Terug
Gepubliceerd op 06/07/2020

2020_CBS_05747 - Bestek GAC_2020_01130 - Raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/07/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05747 - Bestek GAC_2020_01130 - Raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_05747 - Bestek GAC_2020_01130 - Raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs  op een totaal van 60 punten. 
  2. Plan van aanpak op een totaal van 10 punten.
  3. Keurproef op een totaal van 30 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocumenten.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Voor het uitbaten van speelterreinen werden specifieke eisen vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 28 maart 2001, betreffende de veiligheid van speeltoestellen en het Koninklijk Besluit van 28 maart 2001, betreffende de uitbating van speelterreinen. Een speelterrein mag slechts uitgebaat worden als aan de algemene veiligheidsverplichtingen voldaan is. Om aan de algemene veiligheidsverplichtingen te voldoen, moeten er enkele stappen doorlopen worden. Deze zijn het uitvoeren van een risicoanalyse, het opstellen van preventiemaatregelen, het toepassen van deze preventiemaatregelen tijdens de opstelling en de uitbating van het speelterrein, het opstellen van een dagelijks of wekelijks inspectie- en onderhoudsschema, maandelijkse of tweemaandelijkse onderhoudswerkzaamheden en jaarlijkse periodieke controles.

Het is aangewezen om dit te laten uitvoeren door een professionele en onafhankelijke partij. Daarnaast is het aantal controles dat uitgevoerd dient te worden te groot om dit met eigen personeel uit te voeren.

In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst GAC_2015_3348 afgesloten, die ten einde liep op 30 april 2020.

    Algemene financiële opmerkingen

    Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt bestek GAC_2020_01130 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen goed en keurt eveneens goed dat:

    • hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking  wordt uitgeschreven;
    • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen


    budgetplaats: 5151000000
    budgetpositie: 6141
    functiegebied: 2LMS030209A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: Intern
    begrotingsprogramma: 2SA020200
    budgetperiode: 2000

    met orderbons
    Raamovereenkomst voor het uitvoeren van risicoanalyses en periodieke controles van speeltuinen en speeltuigen


    budgetplaats: 5151000000
    budgetpositie: 6141
    functiegebied: 2LMS030209A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: Intern
    begrotingsprogramma: 2SA020200
    budgetperiode: 2100, 2200, 2300 en 2400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
    met orderbons

    Bijlagen

    • 01130_20200623_bestek.pdf
    • 01130_20200623_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
    • 01130_Inventaris.xls