten op basis van de bestaande weginfrastructuur. Deze tijdelijke inrichting zal uitvoerig gemonitord en geëvalueerd worden waardoor dit experiment nuttige input kan leveren binnen het ontwerpproces van beide straten.
Het college keurt de tijdelijke inrichting van de Frank Craeybeckxlaan, van medio augustus 2020 tot 30 september 2020, goed.
Het college keurt de opgesomde tijdelijke mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/mobiliteit | Coördineren analyse en monitoring tijdelijke situatie |
Stadsontwikkeling/beheer en operaties/verkeersdienst |
Tijdelijke borden, markeringen en tijdelijke fietsenstallingen voorzien |
Stadsontwikkeling/beheer en operaties/verkeersdienst | Verwijderen voetpaduitstulping ter hoogte van Frank Craeybeckxlaan 27-31 |
District Deurne/Wijkoverleg | Voeren communicatie naar de buurt |
District Deurne/openbaar domein |
Coördineren van de verschillende maatregelen |
District Deurne/cultuur | Coördinatie van een programmatie |
OS/detailhandel | Voeren communicatie naar de handelaars |