Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04405 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031512. Carnotstraat 36-36A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04405 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031512. Carnotstraat 36-36A. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_04405 - Omgevingsvergunning - OMV_2020031512. Carnotstraat 36-36A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020031512

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bayram Kizgin met als contactadres Congresstraat 35 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Carnotstraat 36-36A te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8sectie H nr. 1008A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

afwijken van voorwaarden van vergunning OMV_2019101685

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          31/10/2019: vergunning (20192598) voor het verbouwen naar een handelsgelijkvloers met 2 bovenliggende appartementen, gedeeltelijk voorwaardelijk vergund.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie:

  • handelsgelijkvloers met bovenliggend 2 appartementen;
  • studio op verdieping 1 met een netto vloeroppervlakte van circa 49m² en een terras van 6m²;
  • een 3-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 122m²;

-          bouwvolume: gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder een zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • wit bepleisterde gevel met zwart buitenschrijnwerk;
  • materialisatie schrijnwerk: winkelpui in aluminium en hout voor de bovenliggende verdiepingen;

-          inrichting:

  • afzonderlijke inkom voor de appartementen;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;

-          voorwaarden bij de laatste vergunning:

  • een terras te voorzien op het plat dak van de 1ste verdieping;
  • de borstwering van het raam in de achtergevel van de keuken te verlagen om de toegang te voorzien naar dit terras;
  • de schouwen en gemouleerde plafonds in het interieur te behouden;
  • de deurbladen naar de winkelruimte voldoende breed te voorzien conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
  • een gescheiden rioolstelstel te voorzien conform artikel 40 van de bouwcode;

-          uitsluitingen bij de laatste vergunning:

  • het voorzien van zaak-gebonden publiciteit op de voorgevel;
  • het voorzien van een dakuitsprong in het achterste dakvlak.

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling (ID: 6609) van ‘Winkelhuis in neoclassicistische stijl’als bouwkundig erfgoed;

-          de laatste vergunning werd nog niet uitgevoerd.

 

Gewenste toestand

 

-          regularisatie na voorwaarden gesteld in de laatste vergunning:

  • geen dakkapel in het hellend dak aan de achterzijde, er wordt nu wel een dakvlakvenster voorzien boven de berging;
  • geen reclameletters op de voorgevel;
  • gescheiden afvoerstelsel;

-          vraag tot afwijking van de gestelde voorwaarde om 2 schouwelementen op de 2de verdieping te behouden.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          afwijken van een voorwaarde gesteld bij de laatst afgeleverde vergunning OMV_2019101685: slopen van de 2 schouwmantels op de 2de verdieping.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

1 april 2020

27 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

1 april 2020

24 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

31 maart 2020

5 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

 

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid .

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:

de aanvraag voorziet het slopen van 2 bestaande schouwen waarvan de dienst monumentenzorg uitgaat van behoud.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Enkel de regularisatievraag voor het slopen van de schouwen zal worden behandeld in deze aanvraag. De functies in het gebouw blijven ongewijzigd ten opzichte van de verleende vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Ten opzichte van de verleende vergunning worden er geen wijzigingen voorzien aan de voorgevel. De dakerker in het achterste dakvlak werd vervangen door een dakvlakraam conform de gestelde voorwaarden.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 29 maart 2019. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.

 

Er werd advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg, dat luidt als volgt:

 

“De schouwen en gemouleerde plafonds in het interieur moeten behouden blijven. Het zijn de oorspronkelijke interieurelementen die op de tweede verdieping nog een origineel geheel vormen. Het appartement van de tweede verdieping was als dusdanig ontworpen, los van de onderliggende winkel, en heeft vooraan een fraai gedecoreerde schouw in Vlaamse neorenaissancestijl, aansluitend bij de stijl van de gevel en achteraan een meer sober vormgegeven schouw in zwart marmer.”

 

Dit standpunt kan worden gevolgd aangezien de schouwen nog aanwezig waren bij het verlenen van voorgaande vergunning OMV_2019101685. De aanvraag dient dan ook te worden geweigerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Er wordt opgemerkt dat de plannen niet volledig werden aangepast aan de voorwaarden van vergunning OMV_20192598.

 

Elk deurblad van de inkomdeur van de winkelruimte dient een vrije doorgangsbreedte te hebben van 90cm.Dit werd niet aangepast op de plannen.

 

Het dakterras op de 2de verdieping bevindt zich verder dan de 45° hoek zoals in het rood aangeduid op de laatst vergunde plannen waardoor de privacy op het aanpalende perceel niet kan worden gegarandeerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

31 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juni 2020

Verslag GOA

13 mei 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.