De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Het zichtbaar verlies aan publieke parkeerplaatsen in de Genuastraat kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een aanname gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1037pp), waarna het ontwerp openbaar domein (553pp) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, enzovoort) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.
De Genuastraat in het district Antwerpen:
Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied in een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend:
De Genuastraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur).
Op 19 juni 2019 (jaarnummer 5707) keurde het stadscollege de principe nota speed pedelecs goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Genuastraat in het district Antwerpen goed.
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.