Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04705 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04705 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_04705 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de oversteekplaats ter hoogte van de Volkstuinlei wordt opgenomen in het reglement (artikel 9). De verkeerspolitie adviseerde deze proefopstelling gunstig en tijdens het districtsoverleg op 12 december 2019 werd beslist om deze proefopstelling te bestendigen;
  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden, in het gedeelte tussen het Kroonplein en het einde van de bebouwde kom, wordt aangepast (artikel 3).
    De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug, gereglementeerd (artikel 2);
  • de signalisatie van het fietspad, in het gedeelte tussen het einde van de bebouwde kom en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug, wordt gewijzigd (artikel 4).
    Dit gedeelte van de openbare weg wordt gebruikt door zowel fietsers als voetgangers. De ruimte is te gering om het verkeer van beide te scheiden. Daarom wordt de signalisatie D7 (fietspad) vervangen door D10 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers);
  • het gedeelte van de Laaglandlaan, gelegen tussen de Korte Bremstraat en het einde van de bebouwde kom, wordt opgenomen in de zone "Omgeving Jan Palfijn".
    De afbakening van deze zone 30 wordt gewijzigd en de signalisatie in de Laaglandlaan wordt aangepast.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.  

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Laaglandlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 juli 2017 (jaarnummer 6249);
  • is deels gelegen in de goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Fort van Merksem", "Omgeving Jan Palfijn" en "Merksem Heide".

Het college keurde op 10 mei 2019 (jaarnummer 3988) de proefopstelling in de Laaglandlaan goed. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de Speed pedelecs goed. De signalisatie op het fietspad wordt nu aangepast conform deze principenota.
Het district vraagt om ook het volgende aan te passen:

  • invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km/u, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;
  • aanpassen signalisatie fietspad, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;
  • het gedeelte van de Laaglandlaan, vanaf de Korte Bremstraat tot het einde van de bebouwde kom, wordt opgenomen in de zone 30 "Omgeving Jan Palfijn".

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, aanvullend reglement, advies van 3 maart 2020 Gunstig advies
verkeerspolitie, evaluatie proefopstelling, advies van 19 februari 2020 Gunstig advies
districtsraad Merksem, advies van 23 april 2020 (jaarnummer 20) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 juli 2017 (jaarnummer 6249).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200210_bijlage_avr.pdf
  • 20200211_plan 1.pdf
  • 20200211_plan 2.pdf
  • 20200211_plan 3.pdf
  • 20200211_plan 4.pdf
  • 20200211_plan 5.pdf
  • 20200211_plan 6.pdf
  • 20200211_plan 7.pdf
  • 20200211_plan 8.pdf
  • 20200211_plan 9.pdf
  • 20200211_plan 10.pdf
  • 20200211_plan 11.pdf
  • 20200211_plan 12.pdf
  • 20200211_plan 13.pdf
  • 20200211_plan 14.pdf
  • 20200211_plan 15.pdf
  • 20200211_plan 16.pdf