Het programma voor de editie 2020 - 2021 ziet er als volgt uit:
1. BASIS SCENARIO : sowieso gepland
Aankleding en sfeerelementen | Locaties |
Eindejaarsverlichting | Op de via-Sinjoor as en de site van Winter in Antwerpen |
Uitlichting Brabo, Q. Matsijsput | Grote Markt en Handschoenmarkt |
Kerstbomen | Op de via-Sinjoor as en de site van Winter in Antwerpen |
Sfeermuziek | Op de sites waar de bezoekers komen |
Singing Christmas Tree en kerststal | Handschoenmarkt |
Verlichting kiosk | Groenplaats |
Nieuwjaarsgeschenk stadsbestuur | Aangepast aan coronamaatregelen |
2. UITBREIDING
Onderstaande initiatieven worden ingepland, maar bij een verslechterde toestand kunnen deze geannuleerd worden. We volgen daar de scenario’s van de horeca en de middenstand. Er kan in nauw overleg met de veiligheidsdiensten een keuze gemaakt worden uit onderstaande activiteiten en/of opstellingen.
Aankleding en sfeerelementen | Locaties |
Reuzenrad | Naast Wandelbrug |
Winterfoor | Jordaenskaai |
Mobiliteit
Parkeer- en verkeersvrij
Taxiplaatsen
Van 23 november 2020 tot en met 3 januari 2021 vervallen de normale taxiplaatsen op de site van Winter in Antwerpen. Ze verhuizen naar de Ernest van Dijckkaai.
Veiligheid en gezondheid
Veiligheid en gezondheid nemen een bijzondere plaats in tijdens deze editie van Winter in Antwerpen. De bedrijfseenheid Stadsbeheer heeft maximaal geprobeerd om Winter in Antwerpen aan te passen aan de huidige regelgevingen. We worden vandaag echter geconfronteerd met continue veranderende omstandigheden. De meeste onderdelen van het evenement kunnen overeind blijven tijdens een eventuele lockdown, sommige zaken zullen toch gestopt moeten worden. Alles is zo uitgewerkt dat er kan ingespeeld worden op de wisselende maatregelen.
Zoals elk jaar is er ook een veiligheidscoördinator aangesteld, met de nodige ervaring op vlak van corona, om dit dossier nauw op te volgen en te begeleiden.
Op 30 oktober 2020 (jaarnummer 9091) keurde het college van burgemeester en schepenen de organisatie van Winter in Antwerpen 2020-2021, volgens aangepaste corona proof versie, goed.
Winter in Antwerpen zal plaatsvinden van maandag 7 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021. Omdat het geen evenement is zoals de voorbije jaren, gaan we pas echt van start na Sinterklaas. Het concept is aangepast en geënt op COVID-19.
Winter in Antwerpen is dit jaar, omwille van het coronavirus COVID-19, geen klassiek evenement meer. Het gaat hier vooral om een sfeervolle aankleding van de stad, met verschillende niveaus van activering. De toelating betreft dan ook geen evenemententoelating, maar gaat meer over de inname openbaar domein.
De Antwerpenaar of bezoeker kan doorheen de binnenstad wandelen en genieten van een gezellige omkadering, die een lichtpunt vormt in de donkere winterdagen.
Mits de omliggende handel en horeca op de hoogte wordt gebracht en dat zicht en toegang naar de handelszaken niet belemmerd wordt.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Ook de maatregelen, genomen door hogere overheden, die de verspreiding van het coronavirus tegengaan, zoals beschreven in de geldende Ministeriële Besluiten, politieverordeningen en protocols, zijn van toepassing. De organisator ziet er op toe dat deze nageleefd worden tijdens het evenement (van opbouw tot afbouw) zoals de maatregelen op dat moment gelden.
CRUISETERMINAL:
STEENPLEIN:
GROTE MARKT:
GROENPLAATS:
Specifieke voorwaarden voor de hangar van stadskaai 21 tgo de cruiseterminal
14. De Havenkapitein is op de hoogte van het evenement. 15. Het is verboden te parkeren op de hellingen van de cruiseterminal.
16. Specifieke voorwaarde in verband met de aansprakelijkheid voor het gebruik van de hangar aan kaai 21: De concessiehouder zal zich voor de volledige duur van het gebruik en de ingenomen oppervlakte verzekeren voor zijn huurdersaansprakelijkheid krachtens art. 1732, 1733 en 1735 en art. 1382 tot en met 1386 bis van het burgerlijk wetboek in geval van brand, waterschade, ontploffing, enz. Hij zal zich ook verzekeren tegen verhaal van buren (art. 544 burgerlijk wetboek). Waardebepaling van de hangar voor het afsluiten van de verzekering: Ernest van Dijckkaai: Open hangar: gekend als beschermd monument: 1.178,00 euro/m² (incl. btw, incl. erelonen
Het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het maximum geproduceerde geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.
Gunstig met standaardvoorwaarden.
Gunstig mits standaardvoorwaarden.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.).
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Gunstig onder voorbehoud, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Ook de maatregelen, genomen door hogere overheden, die de verspreiding van het coronavirus tegengaan, zoals beschreven in de geldende Ministeriële Besluiten, politieverordeningen en protocols, zijn van toepassing. De organisator ziet er op toe dat deze nageleefd worden tijdens het evenement (van opbouw tot afbouw) zoals de maatregelen op dat moment gelden.
Gunstig met voorwaarden.
STEENPLEIN:
CRUISETERMINAL:
Specifieke voorwaarde in verband met de aansprakelijkheid voor het gebruik van de hangar aan kaai 21:
De concessiehouder zal zich voor de volledige duur van het gebruik en de ingenomen oppervlakte verzekeren voor zijn huurdersaansprakelijkheid krachtens art. 1732, 1733 en 1735 en art. 1382 tot en met 1386 bis van het burgerlijk wetboek in geval van brand, waterschade, ontploffing, enz. Hij zal zich ook verzekeren tegen verhaal van buren (art. 544 burgerlijk wetboek).
Gunstig met voorwaarden.
Het gemiddelde geluidsniveau(gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximaal geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
Advies ontbreekt nog. De organisatie zal zich sowieso schikken naar de opgelegde voorwaarden.
Politie neemt geen maatregelen aan de Cruiseterminal. Er zal geen parkeerverbod geplaatst worden.
Gunstig mits standaardvoorwaarden.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.).
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Winter in Antwerpen 2020 - 2021, zoals hierboven beschreven, goed.
Het college keurt goed dat er een sampling en flyerverbod is op de site van Winter in Antwerpen (site omschreven in het gebruikersreglement).
Het college keurt goed dat het Steenplein door de politie parkeer- en verkeersvrij wordt gemaakt tijdens Winter in Antwerpen (inclusief opbouw en afbraak).
Het college keurt goed dat de bestaande taxistandplaatsen aan het Steenplein tijdens Winter in Antwerpen tijdelijk worden opgeheven en worden verplaatst naar de Ernest van Dijckkaai.