Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Elke Kandidaat toont aan dat hij over voldoende economische en financiële draagkracht beschikt door middel van volgende minimum rating:
Hij voegt daartoe bij zijn aanvraag tot deelneming een recent bewijs van deze rating.
Indien de Kandidaat niet onderworpen is aan een rating dient door middel van een verklaring de solvabele draagkracht aangetoond te kunnen worden met een minimum ratio van 100,00% (EV t.o.v. VV).
De kandidaat dient aan te tonen dat hij als verzekeraar beschikt over een erkenning om dergelijke verzekeringen aan te bieden, en dit volgens de wet van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen.
Daarnaast zal zijn technische bekwaamheid aangetoond worden door middel van bijvoeging van:
In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Voor het afsluiten van een brandverzekering voor het patrimonium (gebouw en inhoud) van stad Antwerpen en haar entiteiten, werd in het verleden raamovereenkomst GAC/2014/2539 afgesloten. Deze neemt een einde op 31 december 2020.
Om de continuïteit van deze dienstverlening te garanderen, dient een nieuwe raamovereenkomst afgesloten te worden.
De stad en haar entiteiten zullen deze overeenkomst onder de vorm van een occasioneel gezamenlijke opdracht aanbesteden.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2020_01138 uit te schrijven.
Verzekeringswijze:
Verzekeraars hebben de laatste jaren grote verliezen opgetekend. In Europa is dit specifiek het gevolg van klimaatverandering, globalisering, technologie en vergrijzing van de bevolking. De harde marktcondities zorgen ervoor dat verzekeraars zich terugtrekken uit geografische markten, de onderschrijvingscapaciteit bijsturen, premies in bepaalde segmenten sterk laten stijgen, ... Gezien de verzekeraars die in België klassiek inschrijven op plaatsingsprocedures voor brandverzekeringen ook getroffen worden door de crisis is het aangewezen een aantal elementen die invloed hebben op de prijszetting aan te passen, zijnde de hoofdinterventielimiet en de vrijstelling. Verzekeringsconsultant Aon Belgium bvba raadt aan om de hoofdinterventielimiet te limiteren tot maximum 75.000.000,00 EUR per schadegeval en 100.000.000,00 EUR per verzekeringsjaar. Voor de stad Antwerpen is het aangewezen om de vrijstelling van 25.000,00 EUR te behouden. De interventielimiet voor de andere entiteiten zal ofwel gelijk zijn aan die van de stad ofwel verlaagd worden o.b.v. het risico. De vrijstellingen worden waar mogelijk gelijk getrokken voor de entiteiten met een hoge verzekerde waarde. De entiteiten met een lage verzekerde waarde behouden de huidige vrijstellingen.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2020_01138 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor brandverzekering goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst brandverzekering |
|
budgetplaats:5172500000 |
met orderbons |