Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019136401 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA VERHAMME + DE VEL ARCHITECTEN met als adres Sint-Michielskaai 35 bus 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Michielskaai 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4sectie D nr. 3488N2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie 'wonen' naar 'vrij beroep' op de eerste verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/08/2019: proces-verbaal (11002_2019_10114_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en het aantal woongelegenheden;
- 06/07/2018: vergunning (20181021) voor wijzigingen op vergunning 20172073 voor een nieuwbouw van een meergezinswoning;
- 24/11/2017: vergunning (20172073) voor het bouwen van een meergezinswoning na sloop die samengevoegd zal worden met een bestaande, te verbouwen meergezinswoning;
- 05/06/1997: vergunning (86#970098) voor het oprichten van een appartementsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning – samenstel panden Sint-Michielskaai 35-37;
- 8 bouwlagen met plat dak;
- gelijkvloers ingericht als inkomhal en garages;
- verdieping 1 tot en met 5 telkens opgedeeld in twee-slaapkamerappartementen;
- verdieping 6 en 7 ingericht als drie-slaapkamer duplexappartement.
Huidige toestand
- voormalig appartement op +1 (hoekpand) ingericht als kantoorruimte voor een vrij beroep.
Gewenste toestand
- zie huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van wonen naar kantoorruimte: inrichting van het voormalig appartement op +1 (hoekpand – Sint-Michielskaai 35) als kantoorruimte voor een vrij beroep.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 april 2020 |
12 mei 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
15 april 2020 |
12 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
15 april 2020 |
28 april 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
15 april 2020 |
28 april 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
15 april 2020 |
16 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op deze aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Toegankelijkheid
De toegang tot het gebouw en tot het kantoor voldoet niet aan de verordening toegankelijkheid. Het betreft een functiewijziging in een bestaand vergund gebouw, zonder constructieve ingrepen.
Indien echter het kantoor publiek toegankelijk is, moet worden voldaan aan de verordening. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is gelegen in het RUP Binnenstad, in de zone voor wonen (wo1). Volgens de voorschriften is in deze zone naast wonen maximaal 1 nevenbestemming toegelaten. Kantoren en diensten mogen 1 bouwlaag in beslag nemen.
De aanvraag voldoet hieraan. Het voorzien van een kantoor op 1 bouwlaag is functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag heeft geen impact op schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen
Het uitzicht van het gebouw wordt niet gewijzigd.
Cultuurhistorische aspecten
Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg is gunstig:
“De functiewijziging van wonen naar kantoor doet geen afbreuk aan het pand of aan de waardevolle che-bebouwing. De geplande werken zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg.”
Dit advies wordt bijgetreden. De aanvraag heeft geen impact op de cultuurhistorische erfgoedwaarde van de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het voorzien van een kantoor veroorzaakt geen abnormale hinder voor de appartementen in het gebouw.
Het advies van de brandweer zone Antwerpen is voorwaardelijk gunstig en dient strikt te worden nageleefd.
Om te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode moet voor het kantoor een verluchte afvalberging van ten minste 4m² worden voorzien.
Mobiliteitsimpact
Parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor/vrij beroep. Het appartement op de eerste verdieping wordt gebruikt als kantoorruimte. 88m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m²: 88m² x 1.1/100m² = 0,968. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn 5 parkeerplaatsen op het gelijkvloers. We gaan er vanuit dat de parkeerplaats bestemd voor het appartement nu kan dienen voor het kantoor.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5, waarvan 1 voor de aanvraag.
Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Fietsstalplaatsen
Voor het kantoor van 88m2 moet er 1 fietsstalplaats voorzien worden.
Er moet een fietsstalplaats voor het personeel van het kantoor voorzien worden, conform artikel 29 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven:
2. Indien het kantoor publiek toegankelijk is dient te worden voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid;
3. voor het kantoor moet ten minste 1 fietsstalplaats worden aangelegd, conform artikel 29 van de bouwcode;
4. voor de kantoorfunctie moet een verluchte afvalberging van 4m² worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
15 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 juli 2020 |
Verslag GOA |
19 mei 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven:
2. Indien het kantoor publiek toegankelijk is dient te worden voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid;
3. voor het kantoor moet ten minste 1 fietsstalplaats worden aangelegd, conform artikel 29 van de bouwcode;
4. voor de kantoorfunctie moet een verluchte afvalberging van 4m² worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.