Terug
Gepubliceerd op 09/11/2020

2020_CBS_09156 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114662. Sint-Thomasstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/11/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09156 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114662. Sint-Thomasstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_09156 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114662. Sint-Thomasstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020114662

Gegevens van de aanvrager:

BVBA ADEL YAHIA CONSULT met als adres Veldkantvoetweg 84 te 2540 Hove

Ligging van het project:

Sint-Thomasstraat 6 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1383V

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de wijzigingen aan een studentenhuis

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/8/2017: vergunning (20171226) voor regulariseren en verbouwen van studentenkamers.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          kamergebouw, studentenhuisvesting:

  • telkens 3 studentenkamers op de eerste, tweede en derde verdieping;
  • fietsenberging, leefruimte, keuken, badkamer en 2 toiletten op de gelijkvloerse verdieping;

-          3 bouwlagen onder mansardedak;

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering;
  • donkergrijs houten schrijnwerk;
  • mansardedak in donkere leien.

Huidige toestand

-          fietsenberging aan de straatkant;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse plint: natuursteen overschilderd in grijs en grijze bepleistering erboven;
  • witte bepleistering op verdieping 1 en 2.

Gewenste toestand

-          leefruimte aan de straatkant;

-          elke studentenkamer beschikt over een douche en wastafel;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse plint: natuursteen overschilderd in grijs en grijze bepleistering erboven;
  • witte bepleistering op verdieping 1 en 2;
  • 9 brievenbussen in de voordeur.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de wijzigingen aan een studentenhuis.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 september 2020

23 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 september 2020

6 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 


Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    de natuurstenen plint werd overschilderd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het regulariseren van wijzigingen aan een studentenhuis. Pand nummer 6 maakt deel uit van twee tesamen gebouwde panden met huisnummers 6 en 8. In totaal werden in deze panden 18 studentenkamers voorzien die gekend zijn van voor 2008. In pand nummer 6 zijn er in totaal 9 studentenkamers verspreid op 3 verdiepingen. Het gelijkvloers omvat gemeenschappelijke ruimtes zoals een keuken en een fietsenstalling.

 

Het pand bevindt zich in een straat waar voornamelijk woningen in gevestigd zijn met sporadisch een studentenwoning. De functie van het pand wijzigt niet in de voorliggende aanvraag, waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume wordt niet gewijzigd tegenover de laatst vergunde toestand. De aanvraag omvat wel enkele interne wijzigingen. Deze wijzigingen zijn vanuit het standpunt schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Tegenover de laatst vergunde toestand werd de voorgevel gewijzigd door een brievenbus in de toegangsdeur toe te voegen en de natuurstenen gevelplint te overschilderen in een grijze kleur. Het is niet toegelaten om natuurstenen plinten te overschilderen omdat dit de architecturale waarde van het materiaal en het pand aantast. In voorwaarde wordt bijgevolg opgelegd om de natuurstenen plint aan de voorgevel te vrijwaren van verf (artikel 11 van de bouwcode).

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Doordat de afvalberging in de kelder wordt voorzien van verluchting wordt voldaan aan de opgelegde voorwaarde in de voorgaande vergunning (20171226).

 

Verder werd in de voorgaande vergunning (20171226) in voorwaarde opgelegd om de kamers vooraan in te richten als levendige plint/ ruimte en de fietsen te voorzien in de huidige leefruimte (kamer achter de voorkamer met zicht op koer). De voorliggende aanvraag heeft de opgelegde voorwaarde verwerkt. Hierdoor is voldaan aan artikel 12 door in een levendige plint te voorzien.

 

De studentenkamers 3, 6 en 9 op de 1ste, de 2de en de 3de verdieping voldoen niet aan de wooncode. De badkamer bij bovengenoemde kamers is afgesloten van de woonfunctie met een deur, waardoor de badkamer niet kan worden gerekend als woonfunctie en bijgevolg niet wordt meegeteld in de totale noodzakelijk oppervlakte. Daardoor zijn de bovengenoemde kamers slechts 9 m² groot en zijn ze strijdig met de wooncode. Deze inrichting werd in de voorgaande vergunning vergund, maar de wooncode werkt met terugwerkende kracht, waardoor de kamers dienen te voldoen aan de minimale oppervlakte van de wooncode (12 m²). Om de voldoen aan de wooncode dient de deur tussen badkamer en kamer verwijderd te worden en de opening minimaal 150 cm breed gemaakt te worden. Door deze ingreep kan de woonfunctie voldoende groot gemaakt worden. Dit wordt bijgevolg in voorwaarden opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de natuurstenen plint van de voorgevel niet overschilderen, conform artikel 11 van de bouwcode;

3.      voor kamer 3, 6 en 9 dient de deur tussen de badkamer en kamer te worden verwijderd en de opening minimaal 150 cm breed gemaakt te worden, conform de wooncode;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 september 2020

Volledig en ontvankelijk

24 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 november 2020

Verslag GOA

2 november 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de natuurstenen plint van de voorgevel niet overschilderen, conform artikel 11 van de bouwcode;

3.      voor kamer 3, 6 en 9 dient de deur tussen de badkamer en kamer te worden verwijderd en de opening minimaal 150 cm breed gemaakt te worden, conform de wooncode;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.