Terug
Gepubliceerd op 03/08/2020

2020_CBS_06287 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041573. Bischoppenhoflaan 82. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Jo De Geest, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06287 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041573. Bischoppenhoflaan 82. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_06287 - Omgevingsvergunning - OMV_2020041573. Bischoppenhoflaan 82. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020041573

Gegevens van de aanvrager:

NV Betcenter Group met als contactadres Leopoldplein 16/2 te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Bisschoppenhoflaan 82 te 2100 Deurne-Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nrs. 28B16 en 28X15

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van binnenverbouwingswerken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/08/2018: weigering (20181842) voor het regulariseren van gevelreclame en een reclame totem;

-          08/10/2004: vergunning (3150#156) voor het optrekken van een muur;

-          17/09/2004: vergunning (3150#171) voor het aanleggen van een daktuin met terras;

-          28/09/1995: vergunning (629#1683) voor verbouwingswerken;

-          16/02/1995: vergunning (629#1744) voor het verbouwen van een appartement;

-          17/12/1992: vergunning (629#8298) voor de verbouwing van een appartement;

-          23/04/1992: vergunning (629#172) voor verbouwingen aan een magazijn en optrekken van een verdieping;

-          17/12/1990: weigering (19908223) voor het optrekken van een verdieping en het inrichten van een overdekte parking;

-          11/09/1989: vergunning (629#708) voor het verbouwen van een bestaand appartementsgebouw;

-          25/05/1987: vergunning (629#5967) voor het verbouwen van een handelspand;

-          19/03/1981: vergunning (627#29909 ) voor het plaatsen van lichtreclame en een dubbelzijdig verlicht reclamebord;

-          18/09/1980: vergunning (627#29863) voor het uitvoeren van inpandige veranderingswerken aan huisnummer 82;

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met op het gelijkvloers handel en bovenliggend appartementen;
  • achterliggend een magazijn/loods afgewerkt met een plat dak;

-          bouwvolume:

  • kroonlijsthoogte van 12 meter met daarboven 2 trapsgewijs teruggetrokken bouwlagen;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel van het pand is volledig uitgevoerd in glas;

-          inrichting:

  • het hoofdgebouw staat op het gelijkvloers onrechtstreeks in verbinding met de achterliggende loods;

Huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met op het gelijkvloers een wedkantoor (publiektoegankelijke oppervlakte van  circa 297 m²) en bovenliggend appartementen;
  • uit de aangeleverde informatie bij deze aanvraag blijkt dat de functiewijziging van handel naar wedkantoor plaats vond in 2011. Uit de toenmalige geldende wetgeving blijkt dat beide functies ingedeeld waren in dezelfde hoofdfunctie. Het wijzigen van de ene naar de andere functie binnen deze categorie, was bijgevolg niet vergunningsplichtig.
  • achterliggend een magazijn/loods afgewerkt met een plat dak;

-          bouwvolume:

  • kroonlijsthoogte van 12 meter met daarboven 2 trapsgewijs teruggetrokken bouwlagen;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel van het pand is volledig uitgevoerd in glas;
  • tegen de voorgevel werden reclamedragers geplaatst in de vorm van stickers en een bedrukt reclamepaneel;

-          door het wegbreken van de dragende binnenmuur werd het wedkantoor vergroot;

-          inrichting:

  • de voortuinzone werd volledig verhard om dienst te doen als parking voor auto’s;
  • reclametotem in voortuinstrook.

Gewenste toestand

-          verruimd wedkantoor door weggebroken binnenmuur;

-          gespiegelde draairichting van de zijdeur in functie van een tweede vluchtweg.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie van de uitbreiding van het wedkantoor door de afbraak van een constructieve muur;

-         spiegelen van een zijdeur die een ingang vormt voor het personeel, om zodoende een tweede vluchtweg te bekomen;

-         alle overige wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

4 mei 2020

2 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 mei 2020

29 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving

4 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 mei 2020

19 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De voortuin is volledig verhard in functie van parkeerplaatsen. Dit is niet in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat voortuinen vrij zijn van verharding. De voortuin maakt echter geen deel uit van de aanvraag en kan bijgevolg niet worden beoordeeld. Deze wijziging wordt uitdrukkelijk uitgesloten van vergunning.

 

Meer dan 50% van de gevelopeningen van het wedkantoor zijn beplakt met zaakgebonden publiciteit. Dit is niet in overeenstemming met artikel 33 van de bouwcode. De zaakgebonden publiciteit maakt geen deel uit van de aanvraag en kan bijgevolg niet beoordeeld worden. Deze wijziging wordt uitdrukkelijk uitgesloten van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande vergunde functie van wedkantoor blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat louter de uitbreiding van de oppervlakte van het wedkantoor door inname van een deel van de oppervlakte van achterliggende loods. Hiervoor wordt een dragende muur doorgebroken. De aanvraag omvat geen volume-uitbreiding en blijft verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Ook de gewijzigde draairichting van de zijdeur kan gunstig beoordeeld worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Uitsluitingen

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voortuin en de gevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 april 2020

Volledig en ontvankelijk

4 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 augustus 2020

Verslag GOA

13 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Uitsluitingen

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voortuin en de gevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.