Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020035202 |
Gegevens van de aanvrager: |
Abdelilah Zaïtouni met als adres Maria de Heeltstraat 54 bus 1 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Maria de Heeltstraat 54 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28sectie A nr. 216T |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
gevelwijziging van een gelijkvloers appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/05/1970: vergunning (627#31544) voor het plaatsen van lichtreclames;
- 04/02/1970: vergunning (627#25817) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
- 08/10/1969: vergunning (627#25632) voor het oprichten van een appartementsgebouw.
Vergunde toestand
- hoekgebouw van 3 bouwlagen onder plat dak ingericht met een gelijkvloers appartement plus tankstation met bureauruimte en autoboxen gebruikt als smeerstation en wasplaats en bovenliggende wooneenheden.
Huidige toestand
- hoekgebouw van 3 bouwlagen onder plat dak ingericht met een gelijkvloers appartement plus winkelruimte en autoboxen, gebruikt als carwash.
Gewenste toestand
- hoekgebouw van 3 bouwlagen onder plat dak ingericht met een gelijkvloers appartement plus winkelruimte en autoboxen, gebruikt als carwash;
- wijziging in de gelijkvloerse linkerzijgevel:
- ten opzichte van de laatst vergunde toestand werd de deuropening tussen de leefruimte en de winkelruimte gesupprimeerd en werd de toegangsdeur naar de appartementen gewijzigd van locatie.
Inhoud van de aanvraag
- gevelwijziging van een gelijkvloers appartement;
- interne wijzigingen van deuropeningen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
6 april 2020 |
22 april 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
6 april 2020 |
10 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In de laatst vergunde toestand betreft het gelijkvloers een pompstation met bureau en een smeerstation met wasplaats. Deze functies worden gewijzigd naar een winkel en carwash. Het aantal woongelenheden van de meergezinswoning blijft behouden en wijzigt niet.
Vanuit de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie is er voor de gevraagde werken geen bezwaar. De functie van winkel in het hoekgebouw, met ontsluiting langsheen de Jan Welterslaan is ook aanvaardbaar. De functionele inpasbaarheid is gegarandeerd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bouwvolume wordt door de aanvraag niet aangepast. Een beoordeling inzake schaal en ruimtegebruik is hier niet van toepassing.
Visueel-vormelijke elementen
Door het verwijderen van een doorgang wordt een deuropening dicht gemaakt en afgewerkt in een witte gevelpleister op de isolatie. Het nieuwe raam wordt voorzien van PVC in een witte kleur.
Het is onduidelijk of de bestaande plint ter hoogte van de dicht te maken deur doorloopt en of de dorpel van het nieuwe raam gelijkaardig aan de bestaande dorpels. Daarnaast is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk om een dicht te maken deuropening in een ander gevelmateriaal te voorzien. Hierdoor blijft de voormalige deur in de gevelopening zichtbaar, waardoor deze als het ware als een litteken in de gevel aanwezig is.
Ook het buitenschrijnwerk wordt in een ander materiaal voorzien in vergelijking met het linker- en rechterraam.
Verder is het nieuwe raam te klein gedimensioneerd, waardoor het niet in het gehele gevelbeeld past. Het nieuwe raam is niet breed genoeg tegenover de bovenliggende ramen en niet hoog genoeg tegenover het linker- en rechterraam.
De gevelwijziging zoals voorgesteld is niet aanvaardbaar en niet in harmonie met de bestaande gevel. De voorgestelde gevelwijzing is enkel mogelijk indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
- De bestaande betonnen plint dient ter hoogte van de deuropening door te lopen.
- De dorpel van het nieuwe raam dient in hetzelfde materiaal uitgevoerd te worden als de andere raamdorpels.
- De dicht te maken deuropening dient in wit gevelmetselwerk uitgevoerd te worden, gelijkaardig aan het omliggende gevelmateriaal van het gebouw.
- Het buitenschrijnwerk van het nieuwe raam dient uitgevoerd te worden in geanodiseerde aluminium, zoals de rest van het gelijkvloers.
- Het nieuwe raam dient dezelfde breedte te hebben van het bovenliggende raam (2,15 m).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het bijgeleverde fotomateriaal in het dossier de nagenoeg de hele voortuin, gesitueerd langsheen de Maria de Heelstraat, voorzien van grind. Nochtans staat de voortuin in de laatst vergunde toestand beschreven als ‘voorhof’. Er vanuit gaande dat een voorhof voornamelijk een groene invulling betreft en dat een groen voortuin ook als wenselijk wordt beschouwd door de stad, wordt eender welke aanpassing aan de voortuin tegenover de laatst vergunde toestand uitgesloten uit de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De aangevraagde functiewijziging gebeurt op een kleine oppervlakte en heeft geen impact op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bestaande betonnen plint in de zijgevel dient door te lopen ter hoogte van de dicht te maken toegangsdeur;
2. de dorpel van het nieuwe raam dient in hetzelfde materiaal uitgevoerd te worden dan de andere raamdorpels in de zijgevel;
3. het gevelmateriaal dat gebruikt wordt voor het dichtmaken van de raam- en deuropening dient in wit gevelmetselwerk uitgevoerd te worden, gelijkaardig aan het gevelmateriaal van de zijgevel;
4. het buitenschrijnwerk van het nieuwe raam dient uitgevoerd te worden in geanodiseerde aluminium, gelijkaardig aan het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers in de zijgevel;
5. het nieuwe raam dient dezelfde breedte te hebben dan de bovenliggende ramen (2,15 m);
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
7. elke aanpassing aan de voortuin tegenover de laatst vergunde toestand wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
6 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 juli 2020 |
Verslag GOA |
14 mei 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bestaande betonnen plint in de zijgevel dient door te lopen ter hoogte van de dicht te maken toegangsdeur;
2. de dorpel van het nieuwe raam dient in hetzelfde materiaal uitgevoerd te worden dan de andere raamdorpels in de zijgevel;
3. het gevelmateriaal dat gebruikt wordt voor het dichtmaken van de raam- en deuropening dient in wit gevelmetselwerk uitgevoerd te worden, gelijkaardig aan het gevelmateriaal van de zijgevel;
4. het buitenschrijnwerk van het nieuwe raam dient uitgevoerd te worden in geanodiseerde aluminium, gelijkaardig aan het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers in de zijgevel;
5. het nieuwe raam dient dezelfde breedte te hebben dan de bovenliggende ramen (2,15 m);
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
7. elke aanpassing aan de voortuin tegenover de laatst vergunde toestand wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.