Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020103191 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Hen met als adres Turnovatoren 16 bus 1 te 2300 Turnhout |
Gegevens van de exploitant: | NV Hen (0731897563) met als adres Turnovatoren 16 bus 1 te 2300 Turnhout |
Ligging van het project: | Jan Blomstraat 4 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 3 sectie C nr. 2056C |
Inrichtingsnummer: | 20200602-0075 (KFC_Antwerpen) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen naar en exploiteren van een fastfoodrestaurant |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/07/2015: vergunning (20151215) voor het plaatsen van verlichte zaakgebonden reclame vlak op de gevel;
- 13/07/2012: vergunning (20123858) voor het plaatsen van warmtestralers onder de vergunde zonnetent boven een vergund terras;
- 03/02/2012: vergunning (20116444) voor het plaatsen van een zonnewering en het plaatsen van een valbeveiliging aan de ramen van de verdieping;
- 12/08/2011: vergunning (20113169) voor het verbouwen van een handelszaak;
- 06/05/2011: weigering (20111226) voor het intern wijzigen van een handelszaak;
- 09/07/2010: vergunning (20103064) voor het verbouwen van een handelszaak;
- 17/12/2004: vergunning (197#20040086) voor het verbouwen van handelszaken;
- 09/04/1992: vergunning (86#910896) voor de verbouwing van een winkelhuis tot restaurant.
Vergunde/vergund geachte toestand
- gebouw ingericht als reca met bovenliggende (conciërge)woning op de tweede verdieping. De woon- en recafunctie zijn intern met elkaar verbonden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 4186) van een breedhuis met traditionele kern als bouwkundig erfgoed;
- volledige pand ingericht als reca;
- 2de verdieping omgevormd van woning naar magazijn;
- doorgevoerde interne constructieve werken;
- ter hoogte van de eerste en tweede verdieping werden dakterrassen ingericht;
- bouwvolume en gevelafwerking conform vergunde toestand.
Gewenste toestand
- functie ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand: gebouw ingericht als reca met bovenliggende (conciërge)woning op de tweede verdieping;
- deuropening op het gelijkvloers wijzigt van een enkele naar een dubbele deur;
- dakterrassen ter hoogte van de eerste en tweede verdieping worden terug omgevormd tot plat dak;
- bouwvolume conform vergunde toestand;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van terras op het gelijkvloers;
- wijzigen van de toegang;
- aanpassen van de gevelreclame aan de naam van de nieuwe zaak;
- doorvoeren van interne constructieve werken (gedeeltelijke regularisatie);
- aanpassen van de verticale circulatie.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Betreft de exploitatie van een horecazaak voorzien van een verkooppunt voor eetwaren, de opslag van gevaarlijke gassen - en vloeistoffen én het in bedrijf stellen van koelinstallaties.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 38 kW |
17.1.2.2.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot 3.000 liter; | 196 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 75 liter |
45.4.d) | verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte. | 1 verkooppunt |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 september 2020 | 19 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 14 september 2020 | 21 oktober 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het herinrichten van een bestaand vergund recapand met conciergewoning in de historische binnenstad. Volgens het RUP Binnenstad is het pand gelegen in een zone voor wonen met overdruk reca. De aanvraag is functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik
Het volume van het gebouw wordt niet gewijzigd. De aanvrager wenst het open horecaterras met windschermen op het openbaar domein te regulariseren. Dit valt niet onder deze omgevingsvergunning, maar moet afzonderlijk worden aangevraagd via https://www.ondernemeninantwerpen.be/terrastoelating.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Bovendien is het pand gelegen in het zicht van de kathedraal. Voor de aangrenzende panden gelden er bijzondere eisen van welstand.
Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode van 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied, de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode van 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Er werd geen informatie toegevoegd aan het dossier met betrekking tot de interne historische structuur.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Men wenst interne aanpassingen door te voeren. Tijdens voorbesprekingen werd er gevraagd naar een fotoreportage van het interieur aangezien het op basis van de plannen niet duidelijk is of er werd voldaan aan de voorwaarden opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning uit 2011.
Bij de aanvraag werd geen informatie toegevoegd waaruit dit af te leiden valt. We gaan dan ook uit van de plannen zoals ze nu voorliggen waarbij niet aan deze voorwaarden voldaan werd.
Aangezien de impact van het voorstel op het nog aanwezige interieur en de erfgoedwaarde ervan niet kan beoordeeld worden, zullen deze werken worden uitgesloten uit de vergunning. De aanvrager is immers verplicht conform artikel 5.2 van de bouwcode deze informatie aan te leveren.
