Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04682 - Sociale Interventie. Drugbeleid - Samenwerking uitvoerders. Addendum bij afsprakennota en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04682 - Sociale Interventie. Drugbeleid - Samenwerking uitvoerders. Addendum bij afsprakennota en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring 2020_CBS_04682 - Sociale Interventie. Drugbeleid - Samenwerking uitvoerders. Addendum bij afsprakennota en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Conform het algemeen reglement op de toelagen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2006 (jaarnummer 2730), beslist het college over de toekenning van een toelage.

Argumentatie

Uit de evaluatie van het proefproject blijkt dat de geleverde inspanningen - in kaart brengen van stakeholders, aanwerven en vormen van personeel, ontwikkelen en implementeren van gepast aanbod deskundigheidsbevordering - vandaag slechts beperkt gevaloriseerd zijn. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • Drugs(gebruik) is bij vele stakeholders een taboeonderwerp. Daardoor is drugpreventie een thema waarmee scholen, ouders, jeugdwerk, jongeren, enzovoort vaak schoorvoetend aan de slag willen gaan. Eraan werken wordt immers vaak beschouwd als toegeven dat er een probleem is met drugs(gebruik). Tijdens het project werd duidelijk dat het thema, om ingang te vinden, eerst “verpakt” of minstens behandeld moest worden samen met andere thema’s: vragen rond opvoeding (bijvoorbeeld naar ouders), vragen rond veiligheid (bijvoorbeeld naar scholen), vragen rond welzijn/opleiding/werk/vrije tijd, enzovoort (bijvoorbeeld naar jongeren). Dit betekende dat de ingezette partners veel overtuigingskracht en tijd nodig hadden om de stakeholders ertoe aan te zetten om rond het drugsthema te werken en dat zij zelf moesten schakelen van een drugsperspectief naar een breder welzijnsperspectief. Dit geldt zowel voor de drugpreventiewerkers, de jeugdwelzijnswerker als de sociaal adviseurs.
  • Bijkomend werd vastgesteld dat scholen, als zeer belangrijke stakeholders, naast weinig animo (confer supra) ook weinig tijd bleken te hebben om met het drugsthema aan de slag te gaan. Zelfs na intensieve gesprekken en voorstellen tot maatwerk hebben vandaag slechts twee van de zeven scholen voldoende tijd en interesse om met het thema aan de slag te gaan.
  • Vindplaatsgericht werken door outreachende jeugdwelzijnswerker gebeurde voornamelijk vanuit jeugdwerk (Jes). De functie van de medewerker was hierdoor onduidelijk voor hem zelf en voor de doelgroep. Door de jeugdwelzijnswerker onder te brengen bij CAW/JAC is zijn brugfunctie tussen jongeren en (drug)hulpverlening duidelijker.
  • Aanbod op locatie van vroeginterventie (VI) heeft voorlopig geen aantoonbare meerwaarde (weinig/geen vraag van stakeholders). De bekendmaking van het standaardaanbod van VI en van de mogelijkheid om aanbod verder op maat te schaven van de organisatie heeft wel tot grotere instroom geleid bij VI en drughulpverlening binnen CGG Vagga.
  • Naast druggebruik is drughandel zo mogelijk nog een delicater onderwerp om aan te snijden bij de stakeholders. Omtrent de aanpak van de inzet van jongeren in drugsnetwerken en het onderzoek naar drughandel gerelateerd risicogedrag werd nagenoeg geen resultaat geboekt. Meer afstemming en samenwerking met toezichts- en veiligheidspartners is hiervoor nodig.

Het proefproject heeft evenwel meer draagvlak gecreëerd om met verschillende partners en stakeholders in de wijk rond de gevoelige drugproblematiek samen te werken. Door de gezamenlijk geleverde inspanningen zien we dat stakeholders de drugproblematiek niet meer als onoverkomelijk beschouwen en dat ze professioneler met het thema (willen) omgaan. Het strekt dan ook tot aanbeveling om de opgebouwde netwerken, kennis en instrumenten verder aan te wenden om de beoogde resultaten te behalen en duurzaam te verankeren. Bij de voortzetting van het project worden volgende aandachtspunten in acht genomen:

