Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020042438 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Jakob Verbruggen met als contactadres Turnhoutsebaan_BO 162 bus 15 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Turnhoutsebaan162-164 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 24 sectie A nrs. 0 en 569A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen van twee appartementen op verdieping 7 en 8 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/12/2002: vergunning (180#3572) voor het aanleggen van een dakterras;
- 04/06/1973: vergunning (179#7036) voor het bouwen van een handels- en appartementsgebouw.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- appartementsgebouw met 8 bouwlagen en teruggetrokken daklaag onder plat dak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse kantoorruimte, 2 appartementen per bouwlaag en 1 tweeslaapkamer appartement in de bovenste daklaag;
- dakterras op 1,90 meter van de perceelsgrenzen;
- gevels in lichtgrijze gevelsteen met witte kunststeen accenten en aluminium buitenschrijnwerk gedragen door een blauwe hardstenen plint;
- daklaag in grijs en beige geschilderde gevelsteen en aluminium buitenschrijnwerk.
Huidige toestand
- appartementsgebouw met 8 bouwlagen en teruggetrokken daklaag onder plat dak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse kantoorruimte, 2 appartementen per bouwlaag en 1 tweeslaapkamer appartement in de bovenste daklaag;
- dakterras op de perceelsgrenzen;
- gevels in lichtgrijze gevelsteen met witte kunststeen accenten en aluminium buitenschrijnwerk gedragen door een blauwe hardstenen plint;
- daklaag in grijs en beige geschilderde gevelsteen en aluminium buitenschrijnwerk.
Gewenste toestand
- appartementsgebouw met 8 bouwlagen en teruggetrokken daklaag onder plat dak in gesloten bebouwing;
- interne verbinding tussen het rechterappartement op de 7de verdieping en de teruggetrokken daklaag;
- dakterras op 0,60 meter van de perceelsgrenzen;
- gevels in lichtgrijze gevelsteen met witte kunststeen accenten en aluminium buitenschrijnwerk gedragen door een blauwe hardstenen plint;
- daklaag met houten gevelbekleding en donker aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- verminderen van het aantal wooneenheden: samenvoegen van een dakappartement en het onderliggende, rechtse appartement op de 7de verdieping;
- interne constructieve wijzigingen: inrichten van een duplex tweeslaapkamer appartement en voorzien van een nieuwe interne trap;
- heraanleggen van het dakterras en voorzien van een valbeveiliging onder 45° t.o.v. de kroonlijst;
- aanpassen van het buitenschrijnwerk in functie van de nieuwe interne indeling ter hoogte van de teruggetrokken daklaag en ter hoogte van de achtergevel op de 7de verdieping;
- overige verdiepingen blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 10 juni 2020 | 2 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 10 juni 2020 | 24 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 10 juni 2020 | 9 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het samenvoegen van twee appartementen tot een duplex-appartement en omvat geen functiewijziging. De bestaande woonfunctie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Turnhoutsebaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. Er wordt een woongelegenheid gesupprimeerd door de samenvoeging van het rechtse appartement op de 7de verdieping en het dakappartement op de 8ste verdieping. Dit is ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Ter hoogte van het rechterappartement op de 7de verdieping wordt het buitenschrijnwerk in de voorgevel vervangen door natuurkleurig aluminium, overeenkomstig het overige schrijnwerk in de voorgevel. In de achtergevel wordt aluminium schrijnwerk in een donkere tint voorzien.
Ter hoogte van het dakappartement op de 8ste verdieping, wordt het buitenschrijnwerk
aangepast in functie van de nieuwe interne indeling (donkere tint in aluminium) en worden nieuwe borstweringen voorzien (eveneens donkere tint in aluminium). Ook wordt de gevelbekleding gewijzigd, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. De gevelsteen wordt afgebroken en vervangen door houten gevelbekleding. De houten gevelbekleding is geen typerend stedelijk materiaal. Gezien de beperkte visuele impact vanaf het openbaar domein kan de houten gevelbekleding aanvaard worden, mits het gaat om duurzaam en kwalitatief hout. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het samenvoegen van 2 woningen ontstaat een ruim tweeslaapkamerduplexappartement van ca. 175m², met aangename buitenruimtes. Het aantal slaapkamers staat in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner, waardoor het wooncomfort gegarandeerd wordt.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning waarbij het aantal woongelegenheden vermindert.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de maatregelen van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
3. de houten gevelbekleding van de teruggetrokken daklaag moet voorzien worden in duurzaam en kwalitatief hout;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 10 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 augustus 2020 |
Verslag GOA | 27 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de maatregelen van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
3. de houten gevelbekleding van de teruggetrokken daklaag moet voorzien worden in duurzaam en kwalitatief hout;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.