Terug
Gepubliceerd op 03/06/2020

2020_CBS_04698 - District Antwerpen. Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04698 - District Antwerpen. Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2020_CBS_04698 - District Antwerpen. Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Potgieterstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De Potgieterstraat is gelegen in Antwerpen 2060, dicht bij de grens met Borgerhout. De straat ligt tussen het Groeningerplein en de Pothoekstraat – Lange Beeldekensstraat.

Planningscontext
De straat is gelegen binnen het RUP 2060.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Gebruik

Woonstraat van 3 - 4 bouwlagen met enkele kleinhandelszaken op de hoeken (bakker, kapper, wassalon, jeugdzorg, sleutelmaker).
Meer speelaanleidingen, zitgelegenheden en fietsenstalling.

  • Groen

18 Malus baccata ‘Street Parade’, aangeplant in 2015 in een verouderd en te klein plantvak.
3 Carpinus betulus ‘Frans Fontaine’ op het kruispunt met de Pothoekstraat.

  • Mobiliteit

Mobiliteitsplan: lokale woonstraat.
Langsparkeren aan beide zijden met één parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van huisnummer 44.
Enkelrichting naar Pothoekstraat, uitgezonderd fietsers.
Bus 30 (en 34) rijden drie maal per uur door de straat.

  • Techniek

Verouderde riolering, volgens het hemelwaterplan optimaal gemengd stelsel met bronmaatregelen, volgens het waterplan radicaal lokaal waarbij ingezet moet worden op het lokaal vertragen, vasthouden, hergebruiken en infiltreren van hemelwater.
Verouderde verlichting.

Algemene randvoorwaarden

  • speelaanleidingen en zitgelegenheid;
  • fietsenstalling;
  • ondergrondse ruimte voor de bomen;
  • infiltrerende en bufferende maatregelen voor water;
  • busroute;
  • snelheidsremmende maatregelen.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • zone 30;
  • snelheidsremmers in de straat;
  • voorrang van rechts;
  • gemengd verkeer;
  • langsparkeren waar mogelijk;
  • enkelrichting naar Pothoekstraat, uitgezonderd fietsers;
  • parkeerplaats voor mindervalides ter hoogte van huisnummer 44.

Ambitie

Een aantrekkelijke woonstraat creëren voor de bewoners en de buurt, jong en oud, voor alle weggebruikers, waar de snelheid gerespecteerd wordt en er ruimte is voor waterbuffering, waterinfiltratie en groen.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • Groen

De bestaande bomen blijven maximaal behouden en worden voorzien van extra ondergrondse ruimte. Er worden ook negen nieuwe bomen voorzien, voornamelijk op de hoeken en in het midden van de straat. Ze staan grotendeels per twee in open plantvakken, en ook op de hoeken is er ruimte voor vergroening.

  • Gebruik

Aan beide zijden worden voetpaden gerealiseerd die voldoen aan de minimale comfortmaat van 1,80-1,90m, waarbij twee voetgangers elkaar comfortabel en zonder hinder kunnen kruisen. Zitgelegenheden en speelaanleidingen worden vooral aan de zonnekant voorzien en sluiten aan bij de hoek en de voetpaduitstulping.

  • Mobiliteit

Er wordt snelheidsremming voorzien door verhoogde kruispunten en een rijbaankussen in het midden van de straat. Ook worden er fietsenstallingen voorzien en een zone voor waterinfiltratie en –buffering onder de parkeerstroken.

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 33 plaatsen in de bestaande toestand naar 29 plaatsen in de nieuwe toestand door aanpassing van de bochtstralen en een snelheidsremmer in het midden van de straat.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 21 bomen in de bestaande toestand naar 30 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Potgieterstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 24 februari 2020 ---
projectdefinitie en concept goedkeuring district Antwerpen 4 mei 2020 270

Het districtscollege van Antwerpen wenst de Potgieterstraat heraan te leggen omwille van de slechte staat van de riolering.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het districtscollege van Antwerpen keurde op 4 mei 2020 (jaarnummer 270) de projectdefinitie en het concept goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het budget voor dit project is voorzien op 2ANT010502A00000.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (24 februari 2020) voor de wegeniswerken in de Potgieterstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200224_verslag_COD_Potgieterstraat.pdf
  • 20200224_12179_PD_COD.pdf