Deze proefopstelling wordt ingericht om een tijdelijke situatie in de Frans de L’Arbrelaan veiliger te maken voor fietsers in afwachting van de toekomstige heraanleg van Het Duvelsplein.
Momenteel is er een tussenfase waarbij de heraangelegde Frans de L’Arbrelaan zonder fietspaden aansluit op het niet-heraangelegde begin van de straat waar er nog wel fietspaden aanwezig zijn.
Omdat er ter hoogte van het kruispunt met de Beukenhofstraat een mogelijke conflictsituatie ontstaat doordat fietsers geneigd zijn verder op het voetpad te rijden, wordt een kleine ingreep voorgesteld waarbij fietsers op comfortabele en veilige wijze op de nieuwe verkeerssituatie aansluiten. Ze worden dan van de fietspaden richting de nieuwe gemengde situatie geleid.
Naast markeringen en een verdrijvingsvlak wordt ook een stilstand- en parkeerverbod voorgesteld ter hoogte van het tramperron.
De proefopstelling zal terug verdwijnen wanneer deze omgeving in 2021 wordt aangepakt.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Op de plaats van het stilstand- en parkeerverbod mag volgens de wegcode niet geparkeerd worden, omdat de rijbaanbreedte dit niet toelaat. Deze maatregel verhoogt de zichtbaarheid voor fietsers.
De Frans de l'Arbrelaan in het district Merksem:
In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om maatregelen te nemen ten behoeve van de veiligheid van de fietser tijdens de voorbereidende werken aan het Duvelsplein. Dit voor een periode van zes maanden.
Het college keurt de proefopstelling in de Frans de l'Arbrelaan in het district Merksem goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/ Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |