Clean Power for Taxis, een project van Bond Beter Leefmilieu en de taxifederatie GTL, begeleidt gemeenten en hun taxiondernemingen bij de overstap naar een zero-emissietaxivloot. Taxi’s zijn de ideale nichevloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten: ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers, hebben een onmiddellijke impact op de luchtkwaliteit en bij elke taxirit kan de taxichauffeur als ambassadeur zijn klanten de voordelen van elektrisch rijden laten ervaren.
De stad Antwerpen wil dat tegen 1 januari 2025 alle taxi’s alternatief aangedreven zijn: elektrisch, brandstofcel, waterstof, plug-in-hybride en CNG. De stad Antwerpen wil elektrische taxi’s dan ook faciliteren door hen op interessante locaties in staat te stellen om snel en efficiënt op te laden. Op deze manier verliezen ze geen extra tijd in vergelijking met taxi’s op fossiele brandstoffen. Taxi's zorgen ervoor dat er een gegarandeerde rit is, ook al rijdt er geen openbaar vervoer meer en vormen zo een extra overstapmogelijkheid voor de first en/of last mile aan die belangrijke knooppunten.
Om die redenen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) voor om op volgende locaties snelladers in te richten:
District Antwerpen
Voor elektrische taxi’s:
Voor elektrische voertuigen:
De oplaadpalen worden door de concessiehouder 'Blue Corner NV' geëxploiteerd en beschikken over twee laadpunten. Er worden per oplaadpaal steeds twee parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen of voor elektrische taxi’s.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt het proefproject goed om op onderstaande multimodale knooppunten en strategische locaties snelladers in te richten: