Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020022379 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WHEATLAND met als adres Roosbroekstraat(SPK) 2 te 1541 Herne en NV WIRTZ INTERNATIONAL met als adres Botermelkdijk 464 te 2900 Schoten |
Ligging van het project: | Meirbrug 2-8 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 3 sectie C nr. 2467A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van het appartement op de 7de verdieping en het inrichten van een dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/03/2019: voorwaardelijke vergunning (20183790) voor het wijzigen van de voorgevel op gelijkvloerse en eerste verdieping met interne verbouwingen;
- 30/12/1996: vergunning (86#961698) voor uitvoeren van gevelverandering winkelpui;
- 12/03/1992: vergunning (86#910847) het verbouwen van het appartementsgebouw;
- 03/04/1989: vergunning (86#8723575) voor verbouwingswerken appartement;
- 29/04/1936: toelating (18#4854) voor wijzigingen aan ontwerp appartementsgebouw;
- 24/04/1935: toelating (18#2298) voor een appartementsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: appartementsgebouw met handelsgelijkvloers;
- bouwvolume: 9 bouwlagen onder plat dak;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 302446) van ‘Meir Building’ als bouwkundig erfgoed;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- deze aanvraag betreft enkel het appartement op de 7de verdieping en de dakverdieping;
- functie: twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 138m²;
- bouwvolume: glazen dakconstructie als toegang naar het dakterras;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de balustrade ter hoogte van de dakverdieping;
- het wijzigen van het buitenschrijnwerk van het appartement op de bovenste/7de verdieping;
- het inrichten van een dakterras, het afbreken van een berging op de dakverdieping en het bouwen van een glazen dakconstructie;
- het doorvoeren van constructieve werken op de bovenste/7de verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 25 mei 2020 | 18 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het renoveren van een bestaand appartement en het inrichten van een dakterras op dit appartement. De aanvraag is erop gericht om de woonkwaliteit te verbeteren zonder het aantal woongelegenheden te wijzigen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Aan het volume en het uitzicht van het gebouw wordt niets gewijzigd. Er wordt enkel een daktuin en-terras ingericht op het hoofddak. Hiervoor wordt een berghok afgebroken en vervangen door een glazen volume waarin de trap verwerkt wordt. Afgezien van de borstwering zullen de werken niet zichtbaar zijn vanop de straat.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Het pand is een appartementsgebouw in zakelijke art-decostijl op de hoek van Meirbrug en Wiegstraat, opgetrokken naar een ontwerp door de architect Jos Baeyens uit 1935.
In de huidige toestand is de zevende verdieping totaal gestript tot op de betonnen draagstructuur. Ook de oorspronkelijke borstwering werd tussen 2013 en 2017 verwijderd.
Gezien de opname van het pand in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, en de ligging in CHE-gebied, werd het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg gevraagd. Dit advies is voorwaardelijk gunstig:
“Men wenst een dakappartement in te richten dat voldoet aan de huidige normen. Bijkomend wordt een dakterras voorzien. Om voldoende draagkracht te hebben, dient de dakstructuur volledig vervangen te worden door een nieuw voldoende dragende stalen structuur. De hoogte van het hoofdvolume blijft ongewijzigd. Een nieuw beglaasd volume wordt voorzien om het dakterras te betreden. Er wordt een daktuin aangelegd. Er wordt een nieuwe borstwering geplaatst met een hoogte van 110 cm en een onderverdeling die gebaseerd is op de oorspronkelijke verdeling.
Het schrijnwerk in de voorgevel wordt vervangen door nieuw wit gelakt metalen schrijnwerk.
Vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar tegen de voorgestelde werken.
Met betrekking tot de borstwering wordt opgemerkt dat deze niet naar historisch model werd opgetekend, zowel wat de onderverdeling als hoogte betreft. Als voorwaarde zal opgelegd worden detailtekeningen van de borstwering voor te leggen voor verder advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
Het is niet duidelijk of het aanpassen van de draagstructuur ook aanpassingen aan de kroonlijst en dakopstand afgewerkt in roofing, met zich meebrengt. Als voorwaarde zal worden opgelegd dat indien hier aanpassingen nodig zouden zijn, deze moeten worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg. Het is dan immers het moment om de zwarte rand afgewerkt in roofing, aan te passen, aangezien dit een visueel storend element vormt.
Met betrekking tot de daktuin zal als voorwaarde worden opgenomen dat deze niet zichtbaar mag zijn vanaf de straat, zodat de gevelarchitectuur integraal afleesbaar blijft, gelet op de prominente ligging van het pand.”
Dit advies wordt bijgetreden. De erfgoedwaarde en beeldwaarde van het pand worden niet aangetast door de werken mits volgende voorwaarden worden opgevolgd:
- Detailtekeningen van de borstwering moeten voorgelegd worden voor verder advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
- Indien aanpassingen nodig zouden zijn aan de opstaande boord afgewerkt in roofing, boven de kroonlijst, moeten deze worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg.
- De daktuin mag niet zichtbaar zijn vanaf de straat.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanleg van een daktuin vergroot de woonkwaliteit van het appartement zonder enige hinder of inkijk ten opzichte van de aanpalende gebouwen te veroorzaken. Het terras wordt overal op voldoende afstand van de perceelsgrenzen aangelegd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. detailtekeningen van de borstwering moeten voorgelegd worden voor verder advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
2. indien aanpassingen nodig zouden zijn aan de opstaande boord afgewerkt in roofing, boven de kroonlijst, moeten deze worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg;
3. de daktuin mag niet zichtbaar zijn vanaf de straat;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 25 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 juli 2020 |
Verslag GOA | 23 juni 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. detailtekeningen van de borstwering moeten voorgelegd worden voor verder advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
2. indien aanpassingen nodig zouden zijn aan de opstaande boord afgewerkt in roofing, boven de kroonlijst, moeten deze worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg;
3. de daktuin mag niet zichtbaar zijn vanaf de straat;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.