Terug
Gepubliceerd op 03/08/2020

2020_CBS_06388 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020083242. Romeynsweel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Jo De Geest, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06388 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020083242. Romeynsweel 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_06388 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020083242. Romeynsweel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020083242

Gegevens van de aanvrager:

NV Belgian Shell met als adres Kantersteen 47 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Romeynsweel 1 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 15 sectie D nr. 267V

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van opslagtank voor Ad Blue op nieuwe betonverharding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-          Het college verleende op 19 juli 2013 een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20132538) voor het bouwen van een trucktankstation;

-          Het college verleende op 24 augustus 2018 een omgevingsvergunning (2018034502) voor het uitbreiden van een trucktankstation, gelegen Romeynsweel 1, Antwerpen;

-          De deputatie verleende op 28 februari 2019 een omgevingsvergunning (2018127280) voor de uitbreiding van een automatisch trucktankstation met een LNG-verdeelinstallatie.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Plaatsen van een opslagtank;

-          Aanleggen van een verharding.

 

 

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels gelden hier de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het gebied op 370 meter ten zuidoosten van de aanvraag – Grensgebied met het grootstedelijk gebied - omgeving Noorderlaan. Het Albertdok ten zuiden van de aanvraag is bestemd als Gebied voor waterweginfrastructuur. De Noorderlaan in het zuiden van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Langs de Noorderlaan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

 

Ten oosten van de Noorderlaan zijn binnen de afbakening van het grootstedelijk gebied Antwerpen, bepaald in het gelijknamig gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, de bestemming van het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met als bestemmingen Bufferzone (overdruk T) en Bestaande hoofdverkeerswegen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Toegankelijkheid: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Aan de oostzijde van een bestaand trucktankstation wordt naast een reeds bestaande tank een bijkomende tank voor de opslag van Ad Blue geplaatst. De bovengrondse tank heeft een inhoud van 10.000 liter en wordt geplaatst op een nieuwe betonverharding van 17,5 m². Op de tank wordt zaakgebonden publiciteit geplaatst en heeft verder hetzelfde uitzicht en afmetingen als de bestaande tank.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De nieuwe opslagtank draagt bij tot de verder exploitatie van het vergunde trucktankstation waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

7 augustus 2020

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.


Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.