Terug
Gepubliceerd op 06/07/2020

2020_CBS_05655 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044529. Acacialaan 10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05655 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044529. Acacialaan 10. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_05655 - Omgevingsvergunning - OMV_2020044529. Acacialaan 10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020044529

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mousa Dembélé met als adres zhujiang east road 12 bus 14 te 510623 tianhe (china) en mevrouw Tilly Huygens met als adres Elisabethlaan 92 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Acacialaan 10 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 12 sectie M nr. 140S4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van een eengezinswoning, slopen en bouwen van een garage, plaatsen van een zwembad en heraanleggen van de voortuin

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/06/1941: toelating (18#14101) voor het maken van inkompoort.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          vrijstaande eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak.

Huidige toestand

-          vrijstaande eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          gelijkvloers hoofdgebouw heeft een bouwdiepte van 13,35 m;

-          aanpalende garage heeft een bouwdiepte van 7 m;

-          garage bestaat uit 1 bouwlaag met schuin dak;

-          materialisatie garage: rode baksteen en donker rode pannen

-          voorgevel woning afgewerkt met donkerrode gevelsteen, donkerrode dakpannen, arduinen afwerking en wit gelakt buitenschrijnwerk;

-          de woning en aansluitende garage zijn achteraan op het perceel ingepland.

Gewenste toestand

-          vrijstaande eengezinswoning;

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          gelijkvloers hoofdgebouw heeft een bouwdiepte van 17 m;

-          aanpalende garage heeft een bouwdiepte van 12,20 m;

-          garage bestaat uit 1 bouwlaag met plat dak;

-          zwembad in voortuinzone;

-          materialisatie garage: hout met beige/grijs gelakt buitenschrijnwerk

-          voorgevel woning afgewerkt met beige/grijze kalei, donkerrode dakpannen, gebleekt hout, beige/grijs gelakt buitenschrijnwerk en zwart buitenschrijnwerk in aluminium;

-          de woning en aansluitende garage zijn achteraan op het perceel ingepland.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de dakkapel;

-          renoveren van de eengezinswoning;

-          bouwen van 2 pergola’s aan de voorgevel;

-          slopen van de bestaande garage;

-          bouwen van een nieuwe garage met fitnessruimte;

-          plaatsen van een zwembad in de voortuin;

-          uitbreiden van het terras in de voortuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

15 mei 2020

2 juni 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

15 mei 2020

19 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af op artikel 10 van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Er wordt geen infiltratievoorziening geplaatst.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 Open ruimte: Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten: er wordt een zwembad in de voortuin aangelegd;
  • Artikel 38 Groendaken: Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunning plichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. het platte dak van de garage en fitnessruimte wordt niet als groendak aangelegd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorliggende project beoogt het verbouwen van een vrijstaande eengezinswoning gelegen in de Conventie Della Faille.

 

Zo wordt de bestaande garage aansluitend aan de woning gesloopt en voorziet men een nieuwe garage met fitnessruimte. De uitbreiding van de nieuwe garage gebeurt parallel aan de rechterperceelgrens. De nieuwe garage wordt echter voorzien met een plat dak in plaats van het bestaande schilddak. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt betreuren we het wijzigingen van het authentieke karakter van de bestaande garage die een harmonisch en samenhangend geheel met de woning vormt.

Indien er een vergunning wordt verleend voor een plat dak, wordt in voorwaarde opgenomen om het dak aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

 

De Conventie Della Faille stelt dat er een bouwvrije zij- en achtertuinstrook dient gerespecteerd te  worden van 4 meter. De uitbreiding van de garage bevindt zich in deze bouwvrije zone. Aangezien het een beperkte uitbreiding betreft en dit in het verlengde en dus op dezelfde afstand ten opzichte van de perceelgrens als de bestaande garage gebeurt is dit stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Tevens wordt de inrichting van de tuin aan de voorzijde georganiseerd. Zo wordt het bestaande terras uitgebreid, worden er 2 pergola’s symmetrisch en parallel aan de voorgevel geplaatst en wordt er een zwembad voorzien. De aanvraag is hierdoor in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat voortuinen vrij dienen te zijn van constructies en dat enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten zijn. Gezien het gegeven dat de vergunde woning achteraan het perceel is ingeplant en het feit dat het zwembad zich op een afstand van circa 13 meter van de straatzijde bevindt, is de naar de straatzijde gerichte tuininrichting stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De renovatie werd ontworpen in een hedendaagse architectuurtaal waarbij het parkkarakter in grote mate gerespecteerd wordt.

Aan het college wordt geadviseerd om voor de aangevraagde werken een vergunning te verlenen.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel worden een aantal ramen tot op vloerniveau doorgetrokken in functie het contact met het terras te versterken. Het bestaande  wit gelakt houten buitenschrijnwerk wordt vervangen door zwart gelakt aluminium. De bestaande gevel in rode baksteen wordt  grijs gekaleid. De nieuwe garage wordt bekleed met gebleekt hout. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn deze

 

Om het parkkarakter van de wijk te respecteren en te voldoen aan artikel 27 van de bouwcode wordt er in voorwaarde opgenomen om de tuinzone, buiten het terras, het zwembad en het pad tussen het zwembad en het terras, groen aan te leggen.

 

In voorwaarde bij deze vergunning wordt er eveneens opgenomen om de afsluiting van de voortuinzone met het openbaar domein te voorzien in een opengewerkt, architecturaal spijlenwerk en dit in hoogte te beperkten tot een maximum van 1,50 meter volgens de voorschriften van de Conventie Della Faille.

