De stadsdienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen is het aanspreekpunt voor het beheer van het aanbod in het eigen werkingsgebied, de stad Antwerpen. Als aanspreekpunt speelt de stadsdienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen een belangrijke rol binnen het functioneren van de Bezoekersbarometer:
De data wordt behandeld met de nodige vertrouwelijkheid en in overeenstemming met GDPR. Cijfers op individueel niveau worden door de partijen niet openbaar gemaakt tenzij met toestemming uitbater.
De gegevens die via de Bezoekersbarometer worden verzameld worden gebruikt voor het herkennen van trends bij het Antwerpse toeristische aanbod en voor de bezoekersaantallen te monitoren.
Artikel 28 van de verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene verordening gegevensbescherming).
Het decreet van 12 juni 2015 tot wijziging van het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie en het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (Belgisch Staatsblad van 30 juni 2015) stelt het algemeen kader en de voorwaarden vast voor het hergebruik van overheidsinformatie. In artikel 8 van het decreet van 2007 wordt de mogelijkheid vermeld om voorwaarden op te leggen door middel van een licentie waarin relevante kwesties kunnen geregeld worden.
De verschillende Vlaamse kunststeden, Provinciale Toeristische Organisaties en Toerisme Vlaanderen hebben de wens geuit om een gezamenlijk systeem voor de maandelijkse bevraging, de gegevensopslag en de rapportage van bezoekersgegevens van het Vlaamse vrijetijdsaanbod met toeristische ontsluiting op te richten. Dit systeem wordt de Bezoekersbarometer genoemd.
De Bezoekersbarometer is een systeem dat in partnerschap tussen de partijen tot stand gekomen is, naar aanleiding van het belang dat alle partijen hierbij hebben in het vervullen van de eigen doelstellingen.
De goede werking van de Bezoekersbarometer hangt af van de inspanningen van alle partijen. De partners van Bezoekersbarometer kijken daarom te allen tijde kritisch naar elkaar en naar de eigen werking en sporen elkaar op een positieve manier aan in functie van een goed werkend systeem.
De Bezoekersbarometer bevat volgende elementen:
1. Bevraging:
Bezoekersbarometer laat de partijen toe om op maandelijkse basis het aanbod te bevragen naar het totaal bezoekersaantal.
2. Gegevensopslag:
Via de Bezoekersbarometer worden de gegevens uit de maandelijkse bevragingen opgeslagen in een databank. De gegevens van de Bezoekersbarometer kunnen te allen tijde geraadpleegd, aangepast en geëxporteerd worden door de verschillende partijen. Technische en functionele afspraken rond de gegevensopslag zijn beschreven in een gebruikershandleiding.
3. Rapportage:
De Bezoekersbarometer voorziet verschillende rapporten (publiek en persoonlijk). Het publieke rapport wordt ter beschikking gesteld via de bedrijfswebsite van Toerisme Vlaanderen. Voor de aanbodszijde is de Bezoekersbarometer een privaat online portaal waarin de gegevens van het aanbod ingevoerd, beheerd en gerapporteerd worden.
Toerisme Vlaanderen neemt de volledige ontwerp-, ontwikkelings- en werkingskost van het project op zich.
Eventuele change requests, zoals vermeld onder paragraaf 3.2.4 van de overeenkomst, die op verzoek gebeuren van stad Antwerpen kunnen worden aangerekend op boekingsadres met budgetplaats 5318000000, doelstelling 2lws010102A00000, budgetpositie 6141.
Het college bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst met Toerisme Vlaanderen met betrekking tot de Bezoekersbarometer.
Het college bekrachtigt het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Toerisme Vlaanderen naar provinciale toeristische organisaties en kunststeden.