  • Scholen zijn een belangrijke stakeholder en moeten verder gemotiveerd en ondersteund worden om beleidsmatig rond het drugsthema te werken.
  • Toezichts- en handhavingsdiensten (buurtregie, stadsmarinier, politie) meer inschakelen om veiligheidsproblematiek en -aanpak bij stakeholders beter bekend te maken.
  • Bestaande contacten/samenwerkingen met stakeholders onderhouden en andere stakeholders (vrijwillig jeugdwerk, buurtsport, jongerencoaches, Huizen van het Kind, Rixx, enzovoort) stimuleren om rond de problematiek te werken.
  • Rol van de outreachende jeugdwelzijnswerker als brug naar hulpverleningsaanbod benadrukken.
  • Aanbod van vroeginterventie blijvend bekendmaken bij stakeholders.
  • Sociaal adviseurs kunnen verder opgeleid worden om naast informeren en sensibiliseren ook te zorgen dat gerichte doorverwijzing naar hulpverlening mogelijk is.

Om de opgestarte samenwerkingsverbanden te verankeren en te verdiepen en om nieuwe samenwerkingsverbanden op te zetten wordt de looptijd van de afsprakennota met de uitvoerder verlengd tot 31 december 2020 en wordt een bijkomend budget van 70.000,00 EUR toegekend aan de uitvoerder.

Dit addendum heeft tot doel om enkele afspraken tussen de partijen, zoals verankerd in de afsprakennota, aan te passen.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het stedelijk reglement op de toelagen vastlegt. 

Aanleiding en context

De principes voor het uitbetalen van de toelagekredieten op exploitatie aan derden werden goedgekeurd door het college op 27 november 2015 (jaarnummer 9823).

Het college keurde op 14 december 2018 (jaarnummer 11199) de afsprakennota “Wijkgerichte aanpak druggerelateerd risicogedrag bij jongeren Deurne Noord” goed. Binnen dit kader werd een proefproject opgestart waarbij een wijkgerichte aanpak, die in Rotterdam succesvol is gebleken, wordt toegepast in Deurne-Noord. CGG Vagga werkt voor de uitvoering van dit project samen met CAW/JAC (outreachende zorg) en Vorming Plus Antwerpen (ouderondersteuning). De uitwerking van dit proefproject verloopt in samenwerking met Onderwijsnetwerk Antwerpen (ONA) met betrekking tot de inzet van jongeren in drugsnetwerken. De aanpak omvat volgende onderdelen:

  • Deskundigheidsbevordering met betrekking tot drugs en alcohol: opleiding aan intermediairen uit scholen en jeugdwerk. Het gaat om het herkennen – bespreekbaar maken – signaleren – doorverwijzen van risicogedrag.
  • Coaching secundaire scholen en jeugdwerk in Deurne–Noord bij ontwikkeling alcohol- en drugbeleid.
  • Outreachende professionele zorg/vroeghulp voor scholen en jeugdwerk: aanbod van individuele begeleidingsgesprekken in functie van screening, vroegdetectie, vroeginterventie en doorverwijzing van jonge en beginnend problematische druggebruikers.
  • Ouderondersteuning via het netwerk van sociale adviseurs.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2019 (jaarnummer 710) de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd een toelage van 70.000,00 EUR aan CGG Vagga voor de uitvoering van het project “Wijkgerichte aanpak druggerelateerd risicogedrag bij jongeren Deurne Noord” nominatief toegekend.

Algemene financiële opmerkingen

Indien het een uitgave op exploitatiebudget betreft, is de procedure voor het uitbetalen van toelagekredieten op het exploitatiebudget van toepassing.

Budgetplaats Uitvoerder - Project Bedrag

5402500000

CGG Vagga - Gebiedsgerichte aanpak druggerelateerd risicogedrag jongeren Deurne-Noord 70.000,00 EUR

De toelage zal enkel uitbetaald worden als er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0405 - De stad investeert in een coherent en geïntegreerd drugsbeleid
2HMS040501 - Drugpreventie en drughulpverlening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het addendum bij de afsprakennota 'Gebiedsgerichte aanpak druggerelateerd risicogedrag jongeren Deurne-Noord' met CGG Vagga waarin de afspraken en voorwaarden vervat zijn voor het bekomen van een toelage goed.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de volgende toelage goed:

  • 70.000,00 EUR aan CGG Vagga.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

CGG Vagga
Boomgaardstraat7
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer 0473.488.474

IBAN BE04 0013 4894 3331

project: Gebiedsgerichte aanpak druggerelateerd risicogedrag jongeren Deurne-Noord

70.000,00 EUR budgetplaats: 5402500000
budgetpositie: 6496800
functiegebied:2HMS040501A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA040985
budgetperiode: 2000
4505111099