 

Cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand vermeld staat in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, werd de stedelijke dienst Monumentenzorg om advies gevraagd:

“De conventie della Faille is van toepassing;

De erfgoedwaarden van deze villa uit de jaren 1970 zijn beperkt. De voorgestelde wijzigingen hebben geen impact op de erfgoedwaarden van het pand of de omgeving.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aangezien er in het project een zwembad wordt aangelegd, werd de stedelijke milieudienst om advies gevraagd. Het advies is gunstig:

“De aanvraag betreft de renovatie van een eengezinswoning, het slopen van de bestaande garage en de bouw van een nieuwe garage, de aanleg van een zwembad en de heraanleg van de voortuin. Voor de aanleg van het zwembad is er mogelijks een grondwaterverlaging noodzakelijk. Een grondwaterverlaging is (meestal) meldings- of vergunningsplichtig. De exploitant dient dit na te gaan en de gepaste aanvraag te doen. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

 

Gezien de context van het perceel, gelegen in parkkarakter, werd er advies gevraagd aan de stedelijke groendienst. Het advies luidt als volgt:

“Er wordt een zwembad geconstrueerd en geen bomen geveld. Tijdens de uitvoering moeten gepaste boombeschermingsmaatregelen worden getroffen. Ook de wortelzones van de te behouden bomen zijn van belang.

Beschermingsmaatregelen bomen:

  • Tijdens de bouwwerken moeten de bomen tot buiten de kroonprojectie met een vast hekwerk afgeschermd worden, indien deze in de verharding staan is het afschermen van de boomspiegel voldoende;
  • Alle eventuele beschadigingen aan de bomen dienen onmiddellijk vakkundig te worden behandeld, om infectie van de wonden tot een minimum te beperken. Beschadiging aan bomen is ten koste van de aannemer;
  • Onder de bomen mogen geen materialen gestapeld of werfwagens geplaatst worden;
  • Er mag geen grond aangevuld of afgegraven worden binnen de kroonprojectie;
  • Het uitgieten van spoelwater met cementresten enz. moet vermeden worden.
  • De giek van de torenkraan mag niet in de boomkruin maneuvreren.

 

De aanvraag is echter in strijd met artikel 10 van de gewestelijk stedenbouwkundige hemelwaterverordening dat stelt dat het regenwater in eerste instantie zoveel mogelijk gebruikt dient te worden. In tweede instantie moet het resterende gedeelte van het hemelwater worden geïnfiltreerd of gebufferd, zodat in laatste instantie slechts een beperkte hoeveelheid water met een vertraging wordt afgevoerd. Aangezien er geen hemelwaterput op het perceel aanwezig is en de ingreep die hier voor nodig is niet in verhouding staat met de gevraagd werken, dient er in functie de nieuwe verharding een infiltratievoorziening te worden geplaatst. Dit zal in voorwaarde bij deze vergunning worden opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het plat dak van de nieuwe garage aan te leggen als groendak;

2.      de tuinzone, buiten de gewenste verharding van terras, zwembad en het pad naar het zwembad, groen aan te leggen conform artikel 27 van de bouwcode;

3.      de afsluiting van de voortuin met het openbaar domein te voorzien in een opengewerkt, architecturaal spijlenwerk en dit in hoogte te beperkten tot een maximum van 1,50 meter;

4.      tijdens de uitvoering van de werken de gepaste boombeschermingsmaatregelen te treffen:

  • tijdens de bouwwerken moeten de bomen tot buiten de kroonprojectie met een vast hekwerk afgeschermd worden, indien deze in de verharding staan is het afschermen van de boomspiegel voldoende;
  • alle eventuele beschadigingen aan de bomen dienen onmiddellijk vakkundig te worden behandeld, om infectie van de wonden tot een minimum te beperken. Beschadiging aan bomen is ten koste van de aannemer;
  • onder de bomen mogen geen materialen gestapeld of werfwagens geplaatst worden;
  • er mag geen grond aangevuld of afgegraven worden binnen de kroonprojectie;
  • het uitgieten van spoelwater met cementresten enz. moet vermeden worden.
  • de giek van de torenkraan mag niet in de boomkruin maneuvreren.

5.      een infiltratievoorziening te plaatsen conform de gewestelijke verordening hemelwater;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 april 2020

Volledig en ontvankelijk

15 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 augustus 2020

Verslag GOA

22 juni 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het plat dak van de nieuwe garage aan te leggen als groendak;

2.      de tuinzone, buiten de gewenste verharding van terras, zwembad en het pad naar het zwembad, groen aan te leggen conform artikel 27 van de bouwcode;

3.      de afsluiting van de voortuin met het openbaar domein te voorzien in een opengewerkt, architecturaal spijlenwerk en dit in hoogte te beperkten tot een maximum van 1,50 meter;

4.      tijdens de uitvoering van de werken de gepaste boombeschermingsmaatregelen te treffen:

  • tijdens de bouwwerken moeten de bomen tot buiten de kroonprojectie met een vast hekwerk afgeschermd worden, indien deze in de verharding staan is het afschermen van de boomspiegel voldoende;
  • alle eventuele beschadigingen aan de bomen dienen onmiddellijk vakkundig te worden behandeld, om infectie van de wonden tot een minimum te beperken. Beschadiging aan bomen is ten koste van de aannemer;
  • onder de bomen mogen geen materialen gestapeld of werfwagens geplaatst worden;
  • er mag geen grond aangevuld of afgegraven worden binnen de kroonprojectie;
  • het uitgieten van spoelwater met cementresten enz. moet vermeden worden.
  • de giek van de torenkraan mag niet in de boomkruin maneuvreren.

5.      een infiltratievoorziening te plaatsen conform de gewestelijke verordening hemelwater;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.