Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04580 - Omgevingsvergunning - OMV_2020030825. Gérard Le Grellelaan 1-7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04580 - Omgevingsvergunning - OMV_2020030825. Gérard Le Grellelaan 1-7. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04580 - Omgevingsvergunning - OMV_2020030825. Gérard Le Grellelaan 1-7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020030825

Gegevens van de aanvrager:

Autonoom Gemeentebedrijf Voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten - VESPA, Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Gerard Le Grellelaan 1-7 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nrs. 2215D, 2241H, 2241R, 2241S, 2246S, afdeling 12 sectie M nrs. 263M, 335A, 335E en 335B

Inrichtingsnummer:

20200305-0108 (hoogspanningscabine Kosmos)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen en exploiteren van een hoogspanningscabine

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/04/2018: vergunning (20173204) voor het renoveren en oprichten van schoolgebouwen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          scholencomplex ‘Kosmos’:

  • administratief gebouw in open bebouwing;
  • de overige gebouwen maken geen deel uit van de aanvraag.

Huidige toestand

-          bescherming (ID: 4288) van het Nachtegalenpark als cultuurhistorisch landschap;

-          vaststelling (ID: 200552) van het Nachtegalenpark als bouwkundig erfgoed;

-          vaststelling (ID: 6793) van het koetshuis en de stallen van het kasteel Vogelenzang als bouwkundig erfgoed;

-          gewijzigde interne indeling van het administratief gebouw.

Gewenste toestand

-          hoogspanningscabine met een afmeting van 2,70 op 3,00 m en een bouwhoogte van 2,35 m;

-          afwerking cabine in groene structuurverf (crepi);

-          twee verluchtingsroosters in de gevel van het schoolgebouw in functie interne plaatsing transformator.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een hoogspanningscabine;

-          intern voorzien van een transformator in een technisch lokaal van het administratief gebouw van de school;

-          voorzien van 2 roosters in de zijgevel (ter hoogte van transformator). De overige gevels maken geen deel uit van de aanvraag;

-          ondergronds aanleggen van een tracé van leidingen ter verbinding van de hoogspanningscabine met de transformator;

-          mogelijke wijzigingen aan het gebouw, de overige gebouwen en het terrein maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Aangevraagde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

1x 400 kVA

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

6 april 2020

7 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 april 2020

29 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

6 april 2020

7 april 2020

Gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

6 april 2020

14 april 2020

Gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/groen en begraafplaatsen

6 april 2020

4 mei 2020

stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg

6 april 2020

4 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De hoogspanningscabine wordt ingeplant in een volgens het gewestplan ingekleurd parkgebied en is bijgevolg zonevreemd. De cabine wordt in functie van de bestaande en vergunde school geplaatst die evenals zonevreemd gelegen is. Aangezien het maatschappelijk nut van de school opweegt, werd er voor de school een gunstig advies uitgebracht (referentie 20173204). Aangezien de constructie in functie van de school is en dit een project van algemeen belang betreft, kan er gesteld worden dat de functionele inpasbaarheid te verantwoorden is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

 

De aanvraag omvat een HS-cabine en hoogspanningsleiding. De locatiekeuze is zo gekozen dat de meest waardevolle elementen gerespecteerd worden. De transformator wordt inpandig in een technisch lokaal van het administratief gebouw van de school voorzien. De hoogspanningsleiding blijkt noodzakelijk te zijn om het schoolgebouw de nodige stroomvoorziening te garanderen. Bijgevolg is de ruimtelijke inpasbaar aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Artikel 5 §1 van de bouwcode stelt dat de wijziging van de bestaande toestand van een gebouw dat is opgenomen in deze inventaris, onderworpen moet worden aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf volgend advies:

De aanvraag heeft betrekking op school Kosmos ondergebracht in één van de twee stallingen van het voormalig kasteel "Vogelenzang", sedert 1956 dienst groenvoorziening van de stad Antwerpen. Enkele jaren geleden werd één van de stallingen, het nummer 5, omgevormd tot school. Het park vormt sinds 1910 samen met Middelheim en Den Brandt, het Nachtegalenpark. De stallingen zijn twee sterk gerestaureerde, tegenover elkaar liggende gebouwen in classicistische stijl met rechthoekig grondplan en leien schilddaken (nok parallel met straat), in kern opklimmend tot 18de eeuw (cf. steenmerken). Van het kasteel bleven alleen deze twee dienstgebouwen bewaard.

