Terug
Gepubliceerd op 13/11/2020

2020_CBS_09268 - Gemeentelijke fiscaliteit - Retributiereglement voor administratieve prestaties - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/11/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09268 - Gemeentelijke fiscaliteit - Retributiereglement voor administratieve prestaties - Goedkeuring 2020_CBS_09268 - Gemeentelijke fiscaliteit - Retributiereglement voor administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, lid 2, 14° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Deze bevoegdheid kan niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.

Argumentatie

Het innen van retributies is noodzakelijk om de kosten van de stad Antwerpen te dekken voor de geleverde diensten.

De stad Antwerpen kan voor bepaalde prestaties en diensten die voor de stedelijke administratie arbeids- en tijdsintensief zijn en die in het individueel belang of voordeel zijn van diegene die om die prestatie of dienst vraagt, een billijke vergoeding vragen.

Het doorrekenen van de administratieve kosten van de dienstverlening is verantwoord door het streven om de continuïteit en de kwaliteit van die dienstverlening te kunnen garanderen ten behoeve van de gebruiker ervan. Het vaststellen van een retributie kadert in het gemeentelijk belang en het autonome appreciatierecht van de gemeente en is uitsluitend gebaseerd op de bestaande dossierlast.

Het retributiereglement voor administratieve prestaties is van toepassing voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025. Deze periode stemt overeen met de verdere duurtijd van de huidige legislatuur met één extra jaar (2025) om de continuïteit te verzekeren.

Bezorgen van loketproducten op locatie

Er worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

Opzoekingen in de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand

Vanaf 1 januari 2012 werden opzoekingen in de registers van de burgerlijke stand en in het bevolkingsregister opgetrokken van 25,00 EUR/begonnen uur geleverd werk naar 50,00 EUR/begonnen uur geleverd werk, wegens de arbeids- en tijdsintensieve handelingen die zulke opzoekingen vaak met zich meebrachten.

De aanrekeningen gebeuren per begonnen uur geleverd werk en na de opzoeking. Dit heeft tot gevolg dat er veel opzoekingen worden verricht door de administratie, maar waar de burger afziet van zijn vraag en dus niet betaalt. 

Betaling van een vast bedrag bij aanvraag en per akte of per uittreksel of per opzoeking zorgt voor meer transparantie naar de burger.

Voor opzoekingen in de registers van de burgerlijke stand wordt geen retributie aangerekend als de aanvrager de akte nodig heeft voor een procedure. Als de aanvrager de opzoekingen vraagt voor genealogische, wetenschappelijke of historische redenen wordt er een retributie aangerekend van 50,00 EUR per akte, tenzij de aanvrager zijn vraag exact kan benoemen (plaats (district), naam en datum) én voldoet aan de wettelijke formaliteiten (bijvoorbeeld toestemming) wordt er een retributie van 5,00 EUR per akte aangerekend.

Voor opzoekingen in het bevolkingsregister wordt niets aangerekend, met uitzondering van erfrechtopzoekingen waar een retributie van 50,00 EUR per aangevraagde opzoeking wordt aangerekend en voor opzoekingen van genealogisch, historische of wetenschappelijke aard waar een retributie van 50,00 EUR per uittreksel wordt aangerekend.

Voltrekken van huwelijken

Er worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

Voornaamswijzigingen

De stad Antwerpen legt het bedrag van de retributie vast op het bedrag van 50,00 EUR, gelet op de administratieve last voor de gemeente. 

Vóór 1 augustus 2018 werd door de Federale Overheidsdienst Justitie voor een verzoek om voornaamsverandering 490,00 EUR gevraagd. Voor de verandering van de familienaam wordt momenteel 140,00 EUR gevraagd door de Federale Overheidsdienst Justitie.

Transgenders, vreemdelingen zonder voornaam bij een nationaliteitsaanvraag en minderjarigen waarvoor beide ouders gezamenlijk een verzoek richten worden vrijgesteld van retributie.

Het college stelt aan de gemeenteraad voor het retributiereglement goed te keuren.

Juridische grond

De gecoördineerde grondwet verleent bij volgende artikels 41, 162,lid 2,2°, 170, §4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

Artikel 285 en volgende van het decreet lokaal bestuur bepalen de wijzen van bekendmaking van de reglementen.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Verzoeken tot voornaamswijziging

Artikel 29 van het burgerlijk wetboek.

Artikel 3 van het Koninklijk besluit betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister van 16 juli 1992.

Artikel 370/3 §3 van het burgerlijk wetboek.

Aanleiding en context

In de zitting van 17 december 2019 keurde de gemeenteraad volgende reglementen goed:

  • het retributiereglement voor het bezorgen van loketproducten op locatie (jaarnummer 722);
  • het retributiereglement voor opzoekingen in de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand (jaarnummer 726);
  • het retributiereglement voor het voltrekken van huwelijken (jaarnummer 727).

Op 31 december 2020 lopen deze reglementen af en worden ze samengevoegd in het retributiereglement voor administratieve prestaties.

De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing hevelt de bevoegdheid om voornaamsverandering te doen over van de minister van justitie naar de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Deze wet maakt het mogelijk voor de gemeenten om vanaf 1 augustus 2018 een retributie te innen voor een verzoek tot voornaamsverandering. Rekening houdende dat er voor transgenders maximum 10 % van de vastgestelde retributie mag worden gevraagd en dat verzoeken tot voornaamswijziging voor vreemdelingen zonder voornaam bij een nationaliteitsaanvraag vrijgesteld zijn van retributie.

Algemene financiële opmerkingen

De ontvangsten aangaande de prestaties "het bezorgen van loketproducten op locatie", "het voltrekken van huwelijken" en "voornaamswijzigingen" zijn in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien op 5318600000 / 2SBS050101A00000, budgetpositie 700. De budgetten zullen na goedkeuring van het retributiereglement door de gemeenteraad, via een IKA-light verschoven worden naar de gedetailleerde budgetposities zoals vermeld in de financiële tabel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor administratieve prestaties voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 goed.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Retributie voor administratieve prestaties

(het bezorgen van loketproducten op locatie)

700,00 EUR 

budgetplaats: 5318600000
budgetpositie: 7006022
functiegebied: 2SBS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080130
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500

Onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad
 n.v.t.

Retributie voor administratieve prestaties

(opzoekingen bevolkingsregisters en registers burgerlijke stand)
49.600,00 EUR

budgetplaats: 5318600000
budgetpositie: 7006001
functiegebied: 2SBS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080130
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500

Onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad
n.v.t.

Retributie voor administratieve prestaties

(het voltrekken van huwelijken)
226.374,00 EUR

budgetplaats: 5318600000
budgetpositie: 7006026
functiegebied: 2SBS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN 
begrotingsprogramma: 2SA080130
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500

Onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad
n.v.t.

Retributie voor administratieve prestaties

(voornaamswijzigingen)
37.400,00 EUR

budgetplaats: 5318600000
budgetpositie: 7006027
functiegebied: 2SBS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080130
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500

Onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad 
n.v.t.