Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020108987 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Brederodestraat 174-176 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 11 sectie L nrs. 3842R en 3842T |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | opsplitsen van de handelsfunctie (huisnummers 174-176) op de gelijkvloerse verdieping naar twee handelsruimtes |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/03/2018: voorwaardelijke vergunning (20173202) voor het verbouwen van 2 panden naar een pand met winkelruimte en 6 appartementen.
Vergunde toestand
- meergezinswoning met 6 woonentiteiten, op de gelijkvloerse verdieping een handelsfunctie (huisnummers 174-176);
- de woonentiteiten zijn enkel toegankelijk via de Motignystraat 176 en zijn met elkaar verbonden door middel van de verticale circulatie;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Brederodestraat 174-176 :
Montignystraat 174-176:
Huidige toestand
Gewenste toestand
- handelsruimte opgesplitst in twee handelsruimtes;
- bouwvolume: uitgevoerd conform vergunning 20173202;
- gevelafwerking: uitgevoerd conform vergunning 20173202.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigingen ten opzichte van de voorwaardelijke vergunning (20173202):
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 16 september 2020 | 20 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 15 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 15 september 2020 | 28 september 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 15 september 2020 | 22 september 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 15 september 2020 | 21 oktober 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes. De nieuwe handelsruimte dient via de toegangsdeur integraal toegankelijk te worden aangelegd met een maximaal niveau verschil van 2cm tussen binnen- en buitenruimte of een helling.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het uitvoeren van wijzigingen op de verleende vergunning 20173202. De gelijkvloerse handelsruimte aan de Brederodestraat wordt opgedeeld in twee zelfstandige handelsruimtes. Aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing werd advies gevraagd.
Zij gaven gunstig advies aangezien het pand gelegen is buiten de afgebakende kernwinkelgebieden. De bestaande handelszaken kunnen in deze gebieden behouden blijven. Er is geen sprake van uitbreiding, enkel van een opdeling.
Het bovenvermelde gunstige advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden geen wijzigingen aangevraagd die het bouwvolume beïnvloeden. Dit dient conform de vergunning 20173202 te worden uitgevoerd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied en opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd.
Deze dienst heeft vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar op de aangevraagde handelingen, werken en wijzigingen. De panden in de Brederodestraat behouden immers hun beeldbepalend karakter. Het volume blijft behouden, de schaal wordt niet overschreden en de korrel blijft gerespecteerd. De restauratie van de panden in de Brederodestraat en de heropwaardering van de beeldbepalende buitenschil zijn een absolute meerwaarde. Wat betreft de materialen en architectuur blijven de voorwaarden opgelegd in de eerder verleende vergunning gehandhaafd, namelijk:
- de gevel, inclusief de kroonlijst, in een uniforme witte kleur (RAL 9003) te schilderen;
- de gladde afwerkingslaag van de gevel behouden en niet overschilderen met een structuurverf;
- het smeedijzer van het balkon moet in een zwarte kleur geschilderd worden;
- de winkelpuien te restaureren en in een kenmerkende kleur te schilderen;
- het buitenschrijnwerk vernieuwen naar oorspronkelijk model: houten geprofileerde T-ramen met een diamantkop op de kubusvergaring.
Dit advies wordt vanuit ruimtelijk oogpunt bijgetreden. De voorwaarden van monumentenzorg worden opnieuw opgenomen in deze vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In een voorgaande aanvraag werd opgemerkt dat de dakvlakvensters in de daklaag vrij hoog gepositioneerd zijn. Om voldoende uitzicht vanaf deze ruimten mogelijk te maken wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de dakvensters lager te plaatsen.
Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De bestaande handelsruimte op het gelijkvloers wordt opgesplitst in 2 aparte handelsruimtes. Het gaat niet om een functiewijziging of uitbreiding dus de parkeerparagraaf is niet van toepassing.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsenberging
De fietsenberging, voorzien voor 12 fietsen, wordt ontsloten langs de Montignystraat. In vorige aanvraag werd reeds opgelegd om achter elke fietsstalplaats 1,70 meter te voorzien. Dit werd nog niet aangepast op de plannen. Deze voorwaarde wordt dan ook opnieuw opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de vensters in de voorgevel van de Brederodestraat worden ingevuld met houten geprofileerde T-ramen met een diamantkop op de kubusvergaring conform detailtekening stedelijke dienst monumentenzorg;
3. de gevel inclusief de kroonlijst wordt wit (RAL 9003) geschilderd (m.u.v. de blauwe hardstenen onderdelen). Een structuurverf is niet toegestaan;
4. de smeedijzeren balkons zwart te schilderen;
5. de dakvlakramen in de schuine daken lager te positioneren in functie van uitzicht;
6. in de fietsenberging voldoende ruimte achter de fietsstalplaatsen (minimum 1,70 meter) te voorzien;
7. de nieuwe handelsruimte dient via de toegangsdeur integraal toegankelijk te worden aangelegd met een maximaal niveau verschil van 2cm tussen binnen- en buitenruimte of een helling.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 november 2020 |
Verslag GOA | 30 oktober 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de vensters in de voorgevel van de Brederodestraat worden ingevuld met houten geprofileerde T-ramen met een diamantkop op de kubusvergaring conform detailtekening stedelijke dienst monumentenzorg;
3. de gevel inclusief de kroonlijst wordt wit (RAL 9003) geschilderd (m.u.v. de blauwe hardstenen onderdelen). Een structuurverf is niet toegestaan;
4. de smeedijzeren balkons zwart te schilderen;
5. de dakvlakramen in de schuine daken lager te positioneren in functie van uitzicht;
6. in de fietsenberging voldoende ruimte achter de fietsstalplaatsen (minimum 1,70 meter) te voorzien;
7. de nieuwe handelsruimte dient via de toegangsdeur integraal toegankelijk te worden aangelegd met een maximaal niveau verschil van 2cm tussen binnen- en buitenruimte of een helling.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.