De voormalige stallingen bestaan uit een verankerde, ontpleisterde baksteenbouw van drie + elf traveeën en één bouwlaag, holronde daklijsten, licht middenrisaliet van telkens drie traveeën onder driehoekig fronton met radvenster in bandomlijsting. Beluikte kruiskozijnen in omlijsting van witte steen en arduin. Risalieten met rondboogdeuren onder geriemde hardstenen waterlijst met voluutsluitsteen, opgevangen door geblokte pilasters.

Het object/ complex is gelegen in het Nachtegalenpark dat werd beschermd als landschap bij MB dd. 1/2/2005.

Men wenst een inpandige transformator te voorzien die verbonden is met een hoogspanningscabine ingeplant aan de rand van het Nachtegalenpark. Voor het functioneren van de transformator dienen er twee verluchtingsroosters in de gevel te worden aangebracht. Men opteert voor een inpandige transformator om het beschermd landschap eromheen niet nodeloos te vervuilen. 

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Hoewel het jammer is dat er twee verluchtingsroosters worden aangebracht in de gevel van de voormalige stalling, zorgt de inpandige transformator ervoor dat er niet nog een bijkomende externe constructie voorzien wordt in het beschermde landschap.

Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst groen werd om advies gevraagd, het advies is gunstig:

“De groendienst heeft in voortraject reeds advies verleend tot inplanting leidingen.

Het advies van de groendienst in het voortraject wordt gerespecteerd.”

 

Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer:

 

Conform artikel 4.3.3. VCRO moet de vergunning worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden in de vergunning indien uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen de beleidsvelden waarvoor het Agentschap bevoegd is.

“Indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, of indien dergelijke strijdigheid manifest reeds uit het aanvraagdossier blijkt, wordt de vergunning geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.”

In casu moeten er voorwaarden opgelegd worden, aangezien volgende direct werkende normen geschonden worden: Schending van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen Artikel 1 van het BvR (verder: het BvR Bouwvrije Stroken) bepaalt dat de vrije stroken langs het autosnelwegdomein 30 meter bedragen.

Artikel 2, 1° van het BvR Bouwvrije Stroken bepaalt dat het verboden is te bouwen, te herbouwen of bepaalde constructies overeenkomstig artikel 4.1.1, 3°, VCRO te verbouwen. Dat verbod geldt niet voor instandhoudings- en onderhoudswerken.

De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken gelet op volgende redenen:

Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder conform artikel 4 van dit besluit echter afwijkingen van het in het artikel 2 gestelde verbod toestaan.

Als de wegbeheerder over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsaanvraag een gunstig advies uitbrengt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, eerste lid.

Als de wegbeheerder persoonlijke of zakelijke rechten toestaat op zijn eigendom die binnen de vrije stroken langs de autosnelweg ligt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, 2e lid.

Het Agentschap Wegen en Verkeer kan in dit dossier een gunstig advies afleveren en een afwijking toestaan op voorwaarde dat: De leidingen niet voorzien worden in de eerste 10m van de bouwvrije strook. Met het nieuwe inplantingsplan werd hieraan voldaan.

Overeenkomstig artikel 6 van dit besluit kan de wegbeheerder voorwaarden verbinden indien hij een afwijking toestaat in de bouwvrije stroken. Deze dienen dan ook te worden gerespecteerd. Indien dit niet het geval is, geldt de afwijking in de bouwvrije stroken niet.

 

Besluit:

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer gunstig onder volgende voorwaarden:

Er werd een afwijking bekomen om buiten de 10m zone van de bouwvrije strook een cabine op te richten en leidingen aan te leggen.

 

De voorwaarden van het Agentschap worden mee opgenomen in het stedenbouwkundig advies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      te voldoen aan de algemene en sectorale voorwaarden van milieutechnische aard;

3.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

4.      Mogelijke andere wijzigingen aan het gebouw, de overige gebouwen en het terrein.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale voorwaarden, wordt vanuit milieutechnisch oogpunt gunstig advies gegeven de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

1x 400 kVA

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

6 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 juli 2020

Verslag GOA

18 mei 2020

naam GOA

Bieke Geypens en Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      te voldoen aan de algemene en sectorale voorwaarden van milieutechnische aard;

3.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

4.      Mogelijke andere wijzigingen aan het gebouw, de overige gebouwen en het terrein.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met kenmerk BW/SVE/2020/G.00423.A2.0020, die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek:

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

1x 400 kVA


Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 29 mei 2020 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.