Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_CBS_04695 - District Antwerpen.Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties - Aanpassing verkeerssignalisatie. Kennisgeving - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04695 - District Antwerpen.Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties - Aanpassing verkeerssignalisatie. Kennisgeving - Goedkeuring 2020_CBS_04695 - District Antwerpen.Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties - Aanpassing verkeerssignalisatie. Kennisgeving - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

Clean Power for Taxis, een project van Bond Beter Leefmilieu en de taxifederatie GTL, begeleidt gemeenten en hun taxiondernemingen bij de overstap naar een zero-emissietaxivloot. Taxi’s zijn de ideale nichevloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten: ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers, hebben een onmiddellijke impact op de luchtkwaliteit en bij elke taxirit kan de taxichauffeur als ambassadeur zijn klanten de voordelen van elektrisch rijden laten ervaren. 

De stad Antwerpen wil dat tegen 1 januari 2025 alle taxi’s alternatief aangedreven zijn: elektrisch, brandstofcel, waterstof, plug-in-hybride en CNG. De stad Antwerpen wil elektrische taxi’s dan ook faciliteren door hen op interessante locaties in staat te stellen om snel en efficiënt op te laden. Op deze manier verliezen ze geen extra tijd in vergelijking met taxi’s op fossiele brandstoffen. Taxi's zorgen ervoor dat er een gegarandeerde rit is, ook al rijdt er geen openbaar vervoer meer en vormen zo een extra overstapmogelijkheid voor de first en/of last mile aan die belangrijke knooppunten.

Om die redenen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) voor om op volgende locaties snelladers in te richten:

District Antwerpen

Voor elektrische taxi’s:

  • Rooseveltplaats ter hoogte van de parkeerplaatsen voor taxi's.

Voor elektrische voertuigen:

  • Karel Oomsstraat 47B;
  • Napelsstraat 114;
  • Bouwmeestersstraat 18.
Volgende wijziging is noodzakelijk ten opzichte van het collegebesluit van 7 februari 2020 (jaarnummer 1287). De locatie Britselei 38-40 wordt vervangen door Britselei 49-51, gezien de monumentale waarde van het gerechtsgebouw en de ruimtelijke impact die de snellader uitoefent om zijn omgeving.
 
In overleg met Fluvius, Blue Corner NV en de verschillende stadsdiensten wordt er nog gezocht naar één bijkomende (strategische) locatie voor het plaatsen van een snellader. Deze locatie zal op een later moment ter goedkeuring voorgelegd worden.

De oplaadpalen worden door de concessiehouder 'Blue Corner NV' geëxploiteerd en beschikken over twee laadpunten. Er worden per oplaadpaal steeds twee parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen of voor elektrische taxi’s.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van oplaadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden” en in resolutie 46 dat het stadsbestuur wil zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor elektrische taxi’s.
 
De Europese richtlijn ‘Clean Power For Transport’ van 22 oktober 2014 legt de lidstaten op om nationale beleidskaders te maken voor de marktontwikkeling van milieuvriendelijke energie/brandstoffen voor voertuigen en de bijhorende infrastructuur. De Vlaamse regering maakte naar aanleiding van deze richtlijn op 18 december 2015 een Vlaams actieplan op om haar ambities met betrekking tot milieuvriendelijke voertuigen op korte termijn te realiseren. Dit actieplan bevat, naast fiscale stimuli, onder meer de doelstelling om tegen 2020 5.000 publiek toegankelijke laadpunten voor elektrische wagens te installeren in Vlaanderen. 
 
Op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) keurde het college het fietsbeleidsplan en fietsactieplan stad Antwerpen 2015-2019 'Antwerpen fietsstad, fietsen in eerste klasse', goed. In dit plan gaat de stad Antwerpen uit van het belang van knooppunten tussen verschillende vervoersnetwerken, zowel op bovenlokaal niveau (bijvoorbeeld Park and Rides net buiten de stad, het HST-station, enzovoort), als op het niveau van het stadsnetwerk (bijvoorbeeld andere treinstations, tramhaltes, enzovoort). Op zulke multimodale knooppunten komen wegen en straten, fietsroutes, tram- en buslijnen en treinverbindingen samen. Knooppunten zijn er dus in alle netwerken en op verschillende niveaus. Het is belangrijk om deze verder uit te bouwen.
 
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen. 
Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.
Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (GAPA, thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'.
Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). Volgens de bepalingen van de concessieovereenkomst dienen de aanvragen die tijdens de plaatsingstermijn c.q. het plaatsingsonderdeel binnenkomen, behandeld te worden door de concessiehouder, waarbij de plaatsing van het laadpunt ook buiten de plaatsingstermijn kan plaatsvinden.
 
De autodeelsector en taxisector zijn tevens vragende partij om snelladers (DC-charger met twee voorbehouden plaatsen) op strategische locaties te voorzien.
 
Het college keurde op 7 februari 2020 (jaarnummer 1287) de proefopstelling goed met betrekking tot vijf locaties voor snelladers op multimodale knooppunten en strategische locaties. Dat besluit kondigde een tweede fase aan met vier bijkomende strategische locaties. Aangezien de locatie Desguinlei / Generaal Lemanstraat niet kon worden voorzien met een snellader wegens het ontbreken van aansluitingsmogelijkheden, dient ook daarvoor een alternatief gezocht te worden. Het gaat het in totaal dus om vijf bijkomende locaties, waarvan er vier worden voorgesteld binnen dit besluit.
 
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt nu vier bijkomende locaties voor en twee wijzigingen van eerder goedgekeurde locaties.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 11 mei 2020 (jaarnummer 297) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010203 - Multimodale knooppunten en netwerken
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het  college neemt kennis van het besluit om op onderstaande locatie geen snellader in te richten:
  • Britselei 38-40.

Artikel 2

Het  college keurt het proefproject goed om op onderstaande multimodale knooppunten en strategische locaties snelladers in te richten:

  • Rooseveltplaats ter hoogte van de parkeerplaatsen voor taxi's;
  • Britselei 49-51;
  • Karel Oomsstraat 47B;
  • Napelsstraat 114;
  • Bouwmeestersstraat 18.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200323_Plan_Bouwmeestersstraat.pdf
  • 20200323_Plan_Karel Oomsstraat.pdf
  • 20200323_Plan_Napelsstraat.pdf
  • 20200323_Plan_Britselei.pdf
  • 20200402_Plan_Franklin Rooseveltplaats.pdf