Terug
Gepubliceerd op 06/07/2020

2020_CBS_05813 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05813 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring 2020_CBS_05813 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Gelet op de impact van de coronacrisis op de markt van de harde plastics, verzoekt de opdrachtnemer een tijdelijke prijsverhoging van 58,19 EUR/ton (exclusief btw) op de verwerking van gemengde harde kunststoffen. Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 56 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 wordt voldaan.

De omstandigheden waarnaar verwezen wordt, waren onvoorzienbaar op het moment van de intekening van de opdracht. De coronacrisis is tot stand gekomen na de uiterste datum voor indiening van de offerte voor deze opdracht, zodat de opdrachtnemer er toen redelijkerwijze geen rekening mee heeft kunnen houden. Door de coronacrisis is de oliemarkt in vrije val. Het recyclaat van plastics is zo goed als waardeloos geworden omdat een zuiverder virgin product  aan bodemprijzen verkrijgbaar is. Bijkomend is de afzet van grondstoffen gehalveerd doordat bedrijven gesloten waren. De opdrachtnemer kan aantonen dat andere marktspelers eveneens dezelfde merkbare gevolgen ondervinden.

De opdrachtnemer geeft aan dat deze situatie een meerkost van ongeveer 58,19 EUR/ton (exclusief btw) met zich meebrengt bovenop het huidige tarief van 100 EUR/ton (exclusief btw). De meerkost bestaat uit bijkomende kosten voor: manipulatie van de harde plastics, overslag bunkeren en laden, transport en stockage. Door het huidige tarief van 100 EUR/ton (exclusief btw) aan te rekenen, terwijl de reële kost van de opdrachtnemer ingevolge de voormelde gewijzigde omstandigheden met ongeveer 58,19 EUR/ton (exclusief btw) stijgt gedurende de uitzonderlijke, onvoorzienbare omstandigheden, zou de opdrachtnemer minstens een nadeel van 2,5 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag ondervinden. De meerprijs van de prijsherziening van ongeveer 58,19 EUR/ton (exclusief btw) komt enkel voort uit de meerprijs voor de verwerking van de harde plastics, en niet uit andere factoren.

Een dergelijke situatie verantwoordt een herziening van de prijzen van de raamovereenkomst GAC/2016/4306 om tegemoet te komen aan de onvoorziene omstandigheden ingevolge de coronacrisis. Door het schommelende karakter van de markt van de harde plastics in deze uitzonderlijke omstandigheden, is de aanbestedende overheid evenwel niet bereid om het volledige bedrag van de meerkost van de opdrachtnemer te betalen, noch om de herziening te laten gelden voor de totale duur van de opdracht.  De aanbestedende overheid deed bijgevolg een tegenvoorstel van een meerprijs van 33,19 EUR/ton (exclusief btw) in plaats van de voorgestelde 58,19 EUR/ton (exclusief btw). De duur van deze wijziging wordt voorts beperkt tot 1 oktober 2020. De aanbestedende overheid is van mening hiermee afdoende tegemoet te komen aan de onvoorziene omstandigheden ingevolge de coronacrisis.

De opdrachtnemer gaat akkoord met het tegenvoorstel van de aanbestedende overheid.

Indien de omstandigheden dusdanig zouden evolueren dat de toegestane wijziging(en) geheel of gedeeltelijk overbodig worden, is de opdrachtgever ertoe gehouden de aanbestedende overheid hiervan op de hoogte te brengen, in welk geval de gewijzigde prijzen overeenkomstig in mindering worden gebracht.

Juridische grond

In toepassing van artikel 56 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 kan de opdracht op vraag van de opdrachtnemer worden gewijzigd, voor zover de opdrachtnemer omstandigheden doet gelden, die hij redelijkerwijze niet kon voorzien bij het indienen van de offerte of de sluiting van de opdracht, deze omstandigheden niet konden worden ontweken en de gevolgen ervan niet konden worden verholpen niettegenstaande hij al het nodige daartoe heeft gedaan. De wijziging kan bestaan uit hetzij een verlenging van de uitvoeringstermijn hetzij, wanneer er sprake is van een nadeel van 2,5% van het initiële opdrachtbedrag of 100.000,00 EUR, een andere vorm van herziening of de verbreking van de opdracht.

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Goedkeuring bestek en procedurecollege10 februari 20171280
Goedkeuring gunningcollege24 mei 20174804
Goedkeuring wijziging 1college8 mei 20204128


Op 24 mei 2017 (jaarnummer 4804) keurde het college de gunning van de opdracht GAC/2016/4306: Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen goed aan de firma Suez R&R BE North nv, Lilsedijk 19 te 2340 Beerse, met ondernemingsnummer 0428.531.449 (hierna: opdrachtnemer).

Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4128)  keurde het college een wijziging van de opdracht goed. 

Op 15 mei 2020 lichtte de opdrachtnemer de aanbestedende overheid in dat de coronacrisis een serieuze impact heeft  op de opdracht, die volgens de opdrachtnemer redelijkerwijze niet kon worden voorzien bij het indienen van de offerte dan wel de sluiting van de opdracht en volgens hem een wijziging aan de opdracht rechtvaardigen. De gevolgen van de coronacrisis op de markt van de harde plastics wordt door de opdrachtnemer grondig en aan de hand van verschillende objectieve documenten onderbouwd.

Algemene financiële opmerkingen

Bedrag ontstaan door de overeengekomen meerprijs:

Meerprijs: 33,19 EUR/ton.

Verwachte aanvoer juni – september: 260 ton.

33,19 EUR/ton x 260 ton = 8.629,40 EUR exclusief btw x 1,21 = 10.441,57 EUR inclusief btw.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging, een prijsverhoging van 33,19 EUR/ton, van de opdracht GAC/2016/4306 goed vanaf 1 juni 2020 tot 1 oktober 2020.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Raamovereenkomst voor  inzameling en verwerking  van selectief ingezamelde  harde plastics op de  recyclageparken van de stad Antwerpen.

Suez R&R BE North nv
Lilsedijk 19
2340 Beerse

Ondernemingsnummer: BE0428.531.449
Rekeningnummer:  BE60 3200 3568 6370

10.441,57 EUR, inclusief btwbudgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2WNS040202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050300
budgetperiode: 2000
Nog op te maken