Terug
Gepubliceerd op 06/07/2020

2020_CBS_05757 - Stadsmarketingfonds - Toelage aan Warner Bros voor Dertigers - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05757 - Stadsmarketingfonds - Toelage aan Warner Bros voor Dertigers - Goedkeuring 2020_CBS_05757 - Stadsmarketingfonds - Toelage aan Warner Bros voor Dertigers - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het vernieuwde reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier nu opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.

  • de serie is immens populair en heeft een gigantisch bereik;
  • de reeks speelt in op emotie, verbondenheid en herkenbaarheid. De kijker wil deel uitmaken van de vriendengroep, leven zoals de vrienden, dezelfde kansen krijgen en grijpen. De kijker blijft achter met een heel warm en positief gevoel, dat zo ook gelinkt wordt aan de stad Antwerpen;
  • er wordt zowel in beeld als achter de schermen aandacht besteed aan innovatieve en duurzame acties binnen de stad (alternatieve vervoermiddelen, recyclage, renovatie, herwaardering, etc);
  • de stad Antwerpen wordt niet alleen gebruikt als duidelijk herkenbaar ‘arena’, maar de stad krijgt ook een actieve rol in de reeks. De stad Antwerpen is de verbindende factor van de hoofdrollen doorheen de jaren. Elk op hun manier hebben ze zich zowel persoonlijk als professioneel ontwikkeld dankzij de vele faciliteiten die de stad te bieden heeft. De stad Antwerpen heeft voor elk van hun kansen gecreëerd. Ze leven en beleven in de stad Antwerpen. Dit zit verweven in het verhaal;
  • in het scenario wordt ook aandacht besteed aan wat de stad Antwerpen uniek maakt. Locaties, horecazaken, winkels, bedrijven en instellingen worden zorgvuldig geselecteerd om de stad Antwerpen zo ruim mogelijk in beeld te brengen. Dit sluit perfect aan bij track 3 van de Corona-communicatiestrategie;
  • de mooiste beelden van de stad worden zorgvuldig geselecteerd en ondersteund door een krachtige en zeer herkenbare soundtrack. Hiervoor wordt ook geïnvesteerd in kwalitatieve dronebeelden. De stilistische bumpers van de stad vormen op die manier belangrijke, spannende of rustgevende momenten doorheen de afleveringen. De stad Antwerpen kan nog suggesties geven om bepaalde wijken, plaatsen of initiatieven in beeld te brengen;   
  • Dertigers biedt een vrij unieke manier om de stad op zo'n natuurlijke wijze in heel Vlaanderen te promoten.  

Op basis van het vernieuwde reglement wordt een eerste schijf van 37.500,00 euro uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 37.500,00 euro wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

In de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) heeft de gemeenteraad het reglement op de toelagen vastgelegd.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad een eerste versie van het reglement van het stadsmarketingfonds goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur. Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 288) keurde de gemeenteraad het deel van aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed, waardoor aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel geacht wordt definitief vastgesteld te zijn.

Dertigers 

Dertigers is een Vlaamse realistische fictiereeks voor één (VRT) die zich volledig afspeelt in de stad Antwerpen. Het is een uniek en vernieuwend concept die in 24 afleveringen van 25 minuten in beeld brengt hoe een hechte vriendengroep van zes dertigers dagelijks bewegen, werken, leren en leven in de stad Antwerpen.

Elk worstelen ze met de uitdagingen die hun leeftijd en gezinssituatie met zich meebrengen, en zoeken ze mekaar op om hun voortdurende zoektocht in het leven te delen.

Al sinds hun studententijd, toen ze samen op kot zaten, zijn deze zes onafscheidelijke vrienden. Na hun studies zijn ze allemaal in de stad Antwerpen blijven wonen en hebben zich elk op hun manier persoonlijk en professioneel ontplooid. 

Opnames van het nieuwe seizoen zijn voorzien van juni tot oktober 2020. De reeks wordt in voorjaar van 2021 in late prime uitgezonden op één en wordt ook integraal aangeboden op VRT NU en het Youtube kanaal van één. 

Dankzij een sterke partnerschap tussen VRT, de stad Antwerpen en Warner Bros. ITVP België is het merk Dertigers een echte Love Brand geworden met een brede, toegewijde fanbase

Dertigers haalt een gemiddelde van net geen miljoen kijkers per aflevering (993.820 tegenover het gemiddelde van 861.542 voor seizoen 1). Het heeft online ontzettend goed gescoord en beide seizoenen domineerden de VRT NU toplijst. 

Dertigers scoort hoge marktaandelen bij alle doelgroepen (> 24%). De samenstelling van het publiek van Dertigers blijft een stuk jonger dan het gemiddeld publiek van één in prime. Het programma heeft een groter marktaandeel bij vrouwen dan bij mannen en haalt ook bij alle sociale groepen hoge marktaandelen (> 28%).

Dertigers heeft 40,9% van de bevolking bereikt via de televisie, ruim 2,5 miljoen Vlamingen hebben minstens 10 opeenvolgende minuten gekeken naar het programma.

Voor dit project van Warner Bros kan het Stadsmarketingfonds een toelage van 75.000,00 EUR toekennen. De totale kost van Dertigers bedraagt 1.196.337,32 EUR.

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 75.00,00 EUR toe te kennen aan Warner Bros. International Television Production België bvba, Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0479.332.626 voor de fictiereeks Dertigers.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 75.000,00 EUR aan Warner Bros. International Television Production België bvba, Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0479.332.626 voor de fictiereeks Dertigers goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan

Warner Bros. International Television Production België bvba
Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem
ondernemingsnummer 0479.332.626
rekeningnummer BE83363051902215

75.000,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000

 4505112444