Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04702 - District Merksem. De Lunden - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04702 - District Merksem. De Lunden - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_04702 - District Merksem. De Lunden - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het stilstand- en parkeerverbod langs de even zijde wordt uitgebreid van tegenover huisnummer 41 tot huisnummer 20  (artikel 2).
    Het bestaande verbod werd oorspronkelijk geplaatst voor het vrijwaren van de oprit voor de ambulance. De verderop gelegen toegangen tot het domein (garage en toegang brandweer) worden ook geblokkeerd. Daarom vraagt het WZC Melgeshof een uitbreiding om ook deze toegangen te vrijwaren. Deze vraag werd gunstig beoordeeld tijdens het laatste districtsoverleg openbaar domein van 23 januari 2020;
  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat wordt aangepast volgens de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' (artikel 1).
    De verkeersborden D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden) worden aangebracht.

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen. Deze maatregel wordt ingevoerd ter bevordering van de toegang van de hulpdiensten.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Lunden in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 maart 2018 (jaarnummer 2464);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Jan Palfijn'.

Het WZC Melgeshof, gelegen De Lunden 12, vraagt om het bestaande stilstand- en parkeerverbod voor de toegang naar de overdekte parkeerplaats voor ambulances, uit te breiden.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 17 februari 2020 Gunstig advies
districtsraad Merksem, advies van 23 april 2020 (jaarnummer 18) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor De Lunden in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 maart 2018 (jaarnummer 2464).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen