De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020037757 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Jilles Sel met als adres Middelmolenlaan 88 te 2100 Deurne en Comm.V PERFECT PIXEL met als adres Middelmolenlaan 88 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Middelmolenlaan 88 te 2100 Deurne-Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 27 sectie A nr. 280T4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een kantoorgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/06/2014: proces-verbaal (DE/2014/VPV/0371) voor het uitvoeren van werken die strijdig zijn met de voorwaarden van de op 11 december 2009 verleende stedenbouwkundige vergunning met referte NDE/2009/B/0525, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;
- 11/12/2009 vergunning (NDE/2009/B/0525) voor het uitbreiden van een kantoor;
- 28/8/2009 weigering (NDE/2009/B/0316) voor het uitbreiden van een handelspand;
- 8/5/2009 weigering (NDE/2009/B/0091) voor het uitbreiden van een handelswoning;
- 22/6/1995 vergunning (4-95/B/0554) voor het bijbouwen van een magazijn.
Vergunde/vergund geachte toestand
- bedrijfsgebouw;
- hoofdgebouw drie bouwlagen;
- achterliggend magazijn op gelijkvloers.
Huidige toestand
- bedrijfsgebouw met drie bouwlagen en achterliggend magazijn:
Gewenste toestand
- bedrijfsgebouw met drie bouwlagen en achterliggend magazijn:
- dakterras met balustrade op het dak van de uitbreiding en scheidingsmuur met het linkse aanpalende perceel tot een hoogte van 7,50 meter boven het referentiepeil;
- schuifraam als toegang tot het dakterras op de tweede verdieping;
- gevelafwerking achtergevel:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de kantoorruimte op de eerste verdieping van het pand;
- verhogen van de scheidingsmuren;
- vergroten van de gevelopening in de achtergevel op de tweede verdieping;
- aanleggen van een dakterras met balustrade op het dak van de uitbreiding.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 april 2020 | 24 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 15 april 2020 | 6 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. Het betreft een bestaand, vergund bedrijfsgebouw met een magazijn op het gelijkvloers en kantoren op de verdiepingen. De aanvraag situeert zich in woongebied grenzend aan het industriegebied langs het Albertkanaal. De omgeving wordt gekenmerkt door een mix van woningen en bedrijfsgebouwen. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat een beperkte uitbreiding op de eerste verdieping. In de bestaande situatie zijn op de plaats van de uitbreiding reeds twee scheidingsmuren aanwezig. Deze scheidingsmuren worden 1,30 meter opgehoogd en ingevuld met een wand waardoor een bijkomende ruimte ontstaat. Gezien de aanwezigheid van de bestaande scheidingsmuren en de oriëntatie van het perceel, zal de uitbreiding van het volume geen noemenswaardige schaduwhinder met zich meebrengen ten aanzien van de aanpalende percelen. De uitbreiding is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Op het dak van de uitbreiding wordt een terras ingericht. Ten aanzien van het links aanpalende perceel wordt de scheidingsmuur met 2,80 meter opgetrokken. Op het links aanpalende perceel is een woning gevestigd. Het optrekken van de scheidingsmuur zal een vermindering van de lichtinval op de 2de verdieping van de aanpalende woning betekenen. Het terras veroorzaakt bovendien ook inkijk naar de tuin van deze woning. Het optrekken van de scheidingmuren tot een hoogte van 7,50 meter, het inrichten van een terras op het dak van de uitbreiding en het vergroten van de raamopening in de bestaande achtergevel op de tweede verdieping als toegang tot het terras dienen om bovenstaande redenen te worden uitgesloten uit de vergunning. De scheidingmuur kan enkel opgehoogd worden in functie van de uitbreiding op de eerste verdieping. De maximale hoogte bedraagt 6 meter boven het referentiepeil. De uit te sluiten delen worden in rood illustratief aangeduid op de plannen nieuwe toestand van de gevels en het grondplan nieuwe toestand van de 2de verdieping.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De uitbreiding betreft enkel een vergaderzaal waarvan de oppervlakte erg beperkt is: - 17m² kantoren met parkeernorm 1,55/100m² : 17m² x 1,55/100m² = 0,26
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit stelt ook dat er voor deze beperkte uitbreiding geen fietsenstalplaatsen moeten voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de scheidingmuren tot maximaal 6 meter boven het referentiepeil te verhogen;
Uitsluitingen
3. het vergroten van de bestaande raamopening in de achtergevel op de 2de verdieping;
4. het inrichten van een dakterras op het dak van de uitbreiding.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 juli 2020 |
Verslag GOA | 15 juni 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de scheidingmuren tot maximaal 6 meter boven het referentiepeil te verhogen;
Uitsluitingen
3. het vergroten van de bestaande raamopening in de achtergevel op de 2de verdieping;
4. het inrichten van een dakterras op het dak van de uitbreiding.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.