Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2020_VB_00339 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering beheersovereenkomst. Overige contracten - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 04/12/2020 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_VB_00339 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering beheersovereenkomst. Overige contracten - Goedkeuring 2020_VB_00339 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering beheersovereenkomst. Overige contracten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De ontvangsten zullen bij AG VESPA op een afzonderlijke boekhoudrekening worden geboekt. Gedurende het boekjaar 2021 zullen de netto-ontvangsten (na aftrek van werkelijk gemaakte invorderingskosten) periodiek worden doorgestort aan het OCMW Antwerpen. Deze afspraak geldt zowel voor de commerciële contracten (zie 2020_VB_00165) als voor de overige contracten, waarover dit besluit handelt.

Begin 2022 zullen AG VESPA en de bedrijfseenheid Financiën een evaluatie maken van de door AG VESPA behaalde resultaten. Op basis van die evaluatie zullen de nodige bijsturingen gebeuren en zal een werkwijze voor de langere termijn worden vastgelegd, die een evenwichtige verdeling inzake financiële verantwoordelijkheid betreffende het debiteurenbeheer zal bevatten.

De huurontvangsten worden verwerkt als volgt:

Budgetplaats
4321000000
Budgetpositie
702
Functiegebied
2SBS070202A00000
Subsidie
SUB_NR
Begrotingsprogramma
20A080119
Boekjaar
2100-2500


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 1° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in zitting van 25 november 2019 (jaarnummer 99) de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024 goed. Met voormelde overeenkomst werd voor het OCMW Antwerpen en AG VESPA een belangrijke nieuwe basis gelegd om het geïntegreerd vastgoedbeheer in de praktijk vorm te geven. De overeenkomst  bepaalt rond het OCMW patrimonium het volgende:

  • artikel 4 bepaalt de opdrachten van AG VESPA met betrekking tot het OCMW patrimonium; 
  • artikel 4 §2.3 bepaalt dat AG VESPA instaat voor het organiseren van terbeschikkingstellingen en inhuurnemingen van het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing tot terbeschikkingstelling of inhuurneming ligt bij het OCMW en is vereist in volgende gevallen:
    • bij goedkeuring van concessiereglementen;
    • wanneer wordt afgeweken van de goedgekeurde concessiereglementen;
    • bij een wijziging inzake aanwending;
  • artikel 4 §2,6 bepaalt dat AG VESPA de beheerstaken opneemt voor het OCMW patrimonium (hetgeen kan omvatten onder meer leegstandbeheer, syndicustaken, facturatie, debiteurenbeheer, juridisch, financieel en administratief beheer);
  • artikel 4 §2.7 bepaalt dat AG VESPA haalbaarheidsstudies en analyses ruimtegebruik uitvoert voor het OCMW patrimonium en de schattingen en opmetingen organiseert.

Het vast bureau keurde in zitting van 3 juli 2020 (jaarnummer 165) de werkwijze goed inzake het patrimoniumbeheer voor de commerciële contracten. Met commerciële contracten worden marktconforme inkomsten beoogd en de aanwending van de panden ligt vast. De beslissing van het vast bureau van 3 juli 2020 handelde concreet over volgende terbeschikkingstellingen:

  • woninghuurovereenkomsten;
  • private verhuur;
  • verhuring van parkeerplaatsen;
  • handelshuren;
  • commerciële concessies waarvan de (basis)duurtijd beperkt is tot negen jaar;
  • bezettingen ter bede;
  • contracten inzake leegstandbeheer (in afwachting van een nieuwe bestemming) met een maximale looptijd van drie jaar;
  • zendmasten;
  • overige terbeschikkingstellingen die een duurtijd van negen jaar niet overschrijden.

Argumentatie

Huidig besluit handelt over de werkwijze betreffende de overige contracten, met name:

  • concessies van diensten of werken;
  • contracten waarbij de huurder gesubsidieerd wordt of niet marktconform moet betalen;
  • contracten met een (basis)looptijd langer dan negen jaar;
  • zakelijke gebruiksrechten.

Met het oog op een efficiënt en gestroomlijnd vastgoedbeheer zal AG VESPA vanaf 1 januari 2021 de beheerstaken van voormelde lopende contracten opnemen. Dit betekent dat AG VESPA vanaf 1 januari 2021 zal instaan voor de volledige juridische, financiële en administratieve opvolging van voormelde overeenkomsten die reeds lopen, met inbegrip van facturatie en debiteurenopvolging. Het debiteurenbeheer zal betrekking hebben op openstaande facturen die vanaf 1 januari 2021 door AG VESPA worden uitgeschreven. 

In het kader van de beheerstaken stelt AG VESPA alle daden van beheer en beschikking voor voormelde contracten, voor zover deze beheerstaken betrekking hebben op beleidsuitvoerende of beleidsvoorbereidende handelingen. AG VESPA treedt in het kader van het beheer van zakelijke gebruiksrechten betreffende het OCMW patrimonium op in naam en voor rekening van het OCMW Antwerpen. In het kader van de verhuur, concessieverlening of terbeschikkingstelling aan derden stelt AG VESPA alle daden van beheer en beschikking in eigen naam en voor rekening van het OCMW Antwerpen, hetgeen een contractoverdracht van het OCMW Antwerpen aan AG VESPA impliceert. AG VESPA zal hiertoe de nodige administratieve formaliteiten vervullen.

Het afsluiten van een nieuwe overeenkomst voor bovenstaande contracten vereist steeds een voorafgaande beslissing van het vast bureau of de raad voor maatschappelijk welzijn waarbij de voornaamste contractuele voorwaarden worden goedgekeurd, alsook in voorkomend geval de voornaamste toewijzingscriteria. 

Overeenkomstig artikel 4 §2.3 van overeenkomst 2019-2024 tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 november 2019 (jaarnummer 99), is er alleszins steeds een beleidsbeslissing van het OCMW Antwerpen vereist in volgende gevallen:

  • bij goedkeuring van concessiereglementen;
  • wanneer wordt afgeweken van de goedgekeurde concessiereglementen;
  • bij een wijziging inzake aanwending.

Een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke gebruiksrechten van OCMW patrimonium en een beslissing tot verwerving van OCMW patrimonium omvat steeds een beslissing over de aanwending ervan.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de werkwijze voor de verdere uitvoering van de beheersovereenkomst goed.

Artikel 2

Het vast bureau keurt goed dat AG VESPA en de bedrijfseenheid Financiën verdere afspraken rond het contract- en debiteurenbeheer uitwerken.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.