Terug
Gepubliceerd op 02/06/2020

2020_CBS_04563 - Omgevingsvergunning - OMV_2020037582. Volkstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04563 - Omgevingsvergunning - OMV_2020037582. Volkstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04563 - Omgevingsvergunning - OMV_2020037582. Volkstraat 50. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020037582

Gegevens van de aanvrager:

BV VS 50 met als contactadres Volkstraat 50 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Volkstraat 50 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3630G2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van handel naar reca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/05/1958: toelating (18#38251) voor verbouwingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          gelijkvloerse verdieping handel met achterliggende woonvertrekken;

-          geen informatie met betrekking tot bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
  • gelijkvloers volume tot 14m aan rechterzijde en verdere uitbouw keuken aan linkerzijde;

-          gevelafwerking:

  • parement verdiepingen in gele baksteen met bruine accenten;
  • buitenschrijnwerk in hout;
  • inkomdeur woongedeelte aan linkerzijde met aparte hal;
  • vitrine met inkomdeur handel aan rechterzijde;
  • afwerking rond vitrine in Noordse graniet. 

Huidige toestand

-          gelijkvloerse verdieping handel;

-          geen informatie met betrekking tot bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • vermoedelijk conform vergund;

-          gevelafwerking: conform vergunde toestand, uitgezonderd:

  • balustrades verdiepingen in sobere zwarte stangen, buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
  • vitrine met groot aluminium antracietkleurig harmonicaraam;
  • bekleding rondom vitrine in zwarte staalplaat.  

Gewenste toestand

-          gelijkvloerse verdieping reca;

-          gevelafwerking conform bestaand. 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van handel naar reca;

-          wijzigingen van de gelijkvloerse gevelplint. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 april 2020

28 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

6 april 2020

6 april 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 april 2020

22 april 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

6 april 2020

8 april 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

6 april 2020

12 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

6 april 2020

8 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

Het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden.
de zwart metalen beplating rondom de vitrine wijkt af van de oorspronkelijk vergunde materialen en vormt geen samenhang met de rest van de gevel; 

  • artikel 27 Open ruimte:

bij functiewijziging dient minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op niveau van het maaiveld onbebouwd te zijn.  De open ruimte op dit perceel wordt niet vergroot. De voorziene open ruimte blijft verhard.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van de gelijkvloerse handelsruimte naar reca. Het gebouw is gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied Antwerpen-Centrum/Zuid.

Een menging van handel, reca en diensten in deze kern is wenselijk om de gemiddelde verblijftijd en de aantrekkelijkheid ervan te vergroten en om leegstand te vermijden. De aanvraag voorziet met een functiewijziging naar reca hierin. De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing adviseert dan ook gunstig.

Vanuit ruimtelijk oogpunt kan dit standpunt worden bijgetreden. De voorgestelde functie is kenmerkend en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 

De nieuwe zwarte metalen beplating rondom de gelijkvloerse pui wijkt af van de oorspronkelijke materialen. De gevelafwerking is niet kenmerkend voor de omgeving en is strijdig met artikel 11 van de bouwcode. In het onderdeel ‘Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten’ worden aanbevelingen gedaan om de gelijkvloerse pui inpasbaar te maken in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd:

 

“De bovengevel is nog vrij gaaf bewaard met uitzondering van de kroonlijst en het buitenschrijnwerk. De gelijkvloerse gevel werd in 1958 aangepast. De gevelopeningen zijn ongewijzigd ten opzichte van de vergunde gevelopeningen, het gevelmateriaal werd aangepast doorheen de jaren en is uitgevoerd in antracietkleurige staalplaat.

 

Men wenst de gevel ongewijzigd te laten, het betreft enkel een functiewijziging.

Het meest beeldverstorende is de te lage opening in de gelijkvloerse gevel. Het betreft echter een vergunde situatie.

Gelet op het bovenstaande kan een gunstig advies verleend worden.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit gunstig advies bijgetreden. Het klopt dat bij een verbouwing in 1958 de gevelpui reeds werd aangepast naar de bestaande afmetingen. De aanvraag wenst het schrijnwerk te vervangen door een aluminium harmonicaraam en de gevelpui te bekleden met zwarte staalplaat.

Het gewenste schrijnwerk is enerzijds inpasbaar en verenigbaar met een recafunctie. Anderzijds doen de zwarte staalplaten afbreuk aan het geheel en is dit geen kwalitatieve afwerking van een gelijkvloerse pui in deze context van de Volkstraat. Er wordt aanbevolen om op termijn de gevelpui te herstellen door de gevelopening te vergroten naar de oorspronkelijke afmeting en de gelijkvloerse plint te voorzien van een stedelijk, kwaliteitsvol en lichtkleurig materiaal zoals natuursteen.  Dit zou de beeldwaarde van het gebouw ten goede komen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Conform artikel 27 van de bouwcode moet bij een functiewijziging minimaal 20 procent van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn, dit om binnengebieden in de stad te vrijwaren van bebouwing en er meer open en onverharde ruimte ontstaat. Ondanks deze doelstelling kan er uitzonderlijk een afwijking op dit artikel worden toegestaan. De gelijkvloerse functie wijzigt van handel naar reca en is gelegen in kernwinkelgebied. Gelet op de recafunctie en het feit dat het niet wenselijk is om de open ruimte als recaterras te gebruiken omwille van mogelijke overlast, is het daarom vanuit ruimtelijk oogpunt motiveerbaar om een kleiner aandeel aan open ruimte te voorzien. Met toepassing van artikel 3 is een afwijking op artikel 27 gerechtvaardigd. Als voorwaarde van vergunning wordt opgelegd dat de open ruimte niet als recaterras mag gebruikt worden.

 

Het harmonicaraam in de voorgevel zorgt voor een verbetering van het contact tussen de recafunctie en de straat. Deze ingreep wordt dan ook positief geëvalueerd vanuit stedenbouwkundig oogpunt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

Op het gelijkvloers wordt de handelsfunctie omgevormd tot reca. Het gaat om een oppervlakte van +/- 74m². Gezien de beperkte oppervlakte en de ligging in het centrum van de stad wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de open ruimte achteraan op het gelijkvloers niet gebruiken als recaterras;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

6 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 juli 2020

Verslag GOA

21 mei 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de open ruimte achteraan op het gelijkvloers niet gebruiken als recaterras;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.