Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031362. Kloosterstraat 28. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031362. Kloosterstraat 28. District Hoboken - Goedkeuring 2020_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031362. Kloosterstraat 28. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020031362

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Asiya Yumerova met als adres Kloosterstraat_HO 28 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Kloosterstraat 28 te 2660 Antwerpen (Hoboken)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38sectie B nr. 490H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning met een extra bouwlaag op het hoofdvolume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/04/1989: vergunning (1006#511) voor een voorgevelverbouwing;

-          22/07/1954: toelating (1006#6531) voor verbouwing achterbouw gelijkvloers. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: 

  • gesloten bebouwing van één bouwlaag onder zadeldak;
  • bouwdiepte van het gelijkvloerse volume is ca. 13 m;
  • dak op hoofdvolume met bouwdiepte van ca. 8,6 m;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen metmetalen garagepoort en voordeur;

Huidige toestand

-          functie: eengezinswoning met één slaapkamer;

-          bouwvolume:

  • één bouwlaag onder zadeldak;
  • gelijkvloerse bebouwing tot 14,88m;
  • toevoeging van een dakkapel aan de achterzijde;

-          gevelafwerking: conform vergunning.

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers met netto-vloeroppervlakte van 130,5 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak (hoogte 9,76 m);
  • gelijkvloerse bebouwing tot 14,88 m, conform bestaand;
  • bouwdiepte verdiepingen is 8,94 m;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers parement in rode baksteen;
  • parement verdiepingen voorzien van isolatie en bepleistering (14 cm);
  • aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van een eengezinswoning met een extra bouwlaag op het hoofdvolume;

-          regulariseren van de uitbreiding op het gelijkvloers;

-          wijzigen van de voorgevel door het voorzien van isolatie en bepleistering.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Kloosterstraat wordt gekenmerkt door aaneengesloten eengezinswoning. De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Kloosterstraat is een straat die gekenmerkt wordt door een kleinschalig weefsel. Deze woningen zijn gekenmerkt door één of twee bouwlagen met een hellend of plat dak. Drie bouwlagen met een plat dak komen in mindere mate voor. In het begin van de straat, bij de aansluiting op de Antwerpsesteenweg, komt een derde bouwlaag met plat dak wel voor. De wenselijke uitvoering vanuit het ruimtelijk oogpunt voor het perceel, is een bebouwing van twee bouwlagen en een hellend dak. Wegens de typologische aansluiting bij de aanpalende(nr. 26) en door deels in overeenstemming te zijn met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de directe omgeving, kan deze derde bouwlaag toch gunstig worden geadviseerd.De geplande uitbreidingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het straatbeeld van de Kloosterstraat wordt in de onmiddellijke omgeving voornamelijk bepaald door een gevelafwerking bestaande uit baksteen in rode en roodbruine tinten. De voorgestelde materialisatie in bepleistering in combinatie met aluminium buitenschrijnwerk is hierdoor afwijkend. In het verdere straatbeeld werden echter gelijkaardige uitwerkingen van diverse voorgevels vergund. Hierdoor kan gesteld worden dat het voorgestelde materiaalgebruik kan worden aanvaard en in overeenstemming is met de stedelijke context van het gebouw. De aanvraag bevat geen informatie over de gekozen kleurstelling van de bezetting. Hierdoor zal in voorwaarde van vergunning worden opgenomen dat deze dient te worden uitgevoerd in een lichte kleur.
 

Het plaatsen van gevelisolatie met een afwerkingsmateriaal kan voorwaardelijk gunstig worden geadviseerd. Rekening houdende met het rooilijnendecreet enerzijds en de beoogde verduurzaming van de woning anderzijds, wordt opgelegd om het gevelpakket (isolatie en afwerking materiaal) maximaal te voorzien, met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de gevellijn. Wat als voorwaarden wordt opgenomen bij het afleveren van een vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het isoleren van de voorgevel is toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met bepleistering in een lichte kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          het totaal pakket (isolatie + afwerkingsmateriaal) een dikte van 14 centimeter wordt bekomen;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

1 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 juni 2020

Verslag GOA

19 mei 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

De ingediende bezwaren kunnen als volgt worden samengevat:

 

1.      Uitbreidingsplannen doen de kleinschaligheid te niet: Nummer 28 is een klein huis. Door de uitbreidingsplannen gaat de woning van 1 naar 3 slaapkamers. Dit doet de kleinschaligheid te niet.

Beoordeling: Door de woning te verbouwen wordt deze in overeenstemming gebracht met de actuele vereisten inzake woonkwaliteit. In het stedelijk weefsel is het van belang dat er voldoende grote woningen aanwezig die kunnen dienen voor het huisvesten van een gezin. De kwaliteitsverhoging van de woning primeert op de kleinschaligheid. Het bezwaar is ongegrond.

2.      Geluidsoverlast: De extra slaapkamers zullen voor geluidsoverlast zorgen.

Beoordeling: Het bezwaar dat meer slaapkamers voor geluidsoverlast zullen zorgen is een algemene aanname. Bij een normaal correct gebruik zal er geen onredelijke geluidsoverlast tot stand worden gebracht. Het bezwaar is ongegrond.

3.      Wegnemen van zonlicht: Door de verbouwing komt het huis hoger en zal er zonlicht worden weggenomen. Hierdoor wordt het plaatsen van zonnepanelen onmogelijk, terwijl dak daar nu wel voor geschikt is.

Beoordeling: De toegevoegde bouwlaag zal slechts een 70-tal centimeter bovenuit  de dakrand van de rechterbuur (nummer 26) komen. Dit heeft geen onredelijk wegnemen van licht tot gevolg. De onmogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen ingevolge de verbouwing is een algemene technische veronderstelling die niet van stedenbouwkundige aard is. Het bezwaar is ongegrond.

4.      Schade aan de woning: Er is vrees over schade doordat volgens de plannen een deel van de zijmuur zal verwijderd worden.

Beoordeling: Op de plannen wordt er geen scheidsmuur verwijderd maar voor een deel opgehoogd. Deze verhoging is juist de aanleiding van het voeren van een bevraging. De uitvoering van de werken volgens de regels van de kunst is de verantwoordelijkheid van de bouwheer/aannemer. Dit is bijgevolg geen opmerking die van stedenouwkundige aard is. Het bezwaar is ongegrond.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het isoleren van de voorgevel is toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met bepleistering in een lichte kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          het totaal pakket (isolatie + afwerkingsmateriaal) een dikte van 14 centimeter wordt bekomen;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.