Men wenst ook publiciteit aan te vragen. Het betreft het plaatsen van losse rode onverlichte letters. De bestaande zonnetent blijft behouden. Het logo (KFC) heeft een hoogte van 67,5 cm, de overige letters zijn 45 cm hoog. Een gangbare hoogte van losse letters in een historische context bedraagt 40 cm. Als voorwaarde zal dan ook opgelegd worden de hoogte van de letters te beperken tot 45 cm zodat het geheel geen afbreuk doet aan de erfgoedwaarde van de gevel en de waardevolle omgeving.”
Uit de plannen valt niet af te leiden dat er binnen structurele ingrepen plaatsvinden die de erfgoedwaarde van het interieur zouden aantasten. De werken beperken zich tot het verwijderen van de liften, het vernieuwen van de steektrap in de verbruiksruimte en de inrichting van het sanitair. Om hierover definitief uitsluitsel te geven wordt aan de aanvrager opgelegd om voor aanvang van de werken contact op te nemen met de dienst Monumentenzorg.
De letters 'KFC' en ‘Restaurant’ zijn gesitueerd op een gedeelte van de gevel waardoor ze afbreuk doen aan het uitzicht en de erfgoedwaarde van de gevel en de waardevolle omgeving. Daarom wordt voorgesteld om ze op het massieve geveldeel tussen de ramen op de tweede verdieping te plaatsen zoals in rood aangepast op het gevelplan van de nieuwe toestand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Er worden enkele kleine afwijkingen op de verordening inzake toegankelijkheid vastgesteld. Het toilet op het gelijkvloers is 5 cm te smal (1,65 m i.p.v. 1,70 m) en er is niet overal een vrije en vlakke draairuimte van 1,50 m. Het betreft echter een bestaand erfgoedpand en zowel de verbruikszaal als het toilet op het gelijkvloers zijn in de mate van het mogelijke rolstoeltoegankelijk. Deze kleine afwijkingen zijn dan ook aanvaardbaar.
In de kelder wordt een ‘administratieve ruimte’ aangeduid in de oude liftkoker van 3,63 m². Uit de inrichting van deze ruimte blijkt dit eerder een berg- en washok te zijn. Deze ruimte kan in geen geval een kantoor of verblijfsruimte zijn.
Volgende voorwaarden worden opgelegd om te voldoen aan artikels 35 (afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen) en 44 (vetafscheiders en olieafscheiders) van de bouwcode:
- alle rookkanalen moeten tot boven de kroonlijst van het gebouw in de open lucht uitmonden op minimum 60 cm afstand van aangrenzende gevels, ramen en verluchtingsroosters;
- het afvalwater moet via een vetafscheider geloosd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. voor aanvang van de werken moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke dienst Monumentenzorg in verband met mogelijke wijzigingen aan erfgoedelementen in het interieur;
3. de letters ‘KFC’ en ‘Restaurant’ moeten worden voorzien zoals op het in rood aangepaste plan BA_KFC_G_N_1-nieuwe toestand voorgevel_IN ROOD.pdf;
4. alle rookkanalen moeten tot boven de kroonlijst van het gebouw in de open lucht uitmonden op minimum 60 cm afstand van aangrenzende gevels, ramen en verluchtingsroosters conform artikel 35 van de bouwcode;
5. het afvalwater moet via een vetafscheider geloosd worden conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
6. de administratieve ruimte in de kelder mag geen kantoor of verblijfsruimte zijn.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 38 kW |
17.1.2.2.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot 3.000 liter; | 196 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 75 liter |
45.4.d) | verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte. | 1 verkooppunt |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 14 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 november 2020 |
Verslag GOA | 23 oktober 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. voor aanvang van de werken moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke dienst Monumentenzorg in verband met mogelijke wijzigingen aan erfgoedelementen in het interieur;
3. de letters ‘KFC’ en ‘Restaurant’ moeten worden voorzien zoals op het in rood aangepaste plan BA_KFC_G_N_1-nieuwe toestand voorgevel_IN ROOD.pdf;
4. alle rookkanalen moeten tot boven de kroonlijst van het gebouw in de open lucht uitmonden op minimum 60 cm afstand van aangrenzende gevels, ramen en verluchtingsroosters conform artikel 35 van de bouwcode;
5. het afvalwater moet via een vetafscheider geloosd worden conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
6. de administratieve ruimte in de kelder mag geen kantoor of verblijfsruimte zijn.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 38 kW |
17.1.2.2.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot 3.000 liter; | 196 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 75 liter |
45.4.d) | verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte. | 1 verkooppunt |
Het college beslist dat de vergunning geldig is voor onbepaalde duur.